Jump to content
Annons

Nybörjarfråga: Vst-pluggar


MisanthroPunk

Recommended Posts

Flyttad från Inspelning till Cubase/Nuendo Mvh /admin

hej.

jag behöver komma igång med vst-pluggar och vst-instrument.

är utrustad med cubase VST 5.5 och en roland JV-35, om det är relevant.

hur gör jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja, då har du väl redan en ganska bra start! Det finns väl, vad jag vet, en hel del VSTpluggar i Cubase.

Det bästa tipset är väl attt du läser igenom manualen så du får ett hum om hur det funkar, sen testar du dig fram tills det funkar. Om det inte funkar trots allt, posta igen så kan vi svara på dina frågor förmodligen. 😮

Det är svårt att ge generella tips på en sån sak... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag använder Cubase, men för att få in eventuella nya pluggar i CB. Köp eller ladda ned gratispluggar från tex Kvr.

Installera dem sedan på en plats där Cubase hittar dem. (I Orion som jag använder ser det ut såhär: E:\Program\Orion\Vstistruments\ finns även en \vstplugins\) Alternativt så kanske det finns en sökfunktion i CB som talar om vart det skall leta efter dina pluggar.

Hoppas att det hjälper dig ytterligare lite framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tanken var lite att få snabba svar istället för att bläddra igenom manualen.

men iaf, lite mer specifikt:

Hur applicerar man en vst-effekt på ett ljud, och funkar vst-pluggarna på både audio och midi?

ytterligare en fråga: går det att på ett enkelt sätt konvertera om midi till audio i själva cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Lägg pluggarna under C:\Program\Steinberg\Vstplugins så hittar Cubase dom, det går förvisso att ändra den gemensamma sökvägen i Cubase men det finns ingen anledning.

Se till att spåret du har inspelat spelar upp (output) med vald plugg som du aktiverar genom Panels\VST Instruments (en så kallad VSTi)

För att konvertera Midi till Audio så använd File\Export\Audio Tracks, se till att ha rutan Extras i kryssad.

Pluggar funkar på Audio om du hade tänkt att använda en reverb eller dyligt. Jag vet inte om detta är det bästa sättet i.o.m pre och post i mixen, men i alla fall. Ladda upp en plugg i Panels\VST Send Effect och sedan in i Panels\VST channel mixer, leta upp ditt spår och tryck på FX.

Men som sagt, en rekommendation är att läsa manualen, det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggar funkar på Audio om du hade tänkt att använda en reverb eller dyligt. Jag vet inte om detta är det bästa sättet i.o.m pre och post i mixen, men i alla fall. Ladda upp en plugg i Panels\VST Send Effect och sedan in i Panels\VST channel mixer, leta upp ditt spår och tryck på FX.

Men som sagt, en rekommendation är att läsa manualen, det hjälper.

Så bra med ORION!!! 😮 Behövde inte läsa en suck i någon manual. Kom igång på typ 3 minuter! Gjorde min första låt klar på 2 timmar. (Den distade as dock... hade mycket att lära då.)

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...