Jump to content
Annons

Ute efter det här mjuka ljudet. Går det att fixa?


Aleph

Recommended Posts

Hur ska jag göra för att få det här mjuka sköna ljudet? Det låter ju nästan som att man lagt allting i en låda skön bomull och sen bara gungar omkring och myser. Hur jag än gör så kommer jag inte ens i närheten av ett så mjukt och fint sound. Allting låter så stelt och platt för mig. Kan tillägga att jag jobbar i Reason och undrar lite över vad det kan vara jag inte förstått. Kan man komma en aning nära det genom att använda någon patch i Mastering Suiten? Har testat men inget verkar fungera. Kompressor och EQ har jag också lekt med men jag förstår mig tydligen inte alls på hur man bör tänka när det gäller det där soundet.

Jag inbillar mig att man i alla fall ska försöka hålla mixern ren från reverb och delays och istället koppla dessa till de instrument man laddar i exempelvis NNXTn osv? Är det rätt? Som jag jobbar nu så har jag alltid börjat med Mixern, sedan in med delays och reverb under, och efter det börjar jag ladda alla olika instrument jag vill jobba med och lägger även till reverb och delays på dom också. Det låter ju som bäddat för en massa trubbel antar jag?

Men även om jag nu kopplar reverb och delays enbart till instrumenten så tycker jag ändå inte jag kommer i närheten av det där soundet när jag vill slutföra allting. Soundet gör ju så väldigt mycket för mig när jag får inspiration till text och sång, men som det är nu så är det inget bomull alls i det jag gör.

Några tips på hur jag kan närma mig soundet jag söker?

Redigerat av Aleph
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Inte helt säker på vad du verkligen men det har inte med delay och reverb att göra. Kan inget om reggae. Men det handlar inte bara om att mixa rätt utan hur alla andra har spelat och sjungit också. Rätt musiker är lika viktigt för att få fram rätt sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det har du säkert rätt i. Jag antar att det också handlar mycket om mixing/masteringbiten i slutändan, och det känns lite som överkurs för mig i dagsläget. Finns det kanske någon bra köpvideo-tutorial i ämnet som även en med ganska basic kunskaper kan följa med i och lära sig av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helvete. Gott sound. Ja man kan fråga sig hur vissa lyckas med det där. Mjukt är en sak, men dedär. STORT, är rätt ord.

Gissar på att de har rätt så bra prylar, och framför allt kan de spaka skiten också! Det låter för analogt för att vara gjort enbart i en DAW? Fast det går kanske.

Anledningen till att det låter stort är att de har hittat en bra blandning av ljudkaraktärer och fått de att funka ihop, sen är det reverb inblandat i bilden som någon sade.

EDIT: Tänker främst på andra länken.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ja, det har du säkert rätt i. Jag antar att det också handlar mycket om mixing/masteringbiten i slutändan, och det känns lite som överkurs för mig i dagsläget. Finns det kanske någon bra köpvideo-tutorial i ämnet som även en med ganska basic kunskaper kan följa med i och lära sig av?

Jäpp Internal Mixing. Det är visserligen Cubase som används i den men principen är densamma så. Den är klart värd att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jäklar, det inser jag nu. Det är ju ljuden som gör det. Det är väldigt mjuka ljud de kör med. Precis som du säger så är det ju en aukustisk gura som ligger och myser i bakgrunden för att fylla ut och ett par stråkar i olika former som kör reggaekompet, kanske även något softat litet elpiano på det. Trummorna är ju också ganska mjuka och sedan antar jag att de har mysat till hihatten med EQ. Det blir till att göra en djupdykning i ljud. Thanks guys! 😮

Desvaenger: Ja visst, helt klart att de vet vad sysslar med. Det är ju det som gör mig så förbannad. Jag vill ju också! 🙂

Framförallt basen är ju verkligen gosigt mullrig och mjuk.

DieHard: Ska genast inspekteras. Tackar!

Redigerat av Aleph
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med analogt och DAW handlar om detaljer 99% av befolkningen inte skulle höra skillnad på. Jag tror bara det handlar om vana vid det motoriska användandet. Vill man att det ska låta på ett sätt gör man det så. Det har inte med analogt eller dawar att göra.

http://www.myspace.com/sufjanstevens

sufjans album inspelat på hårddiskporta, mixat i lurar. sång i dynamisk mik.

det har inte med teknik att göra, inte på det sättet att ett visst sound kommer

från en viss utrustning.

Helvete. Gott sound. Ja man kan fråga sig hur vissa lyckas med det där. Mjukt är en sak, men dedär. STORT, är rätt ord.

Gissar på att de har rätt så bra prylar, och framför allt kan de spaka skiten också! Det låter för analogt för att vara gjort enbart i en DAW? Fast det går kanske.

Anledningen till att det låter stort är att de har hittat en bra blandning av ljudkaraktärer och fått de att funka ihop, sen är det reverb inblandat i bilden som någon sade.

EDIT: Tänker främst på andra länken.

Link to comment
Dela på andra sajter

alla kan om de vill. det tar tid. det är värt det!

Desvaenger: Ja visst, helt klart att de vet vad sysslar med. Det är ju det som gör mig så förbannad. Jag vill ju också! 😄

Framförallt basen är ju verkligen gosigt mullrig och mjuk.

DieHard: Ska genast inspekteras. Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med analogt och DAW handlar om detaljer 99% av befolkningen inte skulle höra skillnad på. Jag tror bara det handlar om vana vid det motoriska användandet. Vill man att det ska låta på ett sätt gör man det så. Det har inte med analogt eller dawar att göra.

Det är visserligen sant. Jag tyckte bara basen på andra låten var så biffig att jag tänkte att det måste vara kört genom nån analog processor. Det är bizarrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Såg någon dokumentär om reggaemusik och de var inte sena med att fläska på basen rejält i studion. Lite skillnad mot här i väst i förutom typisk klubbmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Angående basljudet, bort med diskant och på med mycket kompressor.

Mitt nya favoritvapen i jakten på bra basljud är Ampeg SVX pluggen. Grym!

Link to comment
Dela på andra sajter

det BLIR inte fetare för att det är analogt.

waves har några helt sjuka maskiner (läs pluggar) för att feta till basljud.

det är typ därför man kan höra (öh..) subbasen från hollywoodfilmer i sina

datorhögtalare.

ladda hem och testa dom. fjantigt dyra men ändå.

vad heter dom nu då? waves maxxbass, Rbass och dom. finns säkert andra fabrikat

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt QUEEN IFRICA / Lioness on the Rise. Men Reason kanske inte är det rätta verktyget

om du vill få till ett reggae mode.

Jag har märkt det, men då jag gör musik helt själv så skulle det ändå vara skoj att komma så nära det går. Jag tror man faktiskt kan få till bra prylar om man bara orkar pilla. Det är i alla fall vad jag hoppas. Om inte annat kan man ju gå dancehall-vägen och göra det enkelt för sig, men det är inte direkt kul Grunden till reggaen ligger ju visserligen i trummor, bas och gitarr men när man inte har riktiga prylar så skulle jag i alla fall nöja mig med att få till 50% av ljudet. Fan, det borde ju gå på nåt sätt?

Får man bara till basen och reggaekompet (utan gitarr) så tycker i alla fall jag att man har kommit lite på vägen. Svårt att bygga upp ett bra gitarrkomp i Reason, men får man bara till det andra så kanske man kan fuska lite med den delen.

Nu är jag bara van att jobba i Reason men om det finns något annat program som är bättre på att få till det jag är ute efter så är jag bara glad att få tips. Lägger mer än gärna ut pengar i så fall. Det här med pluggar är jag inte så bekant med. Jag har testat lite med Cubase/Reason och en del gratispluggar, men jag tycker Cubase hela tiden ska gå in och strula med bpm:en i Reason och ställa till lite med både det ena och det andra. Blir en hel del att hålla reda på för en som bara är van att jobba i ett program. 😉

Redigerat av Aleph
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Hehe, det där var faktiskt bra. Det får jag tacka för!

Ett tips är att minska anslagskänsligheten, man vill ju helst bara ha ett jämnt muller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...