Jump to content
Annons

proffisionella studio hörlurar ?

Recommended Posts

fishfriend (oregistrerad)
Postat

tjena tjena

jag har kollat runt på internet men jag är inte så duktig på just den biten så vet inte vad skillnaden är mellan hörlurarna. har ni nått tips på riktigt bra hörlurar o helst inte kosta mer än 3000 kr... klockrent ljud o basen ska låta som en smäck 😆

hör gärna av er o skriv en rad. tack på förhand

Annons
Postat

Ska du använda dom vid mixning eller inspelning?

(Jag försöker utröna om du behöver öppna eller slutna lurar)

Öppna lurar är generellt skönare att ha på under längre stunder men dom läcker ljud. Slutna lurar läcker inte så mycket ljud men är och andra sidan ofta lite obekväma att ha på sig under ett längre stund.

Ett par lurar som brukar få bra renomé är Ultrasone Pro750 / Pro2500 dom finns både som öppna och slutna lurar.

Kolla t.ex på http://www.holmerup.biz

Postat
Ska du använda dom vid mixning eller inspelning?

(Jag försöker utröna om du behöver öppna eller slutna lurar)

Öppna lurar är generellt skönare att ha på under längre stunder men dom läcker ljud. Slutna lurar läcker inte så mycket ljud men är och andra sidan ofta lite obekväma att ha på sig under ett längre stund.

Ett par lurar som brukar få bra renomé är Ultrasone Pro750 / Pro2500 dom finns både som öppna och slutna lurar.

Kolla t.ex på http://www.holmerup.biz

mixing . okej tack 😕

Postat

Är också ute efter ett par att använda vid mix. Jag tänkte lägga mig runt 1000 - 1500 kr och har tittat på Akg K 240.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag har ett par K240 och om jag ska vara ärlig så blir jag fort trött i öronen av dom. Har även K271 som är en sluten lur som jag kan jobba med betydligt längre pass.

Sennheiser HD600 är en omtyckt lur som jag själv funderar på att skaffa.

Postat

Hej!

Skulle behöva lite vassare studiohörlurar för mixning också. Jag har ett par AKG K271 o visst ,,,dom är jätte bra men saknar lite botten i basen. Lite svår mixade i basregistret.

Mvh Stickane

Postat

Hörlurstrådarna ploppar upp som metastaser... 😛

Postat

Hej!

Tack för länkarna. Det är klart att egenligen så finns ju det mesta vi diskuterar här på STUDIO redan aktiverat i olika länkar. Vi kanske får ett helt dött Forum ,,,ingen skriver nått nytt... Hahaha.

Postat
Hej!

Tack för länkarna. Det är klart att egenligen så finns ju det mesta vi diskuterar här på STUDIO redan aktiverat i olika länkar. Vi kanske får ett helt dött Forum ,,,ingen skriver nått nytt... Hahaha.

Ingen har sagt att man inte får skriva men gör det i relevant tråd om sådan redan finns. Att starta en ny tråd om mickar, högtalare, hörlurar, ljudkort etc, har till följd att de som har skrivit en massa redan (och kanske sitter inne på mycket erfarenhet) inte bemödas svara i de nya trådarna då de handlar om samma saker om och om igen.

Till alla nykomlingar:

Använd sökfunktionen (eller ännu bättre, använd Google för att söka i detta forum). Om du hittar en gammal tråd som handlar om de du tänkt fråga om; återuppliva denna. Om du inte hittar en passande tråd så är det fritt fram att skapa en ny (men det kan hända att en veteran gräver upp en tråd du missat...).

Postat
Jag har ett par K240 och om jag ska vara ärlig så blir jag fort trött i öronen av dom. Har även K271 som är en sluten lur som jag kan jobba med betydligt längre pass.

köpte mig ett par Sennheiser HD600. hoppas dom är bra 🙂

Postat
köpte mig ett par Sennheiser HD600. hoppas dom är bra 😄

Jag tror du blir mer nöjd med dom än du hade blivit med HD650. 🙂

Postat
Jag tror du blir mer nöjd med dom än du hade blivit med HD650. 🙂

härligt. 2950 kr fick jag ge 😄 men men... är dom grymma så är de värt de .

Postat (redigerat)

Mmm! Har ett par sen 9 år tillbaks eller nåt, och kan rekommendera...

.. om man inte bryr sig att det läcker otroligt mycket från dem alltså. Ska du spela in något med mikrofon och tänkt att använda dessa vid monitorlyssning så kommer antagligen det som spelas i lurarna också komma i mikrofonen..

En bra (bonus-)grej är att det går att byta sladd i dem. Har bytt två gånger nu p.g.a. slitage/glapp.

Edit: Ska tillägga att ljudet är helt fantastiskt i dem. Lät som jag var negativ i mitt omdöme om lurarna, och det är jag definitivt inte 🙂

Redigerat av D Vibe
Postat

Tjena!

Jag har 3par Beyerdynamic DT-150 och är riktigt riktigt nöjd med dessa. Kan varmt rekommendera dem. I och för sig är de ju fula som stryk men ljudet kompenserar allt! Bra komfort väldigt detaljerade i både bas och diskant. 🙂 (Otroliga 5-30kHz enligt tillverkaren.)

Thomann tar endast ca 1400:-

Mycket bra köp!

Mvh / Olof

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.