Jump to content
Annons

Master-Slave dator setups


Svencanz

Recommended Posts

Hej,

Jag skulle vilja hora om master-slave setups fran experterna har pa forumet (typ Linus och Claes, ifall ni kanner er manade…)

Vad jag fattat: man anvander Giga Ethernet for att satta up sitt lan, och anvander sedan MusicLabs “midi over lan” eller liknande produkt.

Mina antagande: man gor detta for att overkomma disk access flaskhalsar vid anvandande av stora sample libraries (for mig: LASS via Kontakt Player)

Mina gissningar: ljudkortet ar endast kopplat till mastern? Eller kan man sanda audio fran slaven till kortet ocksa? Fast jag gissar att ljudet kommer tillbaka till mastern och sedan processas (effekter och dylikt) av ens DAW (Cubase Essential 4 for mig).

Mina fragor: eftersom det ar just disk accessen som skall battras, sa kanske man inte behover varsting CPUs? Typ behover inte I7 processors? Utan for mig, som kor en Lenovo single-CPU sa skulle jag kunna kombinera med en annan Lenovo, troligtvis dual CPU och iallafall vasentligt battra laget – eftersom jag nu jobbar mot tva diskar parallelt?

Hur mycket overhead blir det genom att kora typ MusicLabs midi over lan?

Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Måste det vara lan? Hur synkar du ljudet? Cubase har stöd för master-slave direkt via digitala ljudkanaler. Dvs midi informationen

går via en ljudkanal i adat.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
HAr nu fattat att vst system link kraver att man had ljudkort till varje dator: det blir da billigare att kora Giga Ethernet och en midi over lan variant....

S

Helt sant, men studio handlar mer om att få det att fungera perfekt än att få det att bli billigt. Vill man ha det billigt så är det nog att rekomendera en dator med ett bra ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...