Jump to content
Annons

Hjälp med Epiphone-köp


martins

Recommended Posts

Hej,

ska hjälpa min brorsa köpa ny elgitarr + pod. Han har kollat in två st Epiphone, nämligen Epiphone Les Paul Standard (4995:-) samt en Epiphone Les Paul 100 (2995:-), länkar till dom finns nedan. Nu skiljer ju priset 2000 kr mellan dessa två, så givetvis kan man anta att Standarden är snäppet bättre. Kan någon gitarrkunning förklara de största skillnaderna? Värt att nämnas är ju att han inte kommer spela genom förstärkare utan endast pod + hörlurar (p g a småbarn) och då tänker jag att mickarna kanske inte spelar fullt lika stor roll? Det viktigaste för honom är att den inte faller isär, att stämskruvarna och inputjacket inte börjar jäklas samt att den håller stämningen hyfsat. Vore schyst om nån kunde komma med lite tips och råd.

Standard

100

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
wtfsomhelst (oregistrerad)

Jag vet inte riktigt, men när du säger att han inte ens kommer att använda förstärkare så får jag känslan av att han inte är allt för seriös.

Då tror jag inte heller att han kommer märka speciellt stor skillnad på gitarrerna, de enda skillnaderna mellan de två olika gitarrerna är att Standard har lite bättre mickar(men som sagt, jag tror inte han kommer märka så stor skillnad), och träet på Standarden som kommer ge en lite bättre sustain och klang(det kommer han ännu mindre lägga märke till).

Nu har jag inte direkt kollat igenom alla specifikationer i detalj, men i stora drag är det som jag säger.

Men om han är osäker är det bästa alternativet alltid att gå till en butik och provspela de båda, och avgöra om det är värt att lägga 2000 extra på bättre mickar och annat trä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...