Jump to content
Annons

Köpa imac!


Recommended Posts

Goddagens - har följande dilemma:

Vill gå över till imac/logic från pc/cubase. Jag kommer pyssla med musik- och videoredigering.

Jag skulle helst vilja vänta tills imacen kommer med usb3.0 eller motsvarande - för jag inbillar mig att det då bara är att plugga in en extra hårddisk så behöver man inte längre oroa sig över det 2TB "lagringstak" som finns i imacen.

2TB fyller man ju upp rätt snabbt med video- och musikredgering - och att hålla på och flytta filer fram och tillbaka till extern lagring vill jag slippa. (dvs att man får flytta de filer som man för stunden inte använder sig av )

Så frågan är - tycker ni jag bör vänta och se om det kommer imacs med usb3.0 snart, kanske har någon nån gissning om när det kan tänkas vara?

Eller är det rent utav så att jobba med ljudprojektfiler på en extern usb3.0 disk kanske inte är nån höjdare ändå (typ segare svarstid eller något sådant). Har någon erfarenhet av detta?

Det sistnämnda vore ju det bästa för då kan jag ju slå till utan att oroa mig om vad jag går miste om..!

Redigerat av Kristofer Dahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Goddagens - har följande dilemma:

Vill gå över till imac/logic från pc/cubase. Jag kommer pyssla med musik- och videoredigering.

Jag skulle helst vilja vänta tills imacen kommer med usb3.0 eller motsvarande - för jag inbillar mig att det då bara är att plugga in en extra hårddisk så behöver man inte längre oroa sig över det 2TB "lagringstak" som finns i imacen.

2TB fyller man ju upp rätt snabbt med video- och musikredgering - och att hålla på och flytta filer fram och tillbaka till extern lagring vill jag slippa. (dvs att man får flytta de filer som man för stunden inte använder sig av )

Så frågan är - tycker ni jag bör vänta och se om det kommer imacs med usb3.0 snart, kanske har någon nån gissning om när det kan tänkas vara?

Eller är det rent utav så att jobba med ljudprojektfiler på en extern usb3.0 disk kanske inte är nån höjdare ändå (typ segare svarstid eller något sådant). Har någon erfarenhet av detta?

Det sistnämnda vore ju det bästa för då kan jag ju slå till utan att oroa mig om vad jag går miste om..!

Vet inte vad som gäller med ljudprojektsfiler, men många VSTér med stora bibliotek uppmanar att man inte ska lägga biblioteket på extern disk. Detta brukar stå när man väljer var man ska lägga ljudfilerna. Så USB3 är nog ett måste.

Men att vänta på något är ju muppigt, tänk vad saker du inte får gjort för att du saknar en bra dator.

Från Wikipedia

USB 3.0 [redigera]

Den nya standarden visades offentligt för första gången den 18 september 2007 och blev godtagen den 17:e November 2008. Den har en maximal överföringshastighet på 5 Gbit/s.

De första produkterna som använder tekniken kommer troligen att lanseras år 2009. USB 3.0-enheter kan användas på USB 2.0-portar. Dataöverföringen går i båda riktningarna samtidigt, vilket ger en ordentlig hastighetsökning. Detta är möjligt tack vare fem extra ledare i kabeln.

En annan fördel är att USB 3.0 klarar av att leverera mer ström till de anslutna enheterna (0,9 A). Detta kan exempelvis göra nätadaptrar till portabla hårddiskar överflödiga och ge tillverkare större utrymme att utveckla nya tillbehör.

Gränssnittet är också förberett för optisk dataöverföring. Från början kommer vanliga kopparkablar att användas, men för extra krävande miljöer finns möjligheten att inkludera ett optiskt gränssnitt med hjälp av fiberkabel. Främst handlar det om att kablarna kan göras mycket längre, men fiber minimerar också risken för störningar och gör högre överföringshastigheter möjliga.

Till en början kommer gränssnittet att vara reserverat för de mest påkostade enheterna. Under 2010 påbörjas dock masstillverkningen av kontrollerkretsar på allvar, vilket också innebär fallande priser.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är svårt att spekulera kring. Klarar mig bra att köra stora samplingsbibliotek med usb 2.0 jag, inte haft några direkt problem faktiskt.

Det kan dröja skulle jag tro. Dumt att gå och vänta på en sådan sak iaf.

I annat fall så kanske du kan köpa en stationär, en mac pro. Så kan du alltid dunka in ett kontrollerkort framöver om du skulle behöva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är svårt att spekulera kring. Klarar mig bra att köra stora samplingsbibliotek med usb 2.0 jag, inte haft några direkt problem faktiskt.

Det kan dröja skulle jag tro. Dumt att gå och vänta på en sådan sak iaf.

I annat fall så kanske du kan köpa en stationär, en mac pro. Så kan du alltid dunka in ett kontrollerkort framöver om du skulle behöva.

Jo Mac pro är ju definitivt ett alternativ (om än lite saftigare) - allt annat känns dock bra med de nya imacsarna, så det är trist om det faller på detta.

Hursomhelst mycket bra att veta att du knnat köra samplingsljud med usdb 2.0 - kanske ska satsa på detta ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...