Jump to content
Annons

Triggning av inspelade filer.


Ken Kängström

Recommended Posts

Hejsan.

Jag var ljudtekniker åt ett band som spelade in på våran studio i skolan. Men jag har bestämmt mig för att jobba med materialet hemma med cubase sx.

Trummljuden blev inte som vi tänkte så jag tänkte ge mig in på att trigga trummorna i efterhand. Vad behöver jag? Jag har ett gäng med fläskiga samplingar som vore trevligt att använda.

Någon som vill lära mig från grunden hur det går till och hur man gör?

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har bara gjort det i Logic, men där heter funktionen Audio To Score. Kanske är nåt snarlikt i Cubase SX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm hittade inte någon audio to score. Shit vad sugen jag är på att veta haha =).

Har ingen aning om vad motsvarigheten är i Cubase faktiskt. Sorry. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Drumagog är ett kalasprogram!!! Finns att ladda ner en demo version på deras hemsida. Det är en fullt fungerande tidsbegränsad demo. Kalas bra!!!

Det är bara att ladda in vilka samplingar du vill som ska ersätta eller blandas med original ljudet. Ett mycket enkelt och kompetent program!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Några frågor:

Är drumagog prisvärd?

Funkar det bra att köra med ddrum triggmickar rakt in igenom preamperna och sedan vidare in på en kanal i cubase, och sedan trigga med dem, eller bör man köra med riktig uppmickning?

(Har bara ddrum triggarna, har inte själva hjärnan, fråga mig inte varför, men jag övertog verksamheten i studion efter en annan.)

EDIT: skrev fel..

Redigerat av Arnesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har just köp AP Trigga.

Triggar ni 100 % på alla närmickar och behåller OH?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

OBS! Jag är en nybörjare i det här med inspelning i övrigt men har förvisso koll på en del grejer. Innebär triggning att man byter ut exempelvis en virvel på dess slag eller lägger man bara till en extra sampling.

Går det att trigga trummor som är hoppackade i ett stereospår? Vår trummis har nämligen ett Yamaha DT Express III och vi kör alltid in trummorna i MIDI först och sen kör om det igen till wav när vi spelat in allt. Om det är nån liten goding som sitter och skrattar åt mig nu så får ni förstå att jag kanske inte ens har koll på vad triggning är. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...