Jump to content
Annons

Dålig kvalitet vid Audio Mixdown i Cubase LE


mnorrving

Recommended Posts

Hej,

Är väldigt ny användare av Cubase LE 4. Ett problem jag har stött in i är att ljudkvaliteten försämras något enormt när jag exporterar filen till .waw via audio mixdown.

Låten låter jättebra när jag spelar upp den i programmet, men när jag exporterar förloras mycket detaljer i ljudet och oftast blir det väldigt lågt. Har tidigare använt Garage Band lite, och då upplevde jag inte detta problemet.

Antar att jag kanske måste lära mig något om mastring? Eller är det något betydligt enklare som jag gör fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och glöm inte dither som sista plugg på masterkanalen.

Men sen är det allmänt känt att ljudet är sämre när man spelar upp det i windows. Då går ljudet nämligen genom windows egna drivrutiner innan det når ljudkortet. På vägen samplas det om eller vad det är och tappar kvalitet. Lystern och precisionen försvinner. Men det betyder inte att din export är kass.

Tanka ASIO-player om du vill spela upp ljudfiler med perfekt ljud i windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och glöm inte dither som sista plugg på masterkanalen.

Men sen är det allmänt känt att ljudet är sämre när man spelar upp det i windows. Då går ljudet nämligen genom windows egna drivrutiner innan det når ljudkortet. På vägen samplas det om eller vad det är och tappar kvalitet. Lystern och precisionen försvinner. Men det betyder inte att din export är kass.

Tanka ASIO-player om du vill spela upp ljudfiler med perfekt ljud i windows.

Njae, någon hörbar ljudförsämring från Windows låter inte riktigt.

Det enda som kan påverka ljudet ut är isåfall din DA-omvandlare, men det är så pass marginellt, att ett vanligt öra inte kan skilja det åt. (detta är dock inte relevant iom att du fick trassel efter exporten)

Jag tror helt klart att det är något vajsing med dina exportinstälnningar helt enkelt. Se till att du får en hygglig upplösning, som skrivet ovan, innan du exporterar.

Skippa dithern om du har tänkt att mastera materialet i ett senare skede.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, någon hörbar ljudförsämring från Windows låter inte riktigt.

Det enda som kan påverka ljudet ut är isåfall din DA-omvandlare, men det är så pass marginellt, att ett vanligt öra inte kan skilja det åt. (detta är dock inte relevant iom att du fick trassel efter exporten)

Jag tror helt klart att det är något vajsing med dina exportinstälnningar helt enkelt. Se till att du får en hygglig upplösning, som skrivet ovan, innan du exporterar.

Skippa dithern om du har tänkt att mastera materialet i ett senare skede.

Apropå dither och mastring, jag har aldrig mastrat ett spår, man behöver alltså inte dither när man bouncar en låt? Jag trodde att dither "gjorde" om spåret till vanligt cd-format. ajaj vad har jag missat nu då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, någon hörbar ljudförsämring från Windows låter inte riktigt.

Det enda som kan påverka ljudet ut är isåfall din DA-omvandlare, men det är så pass marginellt, att ett vanligt öra inte kan skilja det åt. (detta är dock inte relevant iom att du fick trassel efter exporten)

Jag tror helt klart att det är något vajsing med dina exportinstälnningar helt enkelt. Se till att du får en hygglig upplösning, som skrivet ovan, innan du exporterar.

Skippa dithern om du har tänkt att mastera materialet i ett senare skede.

Nej, det gör ingen stor skillnad men skillnaden finns där. Olika AD-omvandlare går lätt att skilja åt om man har bra lyssning. Men som du säger, i detta fallet lär det inte vara windows som är orsaken till att det låter apa, det har du rätt i.

Ska man inte sampla ner behövs givetvis ingen dither, men sampling till 16 bit utan dither är det nog ingen som rekommenderar 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå dither och mastring, jag har aldrig mastrat ett spår, man behöver alltså inte dither när man bouncar en låt? Jag trodde att dither "gjorde" om spåret till vanligt cd-format. ajaj vad har jag missat nu då?

Dither gör inte om det till cd-format, men när du exporterar en 24 inspelning till 16 bitar 44,1 khz (cd-format) måste man lägga en dither sist i kedjan för att det inte ska bildas konstigheter och kvantiseringsbrus vid tysta partier. Så, om du "mastrar" själv hemma ska du dithra, om du skickar iväg det till någon vill han säkert ha det i 24 bitar och då ska du absolut inte dithra då det skapar brus i onödan. det gör istället han som sista grej vid masteringen.

Så om du ska skicka låten i 16 bitar till en kompis, släng på en dither så han slipper lida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå dither och mastring, jag har aldrig mastrat ett spår, man behöver alltså inte dither när man bouncar en låt? Jag trodde att dither "gjorde" om spåret till vanligt cd-format. ajaj vad har jag missat nu då?

Dither har ingenting med CD-kompabilitet att göra.

En dither flyttar om bitarna (ex 16 bitar) rent dyamiskt sett, samt lägger till ett brus.

Ett bra ex. för användningsområde är när man gör en "fadeout", då man vill återge en så pass len och jämn fade som möjligt.

Utan en dither kan man uppleva små "hack" i dynamiken vid dessa nivåförändringar.

Ska man inte sampla ner behövs givetvis ingen dither, men sampling till 16 bit utan dither är det nog ingen som rekommenderar

om du med "sampla" menar konvertera eller koda om, så är det givetvis alltid bra med dithering.

Men det är dumt att köra en dither innan mastering, då man laborerar en hel del med dynamiken vid det skedet.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du med "sampla" menar konvertera eller koda om, så är det givetvis alltid bra med dithering.

Men det är dumt att köra en dither innan mastering, då man laborerar en hel del med dynamiken vid det skedet.

Japp, menar konvertera. Jag brukar kalla det upp/ned-sampling.

Nej givetvis, regeln är ju: Dither vid nedsampling.

Man samplar inte ner innan man mastrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Hej,

Är väldigt ny användare av Cubase LE 4. Ett problem jag har stött in i är att ljudkvaliteten försämras något enormt när jag exporterar filen till .waw via audio mixdown.

Låten låter jättebra när jag spelar upp den i programmet, men när jag exporterar förloras mycket detaljer i ljudet och oftast blir det väldigt lågt. Har tidigare använt Garage Band lite, och då upplevde jag inte detta problemet.

Antar att jag kanske måste lära mig något om mastring? Eller är det något betydligt enklare som jag gör fel?

Hej -- jag vill följa upp det här med ljudvolymen, där jag har precis samma problem. Jag har

ett antal audiospår gjorda, och kör Audio Mixdown till en wav-fil (som jag sedan gör om till mp3).

Inga problem, förutom att volymen på filerna (wav och mp3) blir väldigt låd.

Finns det något sätt att fixa det?

Mvh

Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...