Millagbg Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 (redigerat) Hej allihop, Om jag skall göra en melodi utav 5 intervall (c-dur) utgår jag då från tonen C hela tiden när jag skriver ut intervallerna under noterna ? Eller utgår man bara från den senaste tonen, alltså: S3 är ju C till F, förhållandet mellan tonerna c och f. För att se nästa intervall, räknar man då förhållandet mellan C och tonen efter F (exempel tonen E) eller räknar man förhållandet mellan F och E ? Jag är nybörjare så jag har lite svårt att förklara vad jag egentligen menar... Sedan undrar jag om man alltid utgår från C (om C-dur) när man spelar det på ett piano? Alltså: C, F, C, E osv... ? Tacksam för svar Milla Redigerat 3 februari 2010 av Millagbg
Dingbats Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Är det en skoluppgift eller? Jag förstår inte den sista frågan riktigt. Den första får du nog fråga din lärare om, det är en tolkningsfråga i vad som menas i uppgiften. S3 är intervallet mellan C och E, C och F är R4.
mattias_k (oregistrerad) Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 När vi har sådana uppgifter i min skola så utgår man från tonen innan. Dvs: C [s3] E [L3] G [s2] A
Freddy Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Hej allihop, Om jag skall göra en melodi utav 5 intervall (c-dur) utgår jag då från tonen C hela tiden när jag skriver ut intervallerna under noterna ? Eller utgår man bara från den senaste tonen, alltså: S3 är ju C till F, förhållandet mellan tonerna c och f. För att se nästa intervall, räknar man då förhållandet mellan C och tonen efter F (exempel tonen E) eller räknar man förhållandet mellan F och E ? Jag är nybörjare så jag har lite svårt att förklara vad jag egentligen menar... Sedan undrar jag om man alltid utgår från C (om C-dur) när man spelar det på ett piano? Alltså: C, F, C, E osv... ? Tacksam för svar Milla Intervall är avståndet mellan två toner. Utgår man från en skala, som du nämner, så är intervallen relativt C ja. Så alltså är E en stor ters, F är en kvart, G är kvinten osv.. Allt i relation till C. C spelas i grundläge med C i basen ja, annars borde det noteras annorlunda.
Millagbg Postat 4 februari 2010 Trådstartare Postat 4 februari 2010 Tack för alla svar! Ha en go dag! Milla
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.