Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska spela in ett gäng polare om några veckor med hjälp av min Zoom H4N. Den har, förutom en inbyggd stereomick också två ingångar för externa mickar eller line-in. Jag ber nu om lite råd kring hur jag ska utnyttja de två extraingångarna bäst.

Bandet är en vis/jazzkvartett med pianist, elbasist, trumpet, sax. Alla låtar är med sång. Sång och piano går genom ett PA, basen ligger själv på en liten stärkare och blåset är omickat. Lokalen är ett bibliotek, volymerna är låga till måttliga. Min tanke är att ställa upp H4:an framför scenen, leta upp ett bra avstånd och placering i sidled och använda den inbyggda steroemicken som huvudsaklig upptagning, samt även ta upp något från ingångarna för att senare mixa in. Men frågan är vad? Som jag ser det finns två alternativ:

1. Lajna PA:t in för att få mer definition. Men då kanske man även skulle vilja ha basen in i PA:t? Risken med detta är att blåset försvinner lite grann.

2. Två externa mickar som placeras ut mot publiken för att ta upp mer av publikljudet. Det finns ett önskemål från mina polare att få mycket livekänsla, publikkommentarer, etc. Är i såfall lite osäker på hur dessa mickar bör placeras.

Någon som har några bra råd att ge? Vad är bäst att göra? Finns fler alternativ som jag inte tänkt på?

• 3 veckor senare...
Annons
Postat

Tror att de blir lite tråkig karaktär om du lajnar nån mick. Jag skulle nog personligen hitta några sjysta ställen att ställa upp 2 kondingar och labba runt tills dom tar upp det mesta och använda dom som ambience samt ge möjligheten att stereobredda lite till.

Alternativt använda en kondensator mick som ambience och micka t.ex bastrumman för att få lite knuff och driv. Fast de kanske inte knuffas så mycket i den jazzen dom spelar?

Postat (redigerat)

Jag spelade in en jazzkvartett live för nåt år sen, jag använde 8 kanaler till bandet, piano, kontra, trummor och sångerska. För att få med publiken spelade jag in med en extra rullrevox med två mickar utåt publiken, tänkte synka ihop applåderna på rätt ställe efteråt. Men så fort jag lyssnade på de andra spåren hörde jag att extarmickarna var helt onödiga, mickarna på scenen tar in mycket mer publikljud än man kan tro.

Ska du förutom Zoomen använda två extramickar så sikta in dem mot bandet, Zoomen i mitten, de andra utåt sidorna. Försök komma ganska nära med mickarna, jag lovar att rumsakustik och publik ändå kommer med mycket mer än man tror.

Ett par bra lurar med bra dämpning är guld när ni provar ljudet i förväg. En rulle frystejp kan vara bra att göra markeringar på golvet med, så blåsarna mm kan hålla samma avstånd till mickarna som ni testade in från början. Avståndet till mickarna betyder allt.

Och Jaker, att micka bastrumman är ingen bra idé. Gissa varför?

Edit: Att även ta två line gör nog mycket riktigt att det omickade blåset försvinner. Hellre två extramickar. Men det kan mycket väl vara så att det blir bäst med enbart Zoomens mickar. Då är det lite lättare med sina egna öron att hitta en bra plats att spela in. Utan bra lyssningslurar kan det vara smartare att strunta i extramickar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Tack för goda råd! Det blir nog så att jag bara tar med mig Zoomen (giget är i morgon. Är ni trakterna av Vårgårdas bibliotek kom dit 18.30 och kolla in Vier Brillen!). Att lajna försvann rätt fort ut ur bilden efter diskussion med bandet. Dessutom blir det så kort om tid för soundscheck/uppställning i morgon att det bara känns bökigt med två extramickar. Guitar Nilssons inlägg fick beslutet att tippa över helt i den riktningen. Än en gång, tack!

Jaker: Nä, inte så mycket driv, och inte så många trummor heller! 🙂

Redigerat av Gäst
Postat

Ni har väl ett litet PA med två mindre sånglådor kan jag tänka. Tänk på att vrida in sånglådorna lite mot mitten så inte sångljudet mestadels går på sidan om Zoomen.

Postat

Jag skulle sätta zoomen någonstans i mitten av rummet där det låter bra och är bra balans. Sedan skulle jag ta DI-ut på basstärkaren, och plocka sången från mixern.

Då har du en bra stereosignal att utgå ifrån. Sedan kan du komplettera med Bas och sång eftersom jag antar att det är dem som kommer vara minst definerade.

Postat
Jag skulle sätta zoomen någonstans i mitten av rummet där det låter bra och är bra balans. Sedan skulle jag ta DI-ut på basstärkaren, och plocka sången från mixern.

Då har du en bra stereosignal att utgå ifrån. Sedan kan du komplettera med Bas och sång eftersom jag antar att det är dem som kommer vara minst definerade.

?

Det blir ju inspelat på enbart två spår. Det går ju inte att komplementera nåt efteråt? Ligger det en lajnad bas i där är det stor risk att den blir för stark då den också går in i zoomen. En snustorr lajnbas skulle inte jag vilja ha med i en livemix, då låter det som att den är inspelad nån helt annanstans. Inte bra på en live jazzkonsert. Möjligtvis om alla instrument låg på en varsin kanal, men inte om det bara är ett stereospår. Basisten måste man ju anta har lagom volym i rummet redan, och den suger ju zoomen i sig genom mickarna. Lägger man dessutom till en lajnad bas så kommer det att bli för mycket bas totalt. Och kanske även fasfel och annat skumt i basen.

Postat

Jaha.. Jag antog att zoomen spelade in stereosignal + 2 kanaler och då var mitt tips att utgå från stereosignalen och komplettera med linead bas och sång.

Postat

Hemma igen, och det här blev inte som jag tänkt mig - men det blev nog bra ändå. Lokalen var liten och lät verkligen kofta. Dessutom var de tänkbara ställen där det gick att stå upptagna av stolar.

Så jag tänkte om helt på plats. Satte H4n:ans mickar mot blåset, för att få in dem i en mick. Mycket av det övriga läckte också in lagom bra där. Sång och piano (stagepiano) tog jag sedan in en av de externa kanalerna, och lajnade basen till den andra (basen försvann i princip helt i rummet, det bumlade bara runt). Så, det blev tre kanaler (fyra egentligen eftersom de inbyggda mickarna ger en stereokanal).

Resultatet: Tja, helt OK för att vara ett första försök. Ska försöka mixa en låt och ladda upp här under helgen eller börja av nästa vecka.

Postat
Låter bra.. Då hade jag rätt i att du hade 4 kanaler tillgängligt.

Men... Är det verkligen fyra separata spår man kan lyssna på efteråt?

Den frågan har väl varit uppe förut tror jag. Om jag inte minns fel så var det nån som kände sig mer eller mindre lurad av marknadsföringen att Zoom H4 spelade in på fyra spår, när det egentligen bara är två spårs inspelning fast med med både inbyggd mick och XLR-ingångar. Vore intressant att veta hur det ligger till.

Kan vi kanske få ett litet prov på inspelningen? Lite lagom kofta-effekt gör inget.

Postat
Men... Är det verkligen fyra separata spår man kan lyssna på efteråt?

Den frågan har väl varit uppe förut tror jag. Om jag inte minns fel så var det nån som kände sig mer eller mindre lurad av marknadsföringen att Zoom H4 spelade in på fyra spår, när det egentligen bara är två spårs inspelning fast med med både inbyggd mick och XLR-ingångar. Vore intressant att veta hur det ligger till.

Kan vi kanske få ett litet prov på inspelningen? Lite lagom kofta-effekt gör inget.

Ja, den spelar alltså in på två stereospår, de två inbyggda mickarna på ett spår och de två ingångarna på ett spår. Effekten när man lyssnar direkt i H4:an (H4n, den senare varianten handlar det om här, alltså - den första versionen har inte fyrkanalig inspelning om jag inte är helt ute och cyklar) blir att de inbyggda mickarna ger en juste stereobild från den punkt där man ställt upp den. Ingångarna däremot, blir pannade 100 procent vänster (sång + piano) och den andra ingången pannad 100 procent höger (elbas) på det gemensamma stereospåret.

Man kan ställa nivåer och panning mellan de två stereospåren direkt i H4n, och då kan man få en helt OK mix rent volymmässigt, men givetvis blir den lite konstigt pannad. Så min tanke nu är att föra över filerna till datorn och dela upp "ingångsspåret" i två monospår som jag sedan kan panna som jag vill, och mixa dessa med "rumsmickarna" (som alltså framförallt blev blåsmickar).

Ska försöka lägga upp något under helgen.

Postat

Tack för uppmuntrande kommentarer! Pianot låter som sagt lite burkigt och det var inte riktigt meningen: En kombination av att den är för lågt mixad i PA-mixern och lajnen därifrån + att micken på blåset står för långt ifrån PA-högtalarna, så det låter väldigt burkigt därifrån.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.