Jump to content
Annons

PA-system. I behov av nåt billigt men dugligt för repan.


Snowbrigade

Recommended Posts

Hej alla

Jag är i behov av att införskaffa ett PA-system till repan, alltså två monitorer, en mixer, ev. slutsteg om monitorerna ej är aktiva. Inga fler saker än detta.

Budgeten är stram och det viktigaste är att det låter starkt så att sång + keyboard lyckas överrösta trummor och dylikt. Svårt att ställa frågor om begagnade grejer, så om vi tänker nytt, vad kan man komma undan med? Vi klarar oss nog på en mixer som kan ta typ 3-4 mickar och kanske 3-4 saker vi telekabel på samma gång.

Jag har varit inne på både Musikverkstan och Musikbörsen i stan och fått följande förslag:

Musikverkstan: Kampanj på två monitorer: FBT Kempton GT-12A /St (aktiva), 3500 kr styck. + Yamaha MG82CX mixer för 2000 kr om jag köper monitorerna på samma gång. Totalt 9000 kr.

Musikbörsen: Olika Behringerpaket, som lite beroende på hur man valde landade mellan 9000 och 11000 kr.

Nån som kan avgöra om FBT Kempton / Yamaha eller Behringer är nåt att ha? Är något bättre än det andra? Finns andra alternativ?

Tacksam för svar. Känner mig rätt lost på området.

// Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok. Har sökt runt och inte direkt hittat några vettiga trådar, kanske stavar jag PA knasigt eller så stavar alla olika: P/A, P:A, PA?

De där begagnade grejerna var ju inte så aktuellt då jag inte bor i Östersund och endast behöver en liten rigg till en replokal.

Är det nån som har testat några av prylarna jag frågade om? Här är ett paket för 9000 kr på Musikbörsen (Behringer). Är det verkligen inte dugligt för att ha i en replokal för sång och keyboard, samt mindre spelningar för att driva max 4 mickar?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=4...mp;artno=236882

/ P

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Laney aktiva golvmonitorer, jäkligt bra krut, bra pris. En stor fördel är at den har tre rattar för bas diskant och även mid. Med midratten går det att få bort det burkiga fulljudet som man ofta får i golvmonitorer. Man kan stoppa i en sångmick direkt också, utan speciell mixer om man vill. Har man två likadana kan man köra mick i den ena och keyboard i den andra, och sen länka ihop dem med varandra med en gitarrkabel.

Vi kör bluestrio med bara en sån mellan mig o basisten, vi sjunger bägge två. Blir lika förvånad varje gång hur mycket och bra ljud det blir utan att det blir rundgång, beror säkert oxå på micken, Beta58. Med skräp sångmickar funkar inga lyssningssystem bra.

Jag har haft en Behringer aktiv 12" låa också till medhörning, den gillade jag inte. Laney rules! De är vinklade för golv, men de har även en stativkopp så man kan ha dem som topplådor på en mindre scen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...