Jump to content
Annons

Mikrofon till dragspel


glae

Recommended Posts

Tog upp min dragspelskarriär igen för ett par veckor sen, och har redan hunnit med att giga 2 lördagar i rad med det.

Grymt kul och skön frihetskänsla när man kan springa runt och leka med gitarristen och sångaren som kör trådlöst. Har alltid suttit och tråkat bakom en keyboard annars.

Dock överröstar resten av bandet mig så fort det blir lite fart, vilket det blir i princip hela tiden.

Finns det någon annan lösning på problemet än att rikta en SM58 mot bälgen?

Något som går att fästa på dragspelet och köra trådlöst är att föredra.

Tack på förhand, Viktor Ohlsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ser ut som om de oxå spelar med en dynamisk på högra handen (tangenterna) av dragspelet!!!

Ser också ut som om de inte förstärker basen (vänstra handen)

Nog för att Benny Andersson är ett geni i övrigt men den där låten...

Du menar den svarta med gul markering? Såg en annan bild med samma kille samt Benny på dragspel, dom använde samma mikrofon och typ lika off-axis. Fast på den riktade dom micken mer upp i vädret...

Link to comment
Dela på andra sajter

Farsan använder två AKG 416L med en B29 för att koppla samman och skicka ut till PA anläggningen. Han var lite orolig för att man kanske skulle få använda dubbla mickar på båda sidorna för att täcka hela klaviaturet, men det visar sig att det räcker med en på varje sida. (Förmodligen därför att diskanten är mer genomträngande och når ändå och att när man spelar närmare basen så använder man lite mer kraft i bälgen. I korthet likadant som man gör för att få dynamik när man spelar utan mikrofoner.)

Läs mer pa AKGs hemsida. Sök på Instrument/Accordion. (Mikrofonen heter visst C516ML numera. Kolla användarmanualen på sidan 21-22.)

Ha det

Lee

Link to comment
Dela på andra sajter

Farsan använder två AKG 416L med en B29 för att koppla samman och skicka ut till PA anläggningen. Han var lite orolig för att man kanske skulle få använda dubbla mickar på båda sidorna för att täcka hela klaviaturet, men det visar sig att det räcker med en på varje sida. (Förmodligen därför att diskanten är mer genomträngande och når ändå och att när man spelar närmare basen så använder man lite mer kraft i bälgen. I korthet likadant som man gör för att få dynamik när man spelar utan mikrofoner.)

Läs mer pa AKGs hemsida. Sök på Instrument/Accordion. (Mikrofonen heter visst C516ML numera. Kolla användarmanualen på sidan 21-22.)

Ha det

Lee

Aah, nice, precis vad jag letar efter faktiskt!

Hur har din far gjort för att fästa mickarna? Jag gruvar mig lite för att skruva i mitt kära gamla dragspel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer med ett tuggummiklister som man kan fästa fästena med och det har faktiskt fungerat hittills. Han ville inte heller skruva i sitt dragspel (det var lite för dyrt att borra i Dallape...) Tillräckligt stark för att hålla de lätta mikrofonerna var det i alla fall.

Just det, här finns manualen. http://www.akg.com/mediendatenbank2/psfile...45cec1dca4b.pdf sid 21-22

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer med ett tuggummiklister som man kan fästa fästena med och det har faktiskt fungerat hittills. Han ville inte heller skruva i sitt dragspel (det var lite för dyrt att borra i Dallape...) Tillräckligt stark för att hålla de lätta mikrofonerna var det i alla fall.

Just det, här finns manualen. http://www.akg.com/mediendatenbank2/psfile...45cec1dca4b.pdf sid 21-22

Verkar perfekt faktiskt!

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...