Jump to content
Annons

Stämmor till sången

Recommended Posts

harju (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Till en början vill jag säga att jag inte lyckades hitta någon specifik tråd där jag kunde ställa denna fråga men är det så att det finns så tillrättavisa mig!

Jo, jag sitter i ett läge i mina produktioner där jag känner att jag behärskar hur man går till väga för att skapa djupet och känslan i musiken men har väldigt svårt för stämmor till sång. Finns det några skrivna/oskrivna regler kring stämmor till sången som jag inte lyckats ta del utav ännu eller hur bör tänka o.s.v?

Är det någon som kan tända en lampa i mitt huvud möjligen?

Tackar djupt på förhand!

Redigerat av harju
Annons
Postat

Den viktigast regeln är att stämmorna ska låta bra ihop med resten... 😮

Angående toner i stämmorna, så kan du exempelvis utgå från det aktuella ackordet och lägga stämmorna på samma toner som ackordet har och kanske laborera vidare därifrån.

Det är vanligt att man exempelvis lägger en stämma på en ters eller kvint över eller under leadsången, om man ska ha körer som följer leaden, men inte statiskt, utan se till att det följer ackordsbytena med tanke på dur/moll... 😄

Postat

Nu vet jag inte om du kan någon musikteori eller inte men det jag brukar tänka på när jag skriver stämmor oavsett musik är:

- Ibland funkar överstämma bäst. Ibland funkar understämma bäst. Testa alltid båda!

- En tersöverstämma är ju den lättaste stämman att sjunga så jag kan tänka mig att folk kan haka upp sig på tersstämmor. Tyvärr kan tersstämmor vara groteskt tråkiga. Flyttar man ner den en oktav så det blir en sextunderstämma så kan det lyfta något enormt!

- En stämma måste inte följa melodin. Den kan ligga stilla på en ton eller vandra uppåt och neråt. Det kan bli en HELT annan grej än man tänkt sig om man lägger in en vandrande stämma. Vandrande stämmor kan dock låta ganska kyrkliga. Ofta kan det vara snyggt om stämmor följer ackorden istället för melodin men sjunger samma text.

- I en mix så ska ju inte stämmorna sticka ut, iaf inte om man har flera på en gång. En grej man kan göra är att sänka volymen, panorera ut åt olika håll och kanske lägga på mer reverb för att det ska sitta mer i bakgrunden.

- Spelar man in alla stämmor själv så kan det låta syntetiskt iom att det är samma röst. En lösning, om du inte har andra som kan hjälpa dig med stämmor, kan vara att sjunga höga stämmor i falsett för att få en annan klang i rösten.

- Om du vill ha fyra röster som körar leadsången så måste inte alla sjunga samma ton. Det kan vara två toner och två dubbar istället.

Postat (redigerat)
Nu vet jag inte om du kan någon musikteori eller inte men det jag brukar tänka på när jag skriver stämmor oavsett musik är:

- Ibland funkar överstämma bäst. Ibland funkar understämma bäst. Testa alltid båda!

- En tersöverstämma är ju den lättaste stämman att sjunga så jag kan tänka mig att folk kan haka upp sig på tersstämmor. Tyvärr kan tersstämmor vara groteskt tråkiga. Flyttar man ner den en oktav så det blir en sextunderstämma så kan det lyfta något enormt!

- En stämma måste inte följa melodin. Den kan ligga stilla på en ton eller vandra uppåt och neråt. Det kan bli en HELT annan grej än man tänkt sig om man lägger in en vandrande stämma. Vandrande stämmor kan dock låta ganska kyrkliga. Ofta kan det vara snyggt om stämmor följer ackorden istället för melodin men sjunger samma text.

- I en mix så ska ju inte stämmorna sticka ut, iaf inte om man har flera på en gång. En grej man kan göra är att sänka volymen, panorera ut åt olika håll och kanske lägga på mer reverb för att det ska sitta mer i bakgrunden.

- Spelar man in alla stämmor själv så kan det låta syntetiskt iom att det är samma röst. En lösning, om du inte har andra som kan hjälpa dig med stämmor, kan vara att sjunga höga stämmor i falsett för att få en annan klang i rösten.

- Om du vill ha fyra röster som körar leadsången så måste inte alla sjunga samma ton. Det kan vara två toner och två dubbar istället.

+1

Att bara sjunga och slå sig fri brukar göra att man hittar bra stämmor.

En stämma ska som regel förstärka budskapet. Stämm stämmorna annars stämmer jag stim

Redigerat av Martin
harju (oregistrerad)
Postat
Den viktigast regeln är att stämmorna ska låta bra ihop med resten... 😏

Angående toner i stämmorna, så kan du exempelvis utgå från det aktuella ackordet och lägga stämmorna på samma toner som ackordet har och kanske laborera vidare därifrån.

Det är vanligt att man exempelvis lägger en stämma på en ters eller kvint över eller under leadsången, om man ska ha körer som följer leaden, men inte statiskt, utan se till att det följer ackordsbytena med tanke på dur/moll... 😉

Sjukt bra tips. Det var precis sånhär info jag sökte! Tack som fan...

harju (oregistrerad)
Postat

Jag jobbar på att utveckla mig inom teorin. Är inte helt bortkastad inom grejerna men heller inget orakel. Kanontips. Jag tackar även för klarspråket kring saker och ting.

Nu har man lite mer tankar att jobba kring. Har hittills suttit och försökt freestyla fram stämmor på gitarren och sen har det blivit att man kört en enkel oktav upp eller ner liksom. Funkar ibland men det blir så ostimulerande till slut och man behöver den där nya kicken och lyftet i mixen på låten. Samtidigt som man gärna inte låter det tar överhanden. Det gäller ju som sagt att du har öronen med dig när du jobbar med grejerna. 😏

Tack, så in i fåglarna, anyway!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.