Jump to content
Annons

Mastering/mixning av trummor!


jimmymedj

Recommended Posts

Hej!

Har några frågor ang. mastering och mixning.

Jag använder cubase när jag spelar in och sedan mixar min musik. Jag undrar om det finns något plugin eller liknande som man kan ha för att bara ställa in en mic i taget? För jag har för dåliga effekter på mixerbordet och när jag ska ställa på effekter till trummorna i cubase så får jag bara fram så jag ändrar alla mickar samtidigt, vilket jag inte vill utan jag skulle vilja kunna justera en mic i taget. Hoppas någon förstår det jag skriver, även om det är dumt formulerat.

Sedan har jag en fråga ang. mixning. Vilket program anser ni vara bäst för mixning? Jag tycker inte cubase håller någon större klass, enligt mina erfarenheter.

Vore grymt tacksam för svar för detta är ett problem jag vill bli av med och som skulle lösa en hel del för mig och min inspelning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Jag tycker inte cubase håller någon större klass, enligt mina erfarenheter.

Vilka är dina erfarenheter? (om vi börjar i den änden)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har några frågor ang. mastering och mixning.

Jag använder cubase när jag spelar in och sedan mixar min musik. Jag undrar om det finns något plugin eller liknande som man kan ha för att bara ställa in en mic i taget? För jag har för dåliga effekter på mixerbordet och när jag ska ställa på effekter till trummorna i cubase så får jag bara fram så jag ändrar alla mickar samtidigt, vilket jag inte vill utan jag skulle vilja kunna justera en mic i taget. Hoppas någon förstår det jag skriver, även om det är dumt formulerat.

Sedan har jag en fråga ang. mixning. Vilket program anser ni vara bäst för mixning? Jag tycker inte cubase håller någon större klass, enligt mina erfarenheter.

Vore grymt tacksam för svar för detta är ett problem jag vill bli av med och som skulle lösa en hel del för mig och min inspelning!

Jag förmodar att du har ett ljudkort som har lika många ingångskanaler som du vill ha separata trumspår? På ditt inlägg låter det nästan som om du har en mixer med många kanaler, men ett ljudkort med 1-2 ingångar, vilket resulterar i att Cubase får in hela trumkitet som 1-2 kanaler... Rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

För att kunna mixa varje mick separat så måste du ha spelat in varje mick på en egen kanal i Cubase. Alltså ha ett ljudkort med lika många ingångar som mickar 😲

MVH

Anders

Tack för svaret. Har ett ljudkort som det endast är 2 utgångar, så ett nytt ljudkort blir nästa inköp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förmodar att du har ett ljudkort som har lika många ingångskanaler som du vill ha separata trumspår? På ditt inlägg låter det nästan som om du har en mixer med många kanaler, men ett ljudkort med 1-2 ingångar, vilket resulterar i att Cubase får in hela trumkitet som 1-2 kanaler... Rätta mig om jag har fel.

Aa precis. Du har helt rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder cubase när jag spelar in och sedan mixar min musik. Jag undrar om det finns något plugin eller liknande som man kan ha för att bara ställa in en mic i taget? För jag har för dåliga effekter på mixerbordet och när jag ska ställa på effekter till trummorna i cubase så får jag bara fram så jag ändrar alla mickar samtidigt, vilket jag inte vill utan jag skulle vilja kunna justera en mic i taget. Hoppas någon förstår det jag skriver, även om det är dumt formulerat.

Får du alla trummickarna till var sitt eget spår? Du måste routa så genom mixern, annars går det inte.

Sedan har jag en fråga ang. mixning. Vilket program anser ni vara bäst för mixning? Jag tycker inte cubase håller någon större klass, enligt mina erfarenheter.

Cubase, Logic, Pro Tools, etc, alla tycker olika. Det handlar bara om vad man är van vid.

EDIT: Dödligt ninjad.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Får du alla trummickarna till var sitt eget spår? Du måste routa så genom mixern, annars går det inte.

Ja det är precis vad jag får eftersom jag har ett ljudkort med bara två utgångar och ett mixerbord med 12 kanaler.

Hur routar man mixern då? Är det avencerat?

Cubase, Logic, Pro Tools, etc, alla tycker olika. Det handlar bara om vad man är van vid.

EDIT: Dödligt ninjad.

Okej, tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...