RobbinCrosby Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Hej! Jag använder mig utav Guitar Rig 3 samt amplitube 2. Spelar in i Cubase 5 genom et Tascam UL-122. Hur mkt jag än rattar och trixar låter gitarrljudet dåligt. Absolut inget fel på guran, en Jackson Soloist som låter underbart i en stärkare men dåligt i stärkarpluggen! Strängseparationen e dålig, det låter som man spelar in i en burk. Jag är ute efter ett "in your face" ljud som gör att guran inte geggar ihop sig med andra saker i mixen utan att den är klar och tydlig utan grötighetstendensen. Några speciella inställningar man ska tänka på? För även de förinställda presetsen i båda programmen ska väl ändå låta hyfsat utan massa rattanden? De låter ju riktigt trassligt. Vet att de två första låtarna på http://www.myspace.com/pompeinights spelades in genom Guitar Rig 2. Där är ljudet bra, hur bär jag mig åt? Mkt tacksam för hjälp! /M
DrHans Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Förinställda presets låter sällan bra i mitt tycke. Strunta i presets. Behandla pluggen som om det vore en riktig stärkare. Kan du ratta stärkare borde du kunna få fram ett ok ljud utan större besvär.
cRiTza Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Hej! Jag använder mig utav Guitar Rig 3 samt amplitube 2. Spelar in i Cubase 5 genom et Tascam UL-122. Hur mkt jag än rattar och trixar låter gitarrljudet dåligt. Absolut inget fel på guran, en Jackson Soloist som låter underbart i en stärkare men dåligt i stärkarpluggen! Strängseparationen e dålig, det låter som man spelar in i en burk. Jag är ute efter ett "in your face" ljud som gör att guran inte geggar ihop sig med andra saker i mixen utan att den är klar och tydlig utan grötighetstendensen. Några speciella inställningar man ska tänka på? För även de förinställda presetsen i båda programmen ska väl ändå låta hyfsat utan massa rattanden? De låter ju riktigt trassligt. Vet att de två första låtarna på http://www.myspace.com/pompeinights spelades in genom Guitar Rig 2. Där är ljudet bra, hur bär jag mig åt? Mkt tacksam för hjälp! /M Låter som att du behöver EQ-a lite. Släng upp en testljudfil på hur det låter här i tråden. Min erfarenhet är att stärkarsimuleringarna inte låter så bra default. Förresten hur linar du gitarren? Direkt in i ljudkortet eller genom nån låda?
axeman Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Enligt min erfarenhet behöver du en riktigt, riktigt bra signal in i pluggen så bra AD och bra preamp är A och O för att gitarrplugga sig till ett fungerande gitarrljud.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.