Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag Ă€r ute efter en ny bas (eller nygammal, Ă€r less pĂ„ min eagle mest...) och sneglar pĂ„ Rickenbackers. Är det nĂ„n med erfarenhet inom Ă€mnet som kan ge mig pointers angĂ„ende nya 4003:or jĂ€mfört med Ă€ldre modeller? Har en splitter ny pĂ„ g, som jag tĂ€nkte försöka fĂ„ testa, men jag vet inte om jag ska satsa pĂ„ att hitta en 70-80-talare. Vad skiljer Ă„rsmodellerna Ă„t? Eller Ă€r det som med Gibson-gitarrer, det enstaka exemplaret man fĂ„r fokusera pĂ„?

Tacksam för svar.

-Erik

Annons
Postat

SjĂ€lv har jag en 4001 frĂ„n 1976, som jag har haft i minst 25 Ă„r sjĂ€lv. Skitbra och lĂ€ttspelad som fĂ„. 🙂

Det enda jag vet som kan vara vanskligt, Àr att Rickenbackerbasarna har ganska tunn hals, sÄ man fÄr vara vaksam pÄ om halsen Àr krokig om man köper en begagnad... Vet inte om det gÀller för 4003:orna ocksÄ, men 4001 kan det absolut vara sÄ med om man har otur.

Sedan kan sĂ„ gamla begagnade ha uttorkade kondensatorer, sĂ„ att de inte lĂ„ter riktigt sĂ„ bra som de ska - men det finns ju inte sĂ„ mycket komponenter i dem, sĂ„ det Ă€r enkelt att byta dem (ska göra det pĂ„ min, nĂ€r andan faller pĂ„ - vilket Ă„r som helst... 😛 ).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.