Jump to content
Annons

Digi002 problem.


Perik

Recommended Posts

Hej

Jag har Digidesign 002 Factory. Det har fungerat utan problem länge men plötsligt verkar inte min dator (mac OS X 10.5.8, 2.33 GHz Intel Core 2 Duo) hitta hårdvaran och jag får felmeddelandet:

"Unable to locate Digidesign hardware. ... "

Jag har prövat detta utan något resultat:

- bytt firewire kabel

- startat om datorn och 002 flera gånger

- installerat om protools. Använder version 8

Det som är konstigt är:

- link ljuset, det gröna som sitter mellan de två firewire 1394 portarna på 002 är tänt oavsett om det är en kabel instucken eller inte. Den ska väl bara vara tänd när det sitter en kabel där??

Så det som händer är:

- 002 startar som vanligt.

- på displayerna på 002:an står det Digi002 and Standby

- Standalone lampan blinkar

- 44.1 sample rate lampan lyser.

Inget konstigt där eller hur?

Någon som har någon aning om vad problemet kan vara???

Jag använder protools 8

1000 tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Jag har Digidesign 002 Factory. Det har fungerat utan problem länge men plötsligt verkar inte min dator (mac OS X 10.5.8, 2.33 GHz Intel Core 2 Duo) hitta hårdvaran och jag får felmeddelandet:

"Unable to locate Digidesign hardware. ... "

Jag har prövat detta utan något resultat:

- bytt firewire kabel

- startat om datorn och 002 flera gånger

- installerat om protools. Använder version 8

Det som är konstigt är:

- link ljuset, det gröna som sitter mellan de två firewire 1394 portarna på 002 är tänt oavsett om det är en kabel instucken eller inte. Den ska väl bara vara tänd när det sitter en kabel där??

Så det som händer är:

- 002 startar som vanligt.

- på displayerna på 002:an står det Digi002 and Standby

- Standalone lampan blinkar

- 44.1 sample rate lampan lyser.

Inget konstigt där eller hur?

Någon som har någon aning om vad problemet kan vara???

Jag använder protools 8

1000 tack!!

002:an har jag en barnsjukdom som är väldokumenterad. Det är en intern strömkabel som behöver bytas. Sök på Power Harness + 002 så kommer du få många träffar. Man kan få en ny utbyteskabel av Digidesign gratis som du sen byter ut. Skulle kunna vara det som orsakar dina problem. Jag har haft liknande problem och det har varit den kabeln som varit felet. Om du har bråttom så kan det hjälpa att lossa kabeln och rengöra kontaktytorna med lämpligt elektronikspray.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade detta på Digidesigns hemsida:

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...p;categoryid=34

Jag har själv haft strul med 002 Factory (den med reglar) och PT 7.3. När jag satte på ljudkortet innan datorn

så hittade inte Pro Tools kortet. Jag tryckte då på Standalone och tillbaka igen, då funkade det plötsligt. Eller så

stängde jag av kortet och satte på det igen. Har bytt till PT 8 och nu funkar det bättre.

Men det är väldigt konstiga fenomen. Tydligen beror inte allt på den här strömkabel, det kan tydligen bli fel på FW-porten också.

Mvh/

Edit: tydligen ska "rev G" (revision?) eller senare inte behöva byta Power Harness, kolla serienumret.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hej

tack för svar. jag har testat lite och min teori är att det trots allt inte är strömkabeln. öppnade upp och lossade några gånger på sladdarna och drog de fram och tilbaka om det skulle vara oxid eller något. värt ett försök men hjälpte som väntat inte.

däremot så stämmer symtomen ganska väl med:

No communication with Pro Tools and the Digi 002, but stand-alone Mode works.

och datorn hänger sig ibland och står helt still, all laddning upphör när firewirekabeln sitter i 002:an. drar man ur kabeln så kickar den igång igen.

och den gröna linklampan på baksidan lyser oavsett om det sitter någon sladd i eller inte. samt att lampan som indikerar att sladden sitter i på ovansidan som heter 1394 lyser inte alls.

får väl kanske skicka in den på reperation. undrar vad det kan kosta. borde vara ganska enkelt att byta ut kretskortet med firewiren själv om man kan få tag på något sådant för kan gissa att det är där problemet sitter. vad tror ni???? vad kan ett sådant kort heta måntro?

jag har köpt 002 begagnat och är inte registrerad på digidesign. det konstiga är att jag har två serienummer på 002:an. en med F i slutet på en lapp som sitter på baksidan och en med G i slutet på en lapp som sitter under. så kanske är kabeln redan utbytt av den förra ägaren. vad tror ni?

tack för er hjälp!

Per

Jag hittade detta på Digidesigns hemsida:

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...p;categoryid=34

Jag har själv haft strul med 002 Factory (den med reglar) och PT 7.3. När jag satte på ljudkortet innan datorn

så hittade inte Pro Tools kortet. Jag tryckte då på Standalone och tillbaka igen, då funkade det plötsligt. Eller så

stängde jag av kortet och satte på det igen. Har bytt till PT 8 och nu funkar det bättre.

Men det är väldigt konstiga fenomen. Tydligen beror inte allt på den här strömkabel, det kan tydligen bli fel på FW-porten också.

Mvh/

Edit: tydligen ska "rev G" (revision?) eller senare inte behöva byta Power Harness, kolla serienumret.

Redigerat av Perik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...