Jump to content
Annons

effekter på sång


erison

Recommended Posts

Hej! Jag är ganska nybörjare på detta så jag tänkte att ni experter kanske kan hjälpa mig lite.

1. Jag vill ha ett poppigt sound, vad ska jag då lägga på för effekter på sången? Ska jag göra några avskärningar i frekvens, typ ta bort allt ljud under 100 Hz?

2. Finns det någon effekt i Cubase SX som gör att sången låter ung. lika starkt hela tiden? Det kallas väl en kompressor, men den kompressorn som finns där tycker jag inte har den effekten!

Tack på förhand! MVH Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Brukar dra en Rätt tungt lagd kompressor på vocals tillsammans med en DeEsser för att få bort alla konstisga "shh" ljud som uppstår när man drar i kompressor regeln för mycket.

Sen klippa bort lite låga freq's som du sa själv och öka lite i mellan registret. Sen om man är sugen på det kan man ju dra på lite (lite) dist också för att få sången lite knastrig.

Dock är väl inte detta rekommenderat för alla genre's. Jag gör ju dansmusik och då ska det ju vara lite mer rivigt.

Men en bra grej du kanske ska försöka skaffa är ju Waves DeEsserComp som jag tror den heter... Som namnet avslöjar så är det en Kompressor och DeEsser i ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få lite fylligare ljud i sången brukar jag adda några db vid 150Hz

Skär några db mellan 200-250 Hz för att få bort oklarheter

För att få mer klarhet, ökar lite vid 3kHz

För mer närvaro ökar lite vid 5kHz

För att få mer luft i sången, ökar lite vid 10kHz

Skär lite mellan 7.5-10kHz för att ta bort störandet

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få lite fylligare ljud i sången brukar jag adda några db vid 150Hz

Skär några db mellan 200-250 Hz för att få bort oklarheter

För att få mer klarhet, ökar lite vid 3kHz

För mer närvaro ökar lite vid 5kHz

För att få mer luft i sången, ökar lite vid 10kHz

Skär lite mellan 7.5-10kHz för att ta bort störandet

Det låter som om du borde skaffa en bättre sångmick... 🙂

(kunde onte låta bli) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få lite fylligare ljud i sången brukar jag adda några db vid 150Hz

Skär några db mellan 200-250 Hz för att få bort oklarheter

För att få mer klarhet, ökar lite vid 3kHz

För mer närvaro ökar lite vid 5kHz

För att få mer luft i sången, ökar lite vid 10kHz

Skär lite mellan 7.5-10kHz för att ta bort störandet

Det låter som om du borde skaffa en bättre sångmick... 🙂

(kunde onte låta bli) 🙂

det har inget med sångmicken att göra!?!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att svara gennerellt på en sådan fråga. Allt handlar om vad det är du skall spela in för något. Det funkar inte riktigt att säga att "det skall låta poppigt", för pop kan ju vara väldigt mycket.

Ju fler instrument du använder desto viktigare (och svårare) är det att olika ljud inte kolliderar med varandra. När du skall spela in sång och sedan lägga någon typ av effekt på den så handlar det faktiskt bara om hur allt annat runt omkring låter.

Om du har en tät ljudmatta så är det oftast bra att låta sången verka inom lite mer avgränsande områden. Ex, hålla nere lågt mellanregister och precis som någon sa tidigare: boosta diskanten.

Om du däremot skall spela in en visa, med bara ett instument som kompar i bakgrunden så kanske du vill ha en mer dominerande sång och ger den lite mer botten.

Kompressor är nog det som används flitigast, just för att den lättare skall komma fram bland de andra instrumenten.

En sak bara: Tro inte på allt snack om att du skall skaffa "den, eller den mikrofonen" eller att du måste ha en jävligt dyr preamp för att det INTE skall låta illa. Om den som ska sjunga KAN sjunga så kommer det att låta ok, även om du använder ganska billiga saker.

Om du spelar in din musik på datorn så har du tillgång till ett gäng pluggar som ger dig god hjälp att processa och färga sången på det sätt som passar i en viss låt. Det är ju ditt jobb som tekniker/producent att hitta saker som passar ihop.

(Typ, mjöl är i sig inte så väldigt gott, men tillsammans med annat kan man ändå göra väldigt smaskiga kakor av det)

Om du är nybörjare så kommer det antagligen att ta ett antal år innan det låter proffsigt, men det är å andra sidan hela charmen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en bra grej du kanske ska försöka skaffa är ju Waves DeEsserComp som jag tror den heter... Som namnet avslöjar så är det en Kompressor och DeEsser i ett.

Vad heter den mer exakt? Jag hittar ingen kombinerad DeEsser och Compressor på www.waves.com's hemsida... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få lite fylligare ljud i sången brukar jag adda några db vid 150Hz

Skär några db mellan 200-250 Hz för att få bort oklarheter

För att få mer klarhet, ökar lite vid 3kHz

För mer närvaro ökar lite vid 5kHz

För att få mer luft i sången, ökar lite vid 10kHz

Skär lite mellan 7.5-10kHz för att ta bort störandet

Det låter som om du borde skaffa en bättre sångmick... 😎

(kunde onte låta bli) 😉

det har inget med sångmicken att göra!?!?!?

Jag upplever att om man har rätt mic till den aktuella sångarens röst, så behövs det som regel inte mycket eq-justeringar alls - så det ligger lite grand i hans kommentar trots allt... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är iofs livsfarligt att börja debattera olika mikrofoner för rätt som det är så slutar det väl som på mm:s hemsida, och det ärju inte så vackert alla gånger. 😆

Anyway, det är ändå ganska kul, för en mikrofon skall ju kunna ta upp ljud och förmedla frekvenser och dynamik. Det är det nog inte några som säger emot, men sen då? Vad är det egentligen som avgör om miken låter bra? Alla mikrofoner har ju olika karaktärer.

Till slut handlar det ju ändå om tycke och smak, och hur ljudet låter tillsammans med den övriga ljudbilden? 😎

Tycker ändå att alexfree menade väl i sitt inlägg, olika frekvensband framhäver olika saker och sen är det ju bara att välja vad man vill framhäva(som en fingervisning), även om jag själv istället använder multibandskompressor istället för eq. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst - men om man har möjlighet att välja, så är det bättre att välja en annan mic, än att processera digitalt i efterhand - eftersom risken för digitala artefakter minskar. Att det sedan beror på hur kinkig man är, hur bra lyssning och hur tränade öron man har, är en annan diskussion... 😆

Det viktigaste är alltid att musiken låter bra - men om man ändå ska snacka om ljudkvalitet, så ska man - eller...? 😎😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en bra grej du kanske ska försöka skaffa är ju Waves DeEsserComp som jag tror den heter... Som namnet avslöjar så är det en Kompressor och DeEsser i ett.

Vad heter den mer exakt? Jag hittar ingen kombinerad DeEsser och Compressor på www.waves.com's hemsida... 😎

Ahh, sorry! Fel märke, jag trodde det var Waves men det var ju faktiskt TC Works som hade gjort den pluggen.

My bad....

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes

Hehe... håller i princip med dig ("if I were a rich man..."), men samtidigt så går det ändå utmärkt att använda samplingar från gamla stenkakor (med den teknik det vill säga) och i sitt sammanhang ändå skapa en utmärkt ljudkvalitet i en fantastisk ljudbild.

Det ÄR helheten som gör det! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Många svar medan jag har varit borta, det tackar jag för!

Vad är att boosta diskanten?

Det verkar himla krångligt detta. Jag som bara hade tänkt få ett svar, så här gör man =)

Om vi säger såhär då: Vad är det som gör att det låter helt annorlunda när Westlife sjunger live än när dom sjunger på skiva (jag tar detta exemplet för denna låt är lite westlife-stuk)?? Någon som kan svara på det?

Tack! MVH Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Många svar medan jag har varit borta, det tackar jag för!

Vad är att boosta diskanten?

Det verkar himla krångligt detta. Jag som bara hade tänkt få ett svar, så här gör man =)

Om vi säger såhär då: Vad är det som gör att det låter helt annorlunda när Westlife sjunger live än när dom sjunger på skiva (jag tar detta exemplet för denna låt är lite westlife-stuk)?? Någon som kan svara på det?

Tack! MVH Erik

Ja, en grej är att dem kan göra hur många omtagningar dem vill och därmed försöka och försöka igen ända tills det sitter perfekt. Sedan finns det även möjlighet att gå in i efterhand och ändra på själva sången om någon till exempel har hamnat lite ur ton. Sedan så är ju en Studio-miljö mer kontrollerad än en live-miljö där det är mycket svårt att få det att låta bra överallt och tillsammans med alla skumma rumklangseffekter som skafas i t ex en arena.

Link to comment
Dela på andra sajter

erison: Det är väl lite det som är poängen, att det finns inte bara ett sätt som funkar, utan många olika i många olika lägen. Eq, reverb och kompressor används väl alltsom oftast på sångpartier, du får helt enkelt ta åt dig av tipsen du fått här, samt leta på andra ställen, men framförallt testa lite själv. Lek mycket, testa köra treshold -40 och ratio 4:1 med VSTDynamics så ska du se att kompressorn nog kan göra saker. Det handlar bara om att hitta rätt inställning för just ditt spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
Många svar medan jag har varit borta, det tackar jag för!

Vad är att boosta diskanten?

Det verkar himla krångligt detta. Jag som bara hade tänkt få ett svar, så här gör man =)

Om vi säger såhär då: Vad är det som gör att det låter helt annorlunda när Westlife sjunger live än när dom sjunger på skiva (jag tar detta exemplet för denna låt är lite westlife-stuk)?? Någon som kan svara på det?

Tack! MVH Erik

Ja, en grej är att dem kan göra hur många omtagningar dem vill och därmed försöka och försöka igen ända tills det sitter perfekt. Sedan finns det även möjlighet att gå in i efterhand och ändra på själva sången om någon till exempel har hamnat lite ur ton. Sedan så är ju en Studio-miljö mer kontrollerad än en live-miljö där det är mycket svårt att få det att låta bra överallt och tillsammans med alla skumma rumklangseffekter som skafas i t ex en arena.

När Westlife går in i studion så sjunger dom samma låt flera gånger sen så sitter producenten och klipper ihop dom bästa stroferna. Att bossta diskanten är att höja diskanten på eq:n

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...