wtfsomhelst (oregistrerad) Postat 28 februari 2010 Postat 28 februari 2010 Tja! Har en Schecter C-1 Hellraiser som helt plötsligt när jag satt och repade började låta konstigt när jag spelade på nionde band, D-strängen. Strängen slår emot tionde band och ett ytterst otrevligt ljud träder fram. Jag provade att höja stränghöjden men det hjälpte inte, och jag bytte strängsats för nån månad sen. Men det är alltså bara när man spelar på nionde band, åttonde och tionde låter helt perfekt och det är endast D-strängen som strejkar. Hjälper det om jag helt enkelt byter strängsats? Eller måste jag göra något mer avancerat ingrepp? Börjar krisa lite eftersom det är Rytmus/Kulturama intagningsprov de två kommande veckorna 😏 Någon som vet vad jag ska göra?
djbolton Postat 28 februari 2010 Postat 28 februari 2010 Lägg en linjal över halsen, parallellt med strängarna och se om det är någon bandstav som är märkbart högre än dom bredvid. Om inte, så låter det som en dragstångsjustering. Har du satt på tjockare strängar än förut? /Johan
wtfsomhelst (oregistrerad) Postat 28 februari 2010 Postat 28 februari 2010 Hmm.. väldigt svårt att se men om mitt öga inte lurar mig så kan tionde bandet vara en aning högre upp än de andra. Men vääldigt lite isf. Jo när jag köpte guran så är jag ganska säker på att det var 11:or på, inte helt säker, nu har jag iaf 12:or på.
djbolton Postat 28 februari 2010 Postat 28 februari 2010 OK, lite svårt att avgöra utan att ha sett gitarren. Jag brukar justera mina (stratocaster) gitarrer efter den här guiden: http://www.fender.com/support/stratocaster_setup_guide.php Hoppas att du kan använda den guiden på din schecter. /Johan
wtfsomhelst (oregistrerad) Postat 28 februari 2010 Postat 28 februari 2010 (redigerat) Tack så mycket för länken!.. Vet bara inte riktigt vad jag ska leta efter 😆 Redigerat 28 februari 2010 av wtfsomhelst
Hastalavista Postat 28 februari 2010 Postat 28 februari 2010 Lägg en linjal över halsen, parallellt med strängarna och se om det är någon bandstav som är märkbart högre än dom bredvid. När jag letar efter höga bandstavar använder jag mig av en kort stålskala, som räcker över 3-4 band.
wtfsomhelst (oregistrerad) Postat 28 februari 2010 Postat 28 februari 2010 Jo, jag ska byta strängar så fort jag har tid, då kan jag samtidigt kolla efter höga bandstavar.. Lite svårt när det sitter strängar på. Men vad gör jag sen, om jag finner att tex. tionde är högre än de andra?
Hastalavista Postat 28 februari 2010 Postat 28 februari 2010 Jo, jag ska byta strängar så fort jag har tid, då kan jag samtidigt kolla efter höga bandstavar.. Lite svårt när det sitter strängar på. Men vad gör jag sen, om jag finner att tex. tionde är högre än de andra? Det går bra med strängarna på om du har en kort stålskala. Stålskalan kommer att "vicka" när det höga bandet är i mitten av den. Jag vet inte i vilket prissegment din gura ligger men dyrare gitarrer har limmade band, billigare gitarrer har det inte. Är banden inte limmade kan dom krypa upp, då kan man "knacka" ner dom igen. Viss varsamhet och rätt utrustning fodras dock vid denna manöver.
kolin Postat 28 februari 2010 Postat 28 februari 2010 Det är inte helt ovanligt att en bandstav rätt som det är åker upp så att man får knacka ner den igen. Tyvärr inget bra alternativ för har den en gång börjat så fortsätter den. Men har du kollat så att banden inte är ojämnt slitna? Vissa bandstavar är så mjuka att de blir slitna ganska snabbt. Kolin
wtfsomhelst (oregistrerad) Postat 28 februari 2010 Postat 28 februari 2010 Det ser faktiskt inte ut som att tionde ligger högre än de andra. Ingen aning om stavarna är limmade men gitarren ligger på kanske 7000 i butik idag. Men har du kollat så att banden inte är ojämnt slitna? Hur kollar jag det? 🙂
wtfsomhelst (oregistrerad) Postat 1 mars 2010 Postat 1 mars 2010 Gick till Harry på Jam Söder, han fingrade lite på gitarren och kom till slut fram till att jag skulle byta strängar, hjälpte det inte efter det skulle jag sticka till verkstaden på Roslagsgatan och göra en bandslipning. Jag kom hem, bytte strängar och tvättade greppbrädan. Nu låter det galant!.. Måste varit något med strängen alltså. Men tack som fan för all hjälp! 😆
wtfsomhelst (oregistrerad) Postat 5 mars 2010 Postat 5 mars 2010 Toppen, lycka till på intagningsproven!/Johan Tack så mycket! 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.