Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag spelar i ett band som kompar en gospelkör. Här om dagen så skulle vi spela in vår repsession, bara så att kören skulle ha något att förhålla sig till under sina egna rep. Vi repar nämligen inte tillsammans med kören bortsett från när det är dags för konserter osv.

Iallafalll så drog jag med mig macbooken, ljudkort, preamp och en SP B1'a. Ställde micken ca 4m från trumsetet eftersom det var den starkaste ljudkällan. Sen var det ju såklart lite olika avstånd till pianot, gitarrförstärkaren och basförstärkaren. När jag kom hem och lyssnade så blev jag faktiskt förvånad över hur pass bra det ändå låter. Jag saknar dock två saker. Det första är såklart att det blir mono med en mick. Det andra är att vissa saker låter lite avlägset, exempelvis pianot och basen.

Jag inser självklart att det här inte är något bra sätt att spela in skivor på men det duger prima till ändamålet. Därför undrar jag om man skulle kunna närmicka pianot, basen och kanske bastrumman. Komplettera med en till B1'a som får stå kanske 2m isär från den andra. Sedan mixar man in lite av närmickarna i stereo-mixen för att få lite mer tydlighet. Skulle det bara bli bajs på grund av tidsskillnaden mellan rumsmickarna och närmickarna? Det handlar trots allt om flera meter.

Jag bara tänker högt. Skulle ni kunna ge lite feedback samt kanske alternativa tillvägagångssätt?

Som sagt. Det handlar inte om att spela in en skiva. Inspelningarna duger som dom är nu. Bara att dom inte duger åt mig personligen =)

Mvh / Jimmy

Annons
Postat (redigerat)

Jag tror det enklaste skulle vara att du bara kör på stereo-inspelning. Det kan funka riktigt bra det med.

Jobba istället aktivt genom att gå runt i rummet och lyssna efter ställen där bandet låter välbalanserat och bra, där placerar du sedan mikrofonen.

Om vissa delar låter för mycket, försök placera om dom, rikta förstärkare åt andra hålls osv, alternativt skärma av lite med någon du har tillgängligt.

Jag har spelat in band på detta sätt, det tar lite tid innan man hittar rätt, mer förarbete liksom. Men samtidigt så kan det bli riktigt bra. Enkelt att mixa med 😉

Redigerat av Freddy
Postat
Jag tror det enklaste skulle vara att du bara kör på stereo-inspelning. Det kan funka riktigt bra det med.

Jobba istället aktivt genom att gå runt i rummet och lyssna efter ställen där bandet låter välbalanserat och bra, där placerar du sedan mikrofonen.

Om vissa delar låter för mycket, försök placera om dom, rikta förstärkare åt andra hålls osv, alternativt skärma av lite med någon du har tillgängligt.

Jag har spelat in band på detta sätt, det tar lite tid innan man hittar rätt, mer förarbete liksom. Men samtidigt så kan det bli riktigt bra. Enkelt att mixa med 😉

Du kanske har en poäng där Freddy. Finns kanske en risk att man förlorar mer än man vinner på att dra in fler mickar än ett stereopar i ekvationen?

Postat

Du kan få fasfel, som resulterar i att ljudet låter tunt, men det är inget som inte går att rätta till.

Börja med att ta ett spår som du utgår ifrån, antagligen en av B1orna, sedan kickar du in den andra B1an, har du inga fasfel bör ljudnivån öka på mastern och vara märkbart. Hör du att det låter konstigt eller om mätaren stannar på samma nivå eller sjunker kan du börja med att fasvända spåret, brukar vara en en knapp med en cirkel som det går ett streck snett igenom. Bättre? Om inte, stäng av fasswitchen igen, hitta en punkt på spår nr 1 som du kan utgå ifrån, spår 2 borde ha en liknande punkt om du haft två B1or för att "overhead"-mika med. Lättaste är att hitta en hög peak. När du hittat samma punkt på de båda spåren får du flytta spår 2 tills peakarna hamnar precis på samma ställe. Du kan få flytta runt spår 2 ett par gånger med några milisekunder i taget tills du hittar det bästa stället.

Det ultimata vore självklart att leta reda på precis rätt ställen att ställa mikarna på för att få så lite fasfel som möjligt, men med så många olika ljudkällor är det omöjligt att helt komma ifrån fasfel, men det borde inte vara något större problem.

Sedan är det bara att repetera med resten, men där kan det bli svårt att hitta peakar att ställa in efter, så prova bara att vända på fasen och se om det låter bättre då, annars får du flytta spåret lite i taget tills du hittar var det låter bäst.

Youtube:a lite på phase problems så kommer du säkert hitta lite exempel på hur det låter när det blir fasfel, så känner du igen det lättare sen!

Icke att förglömma, vänta med panorering tills du fått till faserna. Blir det fruktansvärt otajt pga avståndet, så är det bara att flytta spåren som gäller.

Eller ja, så hade jag gjort det i dagsläget åtminstone, har någon annan ett bättre förslag så blir jag så gärna rättad!

Postat
Kolla även in det här tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=67291

Jättebra tråd! Tack så mycket.

Du kan få fasfel, som resulterar i att ljudet låter tunt, men det är inget som inte går att rätta till.

Börja med att ta ett spår som du utgår ifrån, antagligen en av B1orna, sedan kickar du in den andra B1an, har du inga fasfel bör ljudnivån öka på mastern och vara märkbart. Hör du att det låter konstigt eller om mätaren stannar på samma nivå eller sjunker kan du börja med att fasvända spåret, brukar vara en en knapp med en cirkel som det går ett streck snett igenom. Bättre? Om inte, stäng av fasswitchen igen, hitta en punkt på spår nr 1 som du kan utgå ifrån, spår 2 borde ha en liknande punkt om du haft två B1or för att "overhead"-mika med. Lättaste är att hitta en hög peak. När du hittat samma punkt på de båda spåren får du flytta spår 2 tills peakarna hamnar precis på samma ställe. Du kan få flytta runt spår 2 ett par gånger med några milisekunder i taget tills du hittar det bästa stället.

Det ultimata vore självklart att leta reda på precis rätt ställen att ställa mikarna på för att få så lite fasfel som möjligt, men med så många olika ljudkällor är det omöjligt att helt komma ifrån fasfel, men det borde inte vara något större problem.

Sedan är det bara att repetera med resten, men där kan det bli svårt att hitta peakar att ställa in efter, så prova bara att vända på fasen och se om det låter bättre då, annars får du flytta spåret lite i taget tills du hittar var det låter bäst.

Youtube:a lite på phase problems så kommer du säkert hitta lite exempel på hur det låter när det blir fasfel, så känner du igen det lättare sen!

Icke att förglömma, vänta med panorering tills du fått till faserna. Blir det fruktansvärt otajt pga avståndet, så är det bara att flytta spåren som gäller.

Eller ja, så hade jag gjort det i dagsläget åtminstone, har någon annan ett bättre förslag så blir jag så gärna rättad!

Tack för bra tips!

burkish (oregistrerad)
Postat

Finns många sätt att förhålla sig till i en sådan här situation. Man kan fasvända, flytta spår eller helt enkelt micka upp utan fasfel. För att undvika fasfel vid uppmickning bör du följa 3:1 rule eller decca tree. Blir svårare desto fler ljudkällor du har dock.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.