Jump to content
Annons

Ljudisolera Golv


Thome

Recommended Posts

Tja!

har äntligen fått tag på en ny lokal att ha min studio i. lokalen ligger ovanpå ett annat företag, så jag måste isolera ljudet som går mellan våra måningar. ingen annan verksamhet pågår i väggarna intill så där är det helt lugnt om det läcker ljud.

hur bör jag isolera golvet?

hade tänkt mig ett billigt och bra klick-golv som översta lager. antar att man borde regla upp nuvarande golv och fylla med glasull, eller är jag helt fel på det?

vill få en så effektiv lösning som jag kan utan att behöva höja golvet allt för mycket.

väldigt tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det mest effektiva du kan göra är ju att bygga ett sk.a flytande golv. Eller att du reglar upp för ett nytt på det befintliga (fast du lägger de nya reglerna på ljuddämpade fötter) och lägger i isolering, gips och allt roligt. Ju mer ju bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Yo!!

En bekant gjorde ett rum i sin lägenhet med flytande golv. Han reglade upp golvet, la sedan reglarna vilandes på klossar av ett material som heter "Sylomer". Används som vibrationsdämpning under tågräls och liknande.

http://www.cbab.se/default.aspx?id=21283&a...mp;product=5129

Han skickade en ritning på sitt golv till Christan Berner på det företaget. Sedan räknade dom ut densiteten på klossarna.

Tror han gav en 500:- för allt 😄

Kör på det !

/V

Link to comment
Dela på andra sajter

det bästa är väl att kolla hur mycket som går andra vägar än genom golvt.

går det mycket ljud genom golvet och du isolerar golvet så kanske det läcker ljud genom väggarna på samma våning och sedan ner/upp till dig på samma väg.

det är väl istort sätt bara att testa och gå runt i olika rum och lyssna medas du spelar upp ljud i din lokal. spela mycket basfrekvenser låg-mid för det alltid det som läcker mäst. sedan bror det väl på hur mycket du stör eller störs.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjena!

tack för alla svar!

ska skicka en ritning till cbab så räknar dom ut vad jag behöver från deras sida. kommer att bygga ett rum i rummet, där väggarna kommer vila på det flytande golvet!

jag har ett mycket fint tak med takfönster i kontrollrummet, så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det.. funderar på att skippa isoleringen av taket, men då tror jag hela grejjen havererar, eftersom det kan spridas ljud via taket i så fall : /

några fler inputs?

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

tack för alla svar!

ska skicka en ritning till cbab så räknar dom ut vad jag behöver från deras sida. kommer att bygga ett rum i rummet, där väggarna kommer vila på det flytande golvet!

jag har ett mycket fint tak med takfönster i kontrollrummet, så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det.. funderar på att skippa isoleringen av taket, men då tror jag hela grejjen havererar, eftersom det kan spridas ljud via taket i så fall : /

några fler inputs?

tack!

Tänk på att glas reflekterar ljud väldigt bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att glas reflekterar ljud väldigt bra...

men det bror väl på hur man bygger, finnu en del aternativ. sedan bror det ju på vart det sitter åxå.

man kan ju sätta absorbenter en bit nedanför fönstert så det kommer in ljus runt absorbenterna.

eller så sätter man in skyline eller qrd/Schroeder diffusorer i genomskineling akrylplast.

i båda fallen bör du bygga innertak med ljudisolerat glas(samma som i vanliga studio fönster) under fönstert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...