Jump to content
Annons

Mac Mini o Cubase


it2studio

Recommended Posts

Finns det någon som har erfarenhet av att köra Cubase på en Mac Mini? Tänkte köpa en Mac Mini 2,53GHz DC 4GB 320GB. Kommer endast använda Macen till musikinspelning.

Mina frågor är dessa:

Är det nödvändingt att byta ut HDD:n till en 7200 rpm?

Har alltid kört på PC o Cubase så därför undrar jag ifall det kommer funka bättre i MAC än i PC?

Finns det något annat jag bör tänka på innan jag väljer att gå över till MAC från PC?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänk på att på Media Markt kan man köpa till 5 års garanti.

Kolla att det gäller den dator du ska ha dock!!

Jag tror det inte kommer att vålla några problem.

Jag har en laptop-pc med något dassigare cpu än ovannämnda

och det går bra.

TALA gärna om hur det gick sedan, för jag är intresserad av något liknande den dag jag behöver byta...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

OS X

OS X är alltså motsvarigheten till Windows. Sedan tillkommer version som etc tiger, leopard osv. De har haft andra namn tidigare man numera heter de OS X ??????.. Tiger, Leopard, Snow Leopard är de tre nyaste och där Sow Leopard är en större uppdatering av Leopard, det är så grymt så gjorde inte ett helt nytt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Cubase går ganska mycket bätrre på snow leopard än den gamla leopard. Och en mac mini är som en bärbar mac utan skärm och tangentbord och många kör cubase på sina laptops utan större problem. En liten varning för beg

mac mini. De kan ha en del FW problem men nya ska vara OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon som har erfarenhet av att köra Cubase på en Mac Mini?
Inte på Mac Mini, men på övriga Mac-datorer.
Är det nödvändingt att byta ut HDD:n till en 7200 rpm?
Nej, men jag rekommenderar starkt att du lagrar dina musikprojekt/ljudbibliotek på en annan hårddisk än systemdisken.

Köp en extern hårddisk med Firewire 800 (IEEE1394b).

Alternativt köp serverversionen av Mac Mini. Den har två hårddiskar istället för en DVD-brännare. Behöver du det eller kan du bränna skivor på annan dator?

OS X har en funktion som heter Remote disc där du kan använda en annan dator (PC eller Mac) till att låna ut sin DVD-läsare till Mac Minin via nätverk.

Har alltid kört på PC o Cubase så därför undrar jag ifall det kommer funka bättre i MAC än i PC?
Både ja och nej.

Nej, då Steinberg verkar jobba bättre på optimering av PC-versionen av Cubase än Mac-Cubase.

Ja, då Mac OS X använder datorresurserna bättre än Windows. När jag jämför OS X och Windows på samma dator (t ex MBP med 4 GB RAM) så har jag t ex tillgång till betydligt mer minne när jag kör OS X.

Finns det något annat jag bör tänka på innan jag väljer att gå över till MAC från PC?
Tänk på att PC-VST och Mac-VST inte är samma sak.

Vilka pluggar använder du på PC:n? Finns de till Mac?

Ladda ner den senaste eLicenser och senaste Cubase-uppdateringen från Steinbergs FTP. Den senaste versionen är bäst på att nyttja datorkraften optimalt och har stöd för Snow Leopard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, o att köra på en 5400 rpm istället för på en 7200 HDD? Funkar det hyffsat ändå?

Beror ju på hur mkt du kommer belasta hdd såklart 🙂.

Kommer du spela in många kanaler med audio samtidigt? Annars ska det gå bra ändå, det är det som tar mest hdd kraft, det processorn som belastas sedan av pluggar och allt annat gott. 🥰.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...