Jump to content
Annons

Reason med Cubase


trancedanne

Recommended Posts

Jag har läst mycket på olika forumsidor att om man arbetar med Cubase tillsammans med Reason så går allt mycket bättre och lättare till. Det tar inte lika lång tid att få till olika bra ljud, det låter bättre, enklare att mastra osv.

Till slut så finns det bara en utväg, nämligen att skaffa Cubase..

Stämmer detta? i såna fall vilken sorts version av Cuebase skulle ni rekommendera att man skaffade?

Mvh

Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare Danne!

Vilket program man gillar bäst är en smaksak.

Själv får jag inte Cubase att pumpa lika snyggt som Reason, till exempel.

Om du ska spela in sång eller om du söker nåt speciellt vst-instrument är det ju läge att tänka sig en kombination av Reason och SX, det funkar jättebra för mig iaf.

Jag brukar antingen synka via rewire, men om det blir för jobbigt (hänger sig, ingen synk etc) så exporterar jag en slask från Reason, importerar som stereospår i SX och jobbar vidare där. Sen kan man ju alltid gå tillbaka och korrigera sin Reason-bounce.

Vad gäller version så är väl den senaste alltid att rekommendera. Själv använder jag SX 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver ju inte skaffa den dyraste varianten av Cubase. Har själv köpt Cubase SE för att just kunna koppla Reason till det. Och så får man ju 16 VST kanaler i SE, det kombinerat med Reason blir ganska kraftfullt. Tycker iaf jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Disobedient Postat den 5 January 2005, 04:56

  Ja det låter betydligt bättre i Cubase. Tog några dagar för mig att vänja mig vid UI´t, men det var det värt. Tanka hem SX 2 eller senare från DC och testa. Du kommer skippa reason sen.

Vad då låter bättre. Det är den där 6dB:s dämpningen som försvinner som vissa verkar ha så svårt att hantera av någon anledning.

Själv har jag gått över till Sonar från Cubase för att jag tycker det var smidigare att synka med reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...