Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag köpte ett externt ljudkort idag som jag hade tÀnkt anvÀnda till diverse hobby-inspelningar. Kortet jag köpte var ett relativt billigt Matrix K USB.

Det första jag gjorde nÀr jag kopplat in kortet var att köra in min gitarr i Mic/Gitarr In uttaget och slÄ pÄ Direct Monitoring vilket lÀt bra. NÀsta steg var att testa gitarren i Guitar Rig. Jag slog av direkt monitoring och startade programmet. Men genast stötte jag pÄ problem. Jag upptÀckte att de enda interfacen jag hade att vÀlja mellan vad ASIO, DirectSound och Multimedia, inte en skymt av Matrix K USB kortet. Jag valde ASIO4ALL eftersom det har funkat förut. Men dÄ nÀr jag stÀllt in det nya ljudkortet i ASIO4ALL och börjat spela sÄ dyker dessa ljud upp.

Demonstration av det störiga ljudet - var god lyssna

Jag byter till DirectSound men dÀr Àr latencien sÄ hög och nÀr jag stÀller ner den sÄ lÄter det likadant som ASIO4ALL.

Jag hoppar över till FL Studio och kör gitarren i en kanal och till min fasa sÄ lÄter det likadant. Jag kollar i instÀllningarna och ser att de enda interfacen jag har Àr ASIO, DirectSound och Multimedia.

Detta Àr instÀllningarna i Guitar Rig. Vad Àr det som Àr fel? Det kÀnns som att detta ljudkort borde klara av att smidigt lina en enda gitarr utan noterbar latency.

fghfgh.jpg

Jag tror btw att det knappast Àr min dator som Àr för dÄlig.

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5600+ 64 Bit

4 Gb RAM

Redigerat av Franzman
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kan du inte vÀlja kortets asiodrivrutiner alls? Har du installerat alla drivrutiner för kortet? Har du testat ominstallera kortet? Har du nÀr du installerat fÄtt upp meddelandet att den nya maskinvaran Àr installerad och kan nu anvÀndas nÀr du installerat klart? Har du laddat ned de senaste drivrutinerna? Eller Àr det bara med GR som det inte funkar?

Redigerat av DieHard
Postat (redigerat)
Kan du inte vÀlja kortets asiodrivrutiner alls? Har du installerat alla drivrutiner för kortet? Har du testat ominstallera kortet? Har du nÀr du installerat fÄtt upp meddelandet att den nya maskinvaran Àr installerad och kan nu anvÀndas nÀr du installerat klart? Har du laddat ned de senaste drivrutinerna? Eller Àr det bara med GR som det inte funkar?

NÀ, jag kan bara vÀlja ASIO4ALL, ASIO DirectX Full Duplex (funkar inte) och Rig Kontrol (funkar inte heller).

Det jobbiga Àr att det inte finns nÄgra drivrutiner till just det hÀr kortet. Dom stoltserar över att det "installerar sig sjÀlvt" eftersom det Àr USB. Firewire versionen har dock drivrutiner.

Ljudet blir konstigt oavsett vilket program jag anvÀnder. FL Studio, Cubase, Guitar Rig, Sony Soundforge osv.

Redigerat av Franzman
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ajaj du ska aldrig, jag upprepar, aldrig köpa ett ljudkort utan drivrutiner. Du har kastat stÄlarna i sjön. SÄnt dÀr skit ska man aldrig köpa. Försök sÀlj skiten sÄ fort som möjligt. Det dÀr kan du inte anvÀnda. Och nÀsta kort du köper, se till att det finns en hi-z ingÄngar för bÀsta ljud.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja om du tog det pĂ„ öppet köp. Annars kan du inte lĂ€mna tillbaka den. Öppet köp Ă€r nĂ„got man mĂ„ste begĂ€ra för att det ska gĂ€lla.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.