Jump to content
Annons

Tips på hur jag bäst fixar ett sångbås


thrinithan (oregistrerad)

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)

Till min hjälp har jag tre stycken skärmar av denna kvalisort:

skrm1.jpg

Två av skärmarna har måtten 80x170cm och den tredje har måtten 120x170cm. Rummet som båset kommer att vara i är lite akustikbehandlat med ett Auralex Alpha DST kit (fast det behövs ännu lite mer innan rummet är bra). I övrigt har jag tillgång till några 1x1m akustikplattor från thomann (deras egna) och två madrasser om så skulle behövas.

Mikrofonen som ska användas är en Studio Projects TB-1 och är av typen kardioid.

Vad skulle ni hitta på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)

Kan visa hur studion ser ut också. Kanske kan hjälpa i den kreativa processen. Jag har fortfarande inte fått upp all Auralex dämpning men det börjar ta sig!

studio1.jpg

De två svarta skärmarna på var sin sida om skrivbordet är alltså de som jag tänkt använda till sångbåset.

studio5.jpg

studio4.jpg

studio6.jpg

studio3.jpg

studio2.jpg

studio7.jpg

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Till min hjälp har jag tre stycken skärmar av denna kvalisort:

skrm1.jpg

Två av skärmarna har måtten 80x170cm och den tredje har måtten 120x170cm. Rummet som båset kommer att vara i är lite akustikbehandlat med ett Auralex Alpha DST kit (fast det behövs ännu lite mer innan rummet är bra). I övrigt har jag tillgång till några 1x1m akustikplattor från thomann (deras egna) och två madrasser om så skulle behövas.

Mikrofonen som ska användas är en Studio Projects TB-1 och är av typen kardioid.

Vad skulle ni hitta på?

Ställ skärmarna så att du har dem bakom ryggen när du sjunger, så får du bäst effekt. Med 3st skärmväggar hade jag placerat den största rakt bakom mig och de två mindre lite snett framåt, så att det bildar en ganska öppen båge runt dig. Cardioidmicken tar ju upp ljudet bäst från sin framsida och dämpar ljudet som kommer från dess baksida (dvs det som kommer i retur utifrån rummet). Ljudet utifrån rummet kommer då att dämpas när det träffar skärmväggarna - och alltså bli betydligt försvagat när det når mickens framsida efter att ha reflekterats runt i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Ställ skärmarna så att du har dem bakom ryggen när du sjunger, så får du bäst effekt. Med 3st skärmväggar hade jag placerat den största rakt bakom mig och de två mindre lite snett framåt, så att det bildar en ganska öppen båge runt dig. Cardioidmicken tar ju upp ljudet bäst från sin framsida och dämpar ljudet som kommer från dess baksida (dvs det som kommer i retur utifrån rummet). Ljudet utifrån rummet kommer då att dämpas när det träffar skärmväggarna - och alltså bli betydligt försvagat när det når mickens framsida efter att ha reflekterats runt i rummet.

Tack! Är anledningen till att du väljer en sån här setup helt enkelt att få en bredare täckning bakom mikrofonen för att isolera micken från rumsklangen?

Som jag förstår det menar du en sån här setup

Alternativ-1.jpg

Är en sån här setup sämre och i så fall på vilket sätt?

Alternativ-2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Ah ok. Då hänger jag med 🙂

Är det verkligen så liten effekt som rumsklangen kommer ha på baksidan av mikrofonen? Cardioid i all ära men den tar ju ändå upp en del från baksidan.

Fast jag kanske slår på döda hästar nu?

EDIT: om det inte var tydligt i mina två bilder så är det mikrofonen som är utmärkt och inte personen. Personen ska alltså vara i det större utrymmet.

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Micken tar upp lite ljud från baksidan också, ja - men det är väldigt lite jämfört med vad den tar upp från framsidan. Det är också därför väldigt många upplever en ganska marginell effekt av de olika mikrofonskärmar som kan sättas bakom micken. De dämpar fel sida, helt enkelt - och i vissa fall kan det rentav bli sämre, eftersom eventuella reflexer från skärmen kommer tillbaks till mickens baksida både tidgare och starkare än om de hade kommit i retur utifrån rummet - men det beror förstås också en del på skärmens uppbyggnad...

Jag skulle välja att ha skärmarna bakom ryggen ungefär som jag visade - och vid behov komplettera med en lämplig absorbent i taket också - och först efter det överväga en mikrofonskärm bakom micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...