Jump to content
Annons

Re amping, varför ska jag ha en re-amp box när jag kan klara mig utan?

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Hallå!

Tänkte mig att spela in gitarren i cubase cleant, sedan skicka ut signalen till en gitarrstärkare som e uppmickad, men varför köper folk dyra reampboxar för man kan väl bara koppla output från ljudkortet till input i gitarren sedan micka upp stärkaren och wola man har kört re amp?

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hallå!

Tänkte mig att spela in gitarren i cubase cleant, sedan skicka ut signalen till en gitarrstärkare som e uppmickad, men varför köper folk dyra reampboxar för man kan väl bara koppla output från ljudkortet till input i gitarren sedan micka upp stärkaren och wola man har kört re amp?

Exakt! Det är viktigt att det finns nån typ av attenuator så att du kan ta ner nivån tillräckligt för att inte styra över ingångssteget i förstärkaren.

Sen kan du också få tillverka en specialkabel där du inte ansluter jorden på linjeutgången.

Edit: Du menar väl input i gitarrstärkaren? ☺️

Redigerat av Analogfreak
BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

haha ja jag menar input i gitarrstrkaren......kan man köpa en sån kabel du menar? för de e väl mest onödigt att köpa en di box till detta? den enda fördelen det ger är väl att det blir balancerad signal?

Postat

Om du spelar in en grej i taget, och redan har gitarrstärkaren, varför då inte spela in genom gitarrstärkaren direkt?

Att spela med ett ett helt annat ljud än det jag slutligen vill ha tycker inte jag om. Då har man ju inte en aning om hur gitarrstärkaren reagerar på olika hårt anslag mm. Jag vill höra direktr hur det låter, samtidigt som jag spelar. Av samma skäl vill jag ha sångmicken kompressorad direkt vid inspelningen. Fast det är ju jag det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.