Jump to content
Annons

effektpedal för "clean" ljud.. hjälp!


bonniekiller

Recommended Posts

har en peavey bandit 112 och en lespaul kopia till gitarr. är trött på de usla clean ljudet man har och tänkte fåga om det e nån som vet om det kanske finns en pedal man kan köpa för att få ljudet jag är ute efter?.

ljud jag är ute efter: metallicas "one", "sanitarium" och "nothing else matters" är ex på låtar jag vill kunna spela. sen vill jag också ha delay och kunna få ett riktigt djup gitarrsoundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Det är lite svårt säga vilken eftersom det beror på stärkare och gitarr. Och en billig gura har ju inte speciellt roligt ljud heller. Men några som du ändå kan ta en titt på är bl a digitech hardwire metal och line 6 uber metal pedal. Den har även inbyggd noisegate och om du inte har en så är bara det värt eftersom du kommer få mycket skräpljud med distpedal.

Link to comment
Dela på andra sajter

har en boss metal core som jag tycker funkar bra till det distade ljudet. men det "clean" ljudet jag har låter så torrt och stelt. finns ju massa multieffekter har jag sett men vilken ska man ha?

Någon med compressor, chorus och delay! Jag tycker att Boss alltid har funkat bäst för mig. Finns ju i alla prisklasser dessutom.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja någon delay eller reverbeffekt är ju också att föredra ha. Boss har som sagt var bra pedaler men det finns även andra också. Men det är bara gå till närmaste musikbutik och testa vad de har. Svårt om du inte har någon i närheten. Men det finns trots allt bara ett sätt och det är att testa vad man gillar. Och kanske en EQ också kan vara värt ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyss skaffat en Line 6 pocket, deras minsta. Den har faktiskt ett flertal snygga rena ljud. Man kan koppla den antingen direkt till en mixer, eller via en annan utgång till en gitarrförstärkare. Kostar inte mycket. Fast jämfört med min Fender Hot Rod stärkare är det bara skit egentligen.

Och...

Det ljud man hör på Metallicas cdar är ju ofta tex en marshall som spelats in med mick, sen har ljudet gått genom kompressor, reverb o delay innan det kommer till lyssnarens öron. Jag är asnoga med gitarrljud, även live, och som jag ser det så finns det inga effektpedaler man kan placera på gitarrsladden, eller via send o return som ger samma resultat som när man kör effekterna i bordet, och även lyssnar på ljudet antingen i lurar eller ute i PA-lådorna. Min Hot Rods direktljud är jäkligt bra, men det ljud som jag får ut i PA-lådorna är fem ggr bättre ändå. Jag kör i mixern lite lätt kompressor och delay på separata burkar. Även om jag kopplar samma fina burkar på gitarrstärkarens send och return blir ljudet inte alls lika bra.

Så jag tror att du får bästa rena gitarrsoundet utan att köpa några pedaler alls, ratta först in så bra rent ljud du kan med den stärkare du har, spela på halsmicken, och testa ev att bara ha halv volym eller mindre på gitarren. Sen gör du resten av det snygga ljudet i datorn med kompressor och reverbpluggar. Eller om det är ett liveljud du är ute efter, rikta stärkaren bort från publiken och lyssna på det ljud som kommer ur PAt sen du mickat ut gitarren. Du kan komma väldigt långt med enbart ett delay kopplat till PA-mixern. Att blanda in en delaysignal direkt på gitarrsladden tycker jag låter skit. Distboxar av alla de slag ska man ha direkt mellan gitarr o stärkare, men delay ska skötas från mixern tycker jag. Har inte din stärkare reverb kan det vara snyggt med ett digitalreverb kopplat till send och return.

Skruva på med de grejer du har, det går säkert att få det bättre utan att lägga ut en spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...