Jump to content
Annons

Förslag till Studioforums nybörjarguide


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har varit inne på samma linje, tidigare och vill någon göra det så är ni välkomna för min del - Olsberg kanske skall svara också men jag hade gärna nitat några guider. *dock* Huvudanledningen att jag inte skrivit någon är denna: de som postar frågor i ämnen som redan är besvarade kommer inte att läsa guiderna. Jag tror inte ens att de kommer att se att de finns där, för det är lättare att bara klicka på knappen "nytt ämne" än att behöva spendera 10 sekunder på att titta sig omkring. Men det är min fördomsfulla inställning.

Det värsta är att jag tror du har rätt. En tanke kanske kan vara att en nyreggad måste ha skrivit 100 inlägg för att få sin status uppgraderad och först då kan starta nya ämnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har varit inne på samma linje, tidigare och vill någon göra det så är ni välkomna för min del - Olsberg kanske skall svara också men jag hade gärna nitat några guider. *dock* Huvudanledningen att jag inte skrivit någon är denna: de som postar frågor i ämnen som redan är besvarade kommer inte att läsa guiderna. Jag tror inte ens att de kommer att se att de finns där, för det är lättare att bara klicka på knappen "nytt ämne" än att behöva spendera 10 sekunder på att titta sig omkring. Men det är min fördomsfulla inställning.

Detta kommer man nog aldrig ifrån men det vore skönt att i dessa fall kunna hänvisa denne glada trådskapare till någon form av startpunkt där personen kan få lite tips och en hög med länkar. En text som komponerats av forumets medlemmar så personen vet att dessa generella tips (ej specifika produktrekommendationer) är något som alla på forumet är mer eller mindre överens om.

Det vore oerhört skönt att varje gång frågan dyker upp; ”vilken mick ska jag köpa”, ”vilka monitorer är bäst för 3000 kr” o s v, kunna länka till samma ställe.

EDIT: Som det "fungerar" nu så startas det ca en tråd i veckan (minst) med samma fråga och några börjar svara och sen kommer någon (som mig...) och uppmanar till sök och om man orkar ett (slarvigt uppsökt) uppslag på trådar.

Vore det inte bättre om personen som första svar får en hänvisning till denna ”guide” där han åtminstone hittar en bra sampling länkar till relevanta trådar (och kanske en uppmaning att fortsätta i någon av dessa) även om han inte läser själva texten?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta är att jag tror du har rätt. En tanke kanske kan vara att en nyreggad måste ha skrivit 100 inlägg för att få sin status uppgraderad och först då kan starta nya ämnen.

Njae, då kan ju inte forumet locka till sig avancerade användare som kanske har en väldigt specifik fråga om ett udda problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Förslag till forumregel: Använd sökfunktionen innan du startar ett nytt ämne. Startar du ett nytt ämne (tex vilken mick ska jag köpa) som redan finns i tusental så raderas din tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag till forumregel: Använd sökfunktionen innan du startar ett nytt ämne. Startar du ett nytt ämne (tex vilken mick ska jag köpa) som redan finns i tusental så raderas din tråd.

Ännu bättre (tycker jag) vore om alla (eller många iallafall) vet om dessa "guider" och länkar till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är den fördomen allt för sann... 🙂

Det står ju t o m när man skapar ett nytt ämne, att man bör använda sökfunktionen innan man postar - och hur ofta hjälper den texten egentligen?

EDIT: Den uppmaningen verkar inte finnas längre, utan den kanske har försvunnit vid någon uppdatering och det kanske är därför det har kommit så många nästan identiska trådar på senare tid...? 😛

Sen finns det nog också många som läser dem, men det får ni aldrig reda på eftersom dom inte säger något 🙂

Dessutom tycker jag det e svårt att hitta vissa saker när man söker eftersom det kommer upp så många trådar om saker som man egentligen inte direkt har sökt efter. Men har man en nitad tråd men många bra tips så är den ju mycket lättillgängligare och folk kommer att hitta den lättare.

Tyckte att denna tråden lät väldigt bra med nu när jag läst i den har den bara varit jättestökig och det jag läst så länge har inte gett mycket alls. Det bästa skulle ju varit om all bra information som samtalades i tråden skulle läggas in i första inlägget.

Ett förslag är ju att om olika personer kommer med olika förslag så kan dom ju skriva varför dom tycker så och vad just den produkten är bra till och sen om man skriver ihop det så kan man ju också skriva vem som ar skrivit det. så får man ju flera olika alternativ.

Det stämmer ju bra att man kan söka på forumet om vad man behöver veta. Men i en sån här tråd kan man ju också hitta saker som man inte visste att man borde veta.

Tack för ett bra initiativ iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ännu bättre (tycker jag) vore om alla (eller många iallafall) vet om dessa "guider" och länkar till dem.

Bra tanke. Då besvaras dessa trådar med länken till guiden.

Fast vi kommer aldrig undan dessa trådar. Det som är så trist är att dom blir fler och fler där dom flesta besvarats med länkar till länkar.

Det är ett virrvarr att hitta bland relevant information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det nog också många som läser dem, men det får ni aldrig reda på eftersom dom inte säger något 😛

Dessutom tycker jag det e svårt att hitta vissa saker när man söker eftersom det kommer upp så många trådar om saker som man egentligen inte direkt har sökt efter. Men har man en nitad tråd men många bra tips så är den ju mycket lättillgängligare och folk kommer att hitta den lättare.

Tyckte att denna tråden lät väldigt bra med nu när jag läst i den har den bara varit jättestökig och det jag läst så länge har inte gett mycket alls. Det bästa skulle ju varit om all bra information som samtalades i tråden skulle läggas in i första inlägget.

Ett förslag är ju att om olika personer kommer med olika förslag så kan dom ju skriva varför dom tycker så och vad just den produkten är bra till och sen om man skriver ihop det så kan man ju också skriva vem som ar skrivit det. så får man ju flera olika alternativ.

Det stämmer ju bra att man kan söka på forumet om vad man behöver veta. Men i en sån här tråd kan man ju också hitta saker som man inte visste att man borde veta.

Tack för ett bra initiativ iaf 🙂

Har du läst hela tråden?

Denna tråd diskuterar hur vi ska skapa dessa guider...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Olsberg skulle kunna skapa en kategori som heter Nybörjarguide. Under den kategorin så kan medlemmar varken starta nya ämnen eller skriva inlägg i befintliga trådar.

Anledningen till det är att guiderna ska hållas rena och relevanta. Vill man komplettera en tråd så skriver man ett inlägg som inte syns innan det godkänts av moderator.

Moderatorn kanske då väljer att redigera det första inlägget med informationen så att det inte blir så många inlägg i trådarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vi kommer aldrig undan dessa trådar. Det som är så trist är att dom blir fler och fler där dom flesta besvarats med länkar till länkar.

Det är ett virrvarr att hitta bland relevant information.

Just detta vi vill undvika. Om nya trådar besvaras direkt med hänvisning till dessa guider så kommer förhoppningsvis dessa nya trådar att hållas "korta" och de kommer aldrig att finnas med bland de länkar vi samlar ihop i guiderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som verkligen behövs är en ”lista” över möjliga lösningar för struliga datorer (med ljudkort), som t ex:

Senaste (och rätt…) drivrutin.

DCP (inaktivera hårdvara).

Tweaka operativet (stänga av processer, bakgrundstjänster, virusprogram tec).

Uppdatera BIOS, drivisar etc.

O s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Något som verkligen behövs är en ”lista” över möjliga lösningar för struliga datorer (med ljudkort), som t ex:

Senaste (och rätt…) drivrutin.

DCP (inaktivera hårdvara).

Tweaka operativet (stänga av processer, bakgrundstjänster, virusprogram tec).

Uppdatera BIOS, drivisar etc.

O s v.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag vill ändå att nybörjare ska känna sig välkomna att fråga om det är nåt dom undrar.

Bara dom inte frågar vilken mick eller vilka hörlurar dom ska köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ändå att nybörjare ska känna sig välkomna att fråga om det är nåt dom undrar.

Bara dom inte frågar vilken mick eller vilka hörlurar dom ska köpa.

Ja, det är detta som är den svåra balansgången och jag tycker nog att det går att lösa med detta förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra initiativ, det här kan nog bli något bra. Dock känner jag personligen att man kan få fråga

om tips till vilka grejer man ska köpa, det är väl lite därför detta forum finns? Hellre såna frågor

än milslånga trådar om vilken cover man tycker är sämst, har ju liksom inget med musikskapande att göra

anser jag. Men jag håller med om att det borde finnas något bra för rookiesarna. Keep it up 🙂

Jag vill ändå att nybörjare ska känna sig välkomna att fråga om det är nåt dom undrar.

Bara dom inte frågar vilken mick eller vilka hörlurar dom ska köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

kul att ni tog detta initiativet!

om en sån här tråd som ni föreslår hålls levande så tror jag man slipper en hel del trådredundans och samtidigt

underlättar man för potentiella trådstartare. finns ju uppenbarligen ett behov.

lite ironiskt att jag skapade en ny tråd pga att jag gick vilse bland / drunknade i alla andra liknande trådar

(som såklart också spårar ur nån gång vid 10:e inlägget men min slog nog alla rekord hittills)

ska använda google för att göra sökningar i forumet hädanefter =)

det är inte alltid lätt att vara n00b... speciellt inte om toleransen är låg

ps. hann inte tacka för era tips i förra tråden, numera lost in cyber space... så tack!

/trådstartar'n

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra initiativ, det här kan nog bli något bra. Dock känner jag personligen att man kan få fråga

om tips till vilka grejer man ska köpa, det är väl lite därför detta forum finns? Hellre såna frågor

än milslånga trådar om vilken cover man tycker är sämst, har ju liksom inget med musikskapande att göra

anser jag. Men jag håller med om att det borde finnas något bra för rookiesarna. Keep it up 🙂

Man ska absolut fråga om tips men chansen är ganska stor att någon redan frågat tidigare och då vore det bra om ev. följdfrågor hamnar i samma tråd. Om frågan inte ställts tidigare så är det givetvis fritt fram att skapa trådar.

Problemet nu är att det finns massor av spridda trådar om samma sak och man förstår att det inte är lätt att hitta i djungeln och därav ett försök att underlätta för dem som söker svar på dessa vanliga frågor och en hänvisning till vilka trådar de kan fortsätta att posta i.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

En nybörjarguide är bra för alla. Som det är nu så blir många frustrerade när samma fråga kommer om och om igen vilket gör att nybörjaren inte får ett bra bemötande och inte nåt vettigt svar på sin fundering.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tyvärr är den fördomen allt för sann... 🙂

Och påminner man att det redan finns bra trådar i ämnet att läsa igenom får man från en hel del svart "men det här är ju ett forum". Jäpp men ett forum är inte bara ett skriva fråga ställe. Det är lika mycket att själv läsa igenom intressanta trådar. Men sökfunktionen är uslare än någonsin. Sökfunktionen kanske bara ska pekas till google. För det är där man får söka om man ska hitta något. Skulle igår bara söka på Helvalla Burn II för skriva i tråden. Sökfunktionen här hittade inte den! Bara första Helvalla. Är det ett uselt skämt när man inte ens kan hitta något som det?

Link to comment
Dela på andra sajter

En nybörjarguide är bra för alla. Som det är nu så blir många frustrerade när samma fråga kommer om och om igen vilket gör att nybörjaren inte får ett bra bemötande och inte nåt vettigt svar på sin fundering.

Precis, risken med att låta samma fråga ställas om och om igen är att ”veteranerna” inte orkar svara och deras kunskaper och erfarenheter går förlorade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...