Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tog upp min dragspelskarriÀr igen för ett par veckor sen, och har redan hunnit med att giga 2 lördagar i rad med det.

Grymt kul och skön frihetskÀnsla nÀr man kan springa runt och leka med gitarristen och sÄngaren som kör trÄdlöst. Har alltid suttit och trÄkat bakom en keyboard annars.

Dock överröstar resten av bandet mig sÄ fort det blir lite fart, vilket det blir i princip hela tiden.

Finns det nÄgon annan lösning pÄ problemet Àn att rikta en SM58 mot bÀlgen?

NÄgot som gÄr att fÀsta pÄ dragspelet och köra trÄdlöst Àr att föredra.

Tack pÄ förhand, Viktor Ohlsson

Annons
alex30free (oregistrerad)
Postat
  alex30free sa:

ser ut som om de oxÄ spelar med en dynamisk pÄ högra handen (tangenterna) av dragspelet!!!

Ser ocksÄ ut som om de inte förstÀrker basen (vÀnstra handen)

Postat
  alex30free sa:
ser ut som om de oxÄ spelar med en dynamisk pÄ högra handen (tangenterna) av dragspelet!!!

Ser ocksÄ ut som om de inte förstÀrker basen (vÀnstra handen)

Nog för att Benny Andersson Àr ett geni i övrigt men den dÀr lÄten...

Du menar den svarta med gul markering? SÄg en annan bild med samma kille samt Benny pÄ dragspel, dom anvÀnde samma mikrofon och typ lika off-axis. Fast pÄ den riktade dom micken mer upp i vÀdret...

Postat

Farsan anvÀnder tvÄ AKG 416L med en B29 för att koppla samman och skicka ut till PA anlÀggningen. Han var lite orolig för att man kanske skulle fÄ anvÀnda dubbla mickar pÄ bÄda sidorna för att tÀcka hela klaviaturet, men det visar sig att det rÀcker med en pÄ varje sida. (Förmodligen dÀrför att diskanten Àr mer genomtrÀngande och nÄr ÀndÄ och att nÀr man spelar nÀrmare basen sÄ anvÀnder man lite mer kraft i bÀlgen. I korthet likadant som man gör för att fÄ dynamik nÀr man spelar utan mikrofoner.)

LÀs mer pa AKGs hemsida. Sök pÄ Instrument/Accordion. (Mikrofonen heter visst C516ML numera. Kolla anvÀndarmanualen pÄ sidan 21-22.)

Ha det

Lee

Postat
  Lee sa:
Farsan anvÀnder tvÄ AKG 416L med en B29 för att koppla samman och skicka ut till PA anlÀggningen. Han var lite orolig för att man kanske skulle fÄ anvÀnda dubbla mickar pÄ bÄda sidorna för att tÀcka hela klaviaturet, men det visar sig att det rÀcker med en pÄ varje sida. (Förmodligen dÀrför att diskanten Àr mer genomtrÀngande och nÄr ÀndÄ och att nÀr man spelar nÀrmare basen sÄ anvÀnder man lite mer kraft i bÀlgen. I korthet likadant som man gör för att fÄ dynamik nÀr man spelar utan mikrofoner.)

LÀs mer pa AKGs hemsida. Sök pÄ Instrument/Accordion. (Mikrofonen heter visst C516ML numera. Kolla anvÀndarmanualen pÄ sidan 21-22.)

Ha det

Lee

Aah, nice, precis vad jag letar efter faktiskt!

Hur har din far gjort för att fÀsta mickarna? Jag gruvar mig lite för att skruva i mitt kÀra gamla dragspel!

Postat

Det kommer med ett tuggummiklister som man kan fÀsta fÀstena med och det har faktiskt fungerat hittills. Han ville inte heller skruva i sitt dragspel (det var lite för dyrt att borra i Dallape...) TillrÀckligt stark för att hÄlla de lÀtta mikrofonerna var det i alla fall.

Just det, hÀr finns manualen. http://www.akg.com/mediendatenbank2/psfile...45cec1dca4b.pdf sid 21-22

Postat
  Lee sa:
Det kommer med ett tuggummiklister som man kan fÀsta fÀstena med och det har faktiskt fungerat hittills. Han ville inte heller skruva i sitt dragspel (det var lite för dyrt att borra i Dallape...) TillrÀckligt stark för att hÄlla de lÀtta mikrofonerna var det i alla fall.

Just det, hÀr finns manualen. http://www.akg.com/mediendatenbank2/psfile...45cec1dca4b.pdf sid 21-22

Verkar perfekt faktiskt!

Tack för hjÀlpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.