Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har tänkt köpa en macbook pro 13" och använda som mobil musikdator för inspelning osv.

Jag har förut haft den tidigare versionen av macbook pro 17" och ett Focusrite saffire 26 pro firewire 400 kort. Detta har funkat, och datorn hade TI's firewire chip.

Vet någon hur detta interface fungerar med nya macbook pro 13"? Vem tillverkar deras firewire chip? Jag ser att den endast har en firewire 800, men det går väl bra med en enkel konverterkoppling till 400?

Jag undrar även samma fråga angående nya iMacen som också den skulle vara ett alternativ.

Glad för svar.

/P

Redigerat av kinkarpet
Annons
Postat (redigerat)

Det går mycket bra med en adapter till 800. Men finns även sladdar som är 400-800 🙂 Har det själv till min macbook pro 13.

Inget vad jag hört eller läst, så det bör sitta samma chip i de nya 🙂. Så det ska inte vara några problem.

Redigerat av Gäst
pme (oregistrerad)
Postat

Det sitter inte TI i macbook pro 2009. Det sitter en Agere FW643 rev 07 som är betydligt stabilare än rev 06 som sitter i 2008. Den har fungerat bra med mina FW ljudkort men det är synd att de inte har TI :-(

Postat
Det sitter inte TI i macbook pro 2009. Det sitter en Agere FW643 rev 07 som är betydligt stabilare än rev 06 som sitter i 2008. Den har fungerat bra med mina FW ljudkort men det är synd att de inte har TI :-(

Kan du köra lägsta buffer size-inställningen på ljudkortet med Agere FW643 rev 07?

pme (oregistrerad)
Postat
Kan du köra lägsta buffer size-inställningen på ljudkortet med Agere FW643 rev 07?

I cubase kan jag köra med 64 samples i 48 khz. Vilket även är vad jag har kommit ner i med en TI. Cubase är

inte heller riktigt i klass med logic på mac. Men det är inte som de gamla där det inte ens fungerade bra med 256 samples. Och med testerna är det mycket få plugins. Typ kontakt och kanske några audio spår. Lägger man

på lite effekter så behöver man mer latency.

Postat

Alltså, jag är nog lite dum nu, men hur vet jag vad jag har för Firewire chip i min Mackbook pro 13" (2009)?.

Baserat på det som stod i texten ovanför så borde jag ju ha agere rev7, men finns det något sätt att kolla det? i "om den här datorn" så står det bara FireWire-buss:

Maxhastighet: Upp till 800 Mbit/sek.

/Johan

Postat

Jag köpte min gamla modell av 17" macbook pro i slutet av 2008 innan nya släpptes. Vet inte hur jag gjorde det men jag hittade ett sätt att se vad det var för chip i den och den hade TI.

Jag har hört att det ska vara lite problem med Saffire kortet och macar utan TI chip. Nån som vet om så fortfarande är fallet?

/P

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.