Jump to content
Annons

Göra om loggia till studio


TTA

Recommended Posts

Hej!

Jag är på gång att konvertera en loggia (helt inglasad, uppvärmd balkong - mer som ett rum än en balkong) till studio. Problemet är att det är glasväggar i stort sätt överallt, och den är på 2x3 kvm.

Jag tänkte sätta absorbenter på de normala väggytor som finns (de är få), och se var jag hamnar ljudmässigt. Jag har lagt en matta på golvet, men jag är rädd att det inte räcker.

Finns här någon som har erfarenhet av sådana här utrymmen, och kan ge mig några tips?

Studion ska vara en projektstudio, och jag jobbar uteslutande i dator med elektronisk musik, så jag behöver inte kunna spela in akustiska instrument, utan mer en bra lyssning.

Jag har sett att auralex har en lösning som heter maxwall och det kanske är nåt för mig:

513jOwTu+OL._SL500_.jpg

Om någon har fler briljanta idéer, snälla berätta 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utnyttja taket till max för att dämpa och diffusera. Kanske bygga några flyttbara skärmväggar? En soffa eller fotölj i hörn dämpar ju en del. Du kommer nog aldrig att få någon super-akustik där, men se till att iaf dämpa första reflektionerna från monitorerna (enligt spegel-metoden) och ha små närfältsmonitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare, se till att dämpa mycket. I små utrymmen där endast närfältslyssning kommer att användas bör du dämpa så mycket du kan eftersom man vill få bort så mycket av rummets akustik som möjligt då det är tänkt att du bara ska höra högtalarnas direktljud och inte bli påverkad av rummets reflektioner.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, och tack för tipsen,

Jag har beställt 4 basfällor på golvstativ, samt en väggpanel på golvstativ. Jag kommer dämpa så mycket jag kan på övriga ställen och tänka på taket. Jag kan ju uppdatera med bilder sen, men jag får inte panelerna förräns i december. Fram tills dess ska jag fixa taket, och kanske dämpa temporärt med billig jjlabs-absorbent.

Redigerat av TTA
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...