Jump to content
Annons

Störande fläktljud på Macbook


Joelbille

Recommended Posts

Hejhej. Jag sitter och spelar in musik på min Macbook, vilket för det mesta fungerar bra. Problemet är att fläkten med jämna mellanrum går igång nått så in i bänken, vilket är väldigt störande. Då jag för tillfället har inspelningen och mixningen i samma rum kommer fläkten med på alla inspelningar och låter som brus, sen hör jag inte det när jag mixar eftersom fläkten ju låter på riktigt med, vilket gör det jobbigt att rensa bort ljudet.

Någon som vet hur man kan få tyst på den? Förstår ju att den blåser av en anledning, men man kanske kan ta bort anledningen. Vad händer om man ställer den på ett par frysklabbar? Hjälper det att helt enkelt försöka kyla ner den på något sätt? Ska man ha den ståendes mot bordet eller hjälper det att få upp den lite så det kommer in luft under?

Någon som har haft liknande problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejhej. Jag sitter och spelar in musik på min Macbook, vilket för det mesta fungerar bra. Problemet är att fläkten med jämna mellanrum går igång nått så in i bänken, vilket är väldigt störande. Då jag för tillfället har inspelningen och mixningen i samma rum kommer fläkten med på alla inspelningar och låter som brus, sen hör jag inte det när jag mixar eftersom fläkten ju låter på riktigt med, vilket gör det jobbigt att rensa bort ljudet.

Någon som vet hur man kan få tyst på den? Förstår ju att den blåser av en anledning, men man kanske kan ta bort anledningen. Vad händer om man ställer den på ett par frysklabbar? Hjälper det att helt enkelt försöka kyla ner den på något sätt? Ska man ha den ståendes mot bordet eller hjälper det att få upp den lite så det kommer in luft under?

Någon som har haft liknande problem?

Om fläkten ibland rusar iväg på höga varvtal så kan det innebära att kylningen i din dator inte fungerar optimalt med följd att ett tröskelvärde för fläkten överskrids (och varvtalet ökas för att få ned temperaturen). För något år sedan så hade Apple problem med överdrivet mycket kylpasta vilket för motsatt effekt jämfört normal mängd (den isolerar då istället för att leda bort värmen):

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=199840

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur man kan få tyst på den? Förstår ju att den blåser av en anledning, men man kanske kan ta bort anledningen. Vad händer om man ställer den på ett par frysklabbar? Hjälper det att helt enkelt försöka kyla ner den på något sätt? Ska man ha den ståendes mot bordet eller hjälper det att få upp den lite så det kommer in luft under?

Ja. det finns speciella billiga stativ och fötter till laptops http://www.macoteket.se/ProductList.aspx?c...amp;par=480_326 som gör att kylningen effektiviseras och ergonomin förbättras. Finns även program som kan ställa in fläkthastigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om fläkten ibland rusar iväg på höga varvtal så kan det innebära att kylningen i din dator inte fungerar optimalt med följd att ett tröskelvärde för fläkten överskrids (och varvtalet ökas för att få ned temperaturen). För något år sedan så hade Apple problem med överdrivet mycket kylpasta vilket för motsatt effekt jämfört normal mängd (den isolerar då istället för att leda bort värmen):

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=199840

Några förslag på vad man kan göra åt det? Är inte jättepepp på att skruva isär datorn då jag inte har någon som helst erfarenhet av det själv... Eller är det jätteenkelt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Några förslag på vad man kan göra åt det? Är inte jättepepp på att skruva isär datorn då jag inte har någon som helst erfarenhet av det själv... Eller är det jätteenkelt?

Om detta är orsaken till ditt problem så är det ett garantiärende ("fabriksgaranti", d v s tre år) då det är ett erkänt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa den här, funkar förvånansvärt bra: Laptop Cooler.

Ska snacka med Apple om garantin, det är iochförsig möjligt att den har mer än tre år på nacken. Får ta och rota i gamla kvitton. Men annars verkar ju laptopcoolern som en lösning, om den nu funkar 😄 Har du en själv? Den var ju rätt billig så det är kanske värt att försöka i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska snacka med Apple om garantin, det är iochförsig möjligt att den har mer än tre år på nacken.

Om datorn är så gammal så är det nog dags att rengöra den internt, mycket smuts som fastnar vid fläkten t.ex. Klarar du det inte själv så är det nog bäst att lämna den till någon med vana att öppna och rengöra en laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...