Jump to content
Annons

Adat syncproblem.


Bobbo V

Recommended Posts

Har problem med en del klick-ljud när jag kopplar min M-audio octane(8-kanals ad/da m preamp) via adat-utgången till mitt E-MU 1820-kort. Har testat att kopla den till ett digi-kort och problemet kvarstår. Dålig sync måste vara anledningen men varför synkar den inte????? Har fått för mig att adat är "självsynkande" och att wordclock inte behövs. Någon som vet?? Använder vanlig toslink-kabel 10m av bra kvalitet.

mvh/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lightpipe har inbyggd synk - men det är inte säkert att det fungerar att köra så långt som 10m med alla enheter - så jag skulle nog prova att köra med en 5m-kabel och se om problemet försvinner.

Om det blir bra då, så skulle jag testa med en glasfiberkabel i stället för plastfiber (om du har möjlighet till det - men eventuellt kan det behövas en förstärkare halvvägs för att det ska fungera. Glasfiberkablar är betydligt dyrare än en förstärkare och 2st 5m plastfiberkablar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Har prövat med en kort kabel också, hjälpte inte.

Om ljudkortet ska vara syncmaster så måste man kanske

koppla en toslink ut från ljudkortet till ad/da:n utöver den från ad/da:n till ljudkortet. Eller? Det kan jag nämligen inte, har ingen adat in på min ad/da.

Focusrite octopre kan tydligen bara syncas med wordclock-bnc. Kanske gäller samma för min Octane?

Link to comment
Dela på andra sajter

VAD? En A/D-D/A som saknar Lightpipe in, men har Lightpipe ut? Hur 17 är det tänkt att fungera... 😄 Hur är det tänkt att man ska få ljudet till D/A-omvandlaren i så fall? 🙂

Eller är det bara en A/D? I så fall låter det betydligt mer logiskt och du måste då köra med preampen som Master - eller så får du köra med Wordclock...

Link to comment
Dela på andra sajter

AD menar jag, blev lite för mycket adadadaaad.

Ska testa igen o köra Ad:n som master. Har testat innan men kan ha haft fel inst.

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...