Jump to content
Annons

S&J-honey (Våra första steg på studiofronten)


Detta var?  

5 röster

  1. 1. Detta var?

    • 1.blä!
      0
    • 2.öhh?
      2
    • 3.humm?
      0
    • 4.kanske
      2
    • 5.ok då!
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Honey

ARTIST/GRUPP: S&J

GENRE:Gitarr pop

LÅTLÄNGD: 2:30

KOMPOSITÖR: Stefan Öberg

PRODUCENT: Jesper Moberg

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: *.mp3

STORLEK: 3,5 mb

STATUS: Första försök

LÅTLÄNK: Baronis

Lite frågor bara

1. Då jag mixade ihop det till en wave fil i cubase så blev inte mixningen lik i wave filen som i cubase. men efter mycket klickande så funkade det till slut men jag vet inte vad gjorde.

2. Brus i massor hur undviker man detta?

3. All övrig kritik är önskvärd utom på huvudsången för den blev fel från början men vi orkade itne ta om den. Eller jo förresten tips på hur man får sången varm?

Redigerat av moberg2236
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ojojoj.

Allt ljud ligger i vänster högtalare. Brus i massor.

Aldeles för klen gitarr. Har du komprimerat sången?

Ostämd gitarr hör jag. För låg sång. EQ fram ett skönt och varmt ljud, det kan vara

bra att börja med. En reverb som ligger bakom allt med en ganska lång svans? Eller en låg 4 stegs delay? Dubba kompgitarren och panorera dom utåt. Sången bör vara centrerad. Men en fin låt måste jag säga.

Det finns en hel del och göra här. Men övning ger färdighet =).

MVH//Kenny

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

layla 20 bits ljud akg d880 och samson qmic (bara använt akg'n)

cubase håller jag på att använda/lära mig.

Eftersom jag tänkte lära mig programmet och allt runtomkring förs kör vi endast gitarr och sång.

pluggar vet jag itne ens vad det betyder.

jag är som sagt en bebis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Du har panorerat spåren väldigt konstigt. Börja med att spela in 2 st kompgitarrer som spelar EXAKT lika dant. Panorera dom -/+ 40 åt båda hållen. Pröva att spela in sången 2 grr (dubba) och lägg den ena lite svagare i mixen.

Hur kopplar du allt och vart? Med tanke på bruset.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

EQ fram ett skönt och varmt ljud, det kan vara

bra att börja med.

Det distade i vissa delar om man fick fram det rätta ljudet på sången. kom inte på hur man skulle göra för sänka det på just dessa ställen. men hade tänkte ha denna låt och med feedback från er på forume lära mig eftersom och tillslut ha en låt hel och klar som jag vill ha den

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Du har panorerat spåren väldigt konstigt. Börja med att spela in 2 st kompgitarrer som spelar EXAKT lika dant. Panorera dom -/+ 40 åt båda hållen. Pröva att spela in sången 2 grr (dubba) och lägg den ena lite svagare i mixen.

Hur kopplar du allt och vart? Med tanke på bruset.

panorerat? (HJÄLP!) +/- 40

en liten fackordlista tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu undrar jag hur du gjort... eftersom stora delar av den som sagt ligger i vänster kanal.. och vissa grejjer hamnar i båda...

Har du nån mixer/preamp?

Lät det ur båda högtalarna när du mixade i cubase??

Link to comment
Dela på andra sajter

Cloud (oregistrerad)

hjälp vad konstigt mixat... centrera och höj sången, lägg ev. på kompressor, kanske lite delay lr reverb.

liksom addic59 tipsar jag om att ta två kompgitarrer å panna ut dom i varsin högtalare. tycker dock inte att dom behöver spela EXAKT likadant men nåtsånär samma komp. (eller så kan du göra som the strokes och ha två helt olika komp i varsin högtalare :rolleyes:)

fin låt 😄

övning ger färdighet. träna på bara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...