Jump to content
Annons

En gång för alla (mixning/mastring av punk/rock)


Soxic

Recommended Posts

Jag är medveten om att jag begär mycket nu och jag skulle kunna ta den långa vägen och läsa, läsa, läsa (har massor av Studiotidningar), googla, googla, men jag känner att jag är så ofantligt trött på teorin och bara vill rocka. Så jag tänkte be er lite mer erfarna om råd vad gäller mixning och mastring av punk/rock - ganska generellt. Är det är ett oförskämt önskemål så får ni säga till så får jag skämmas. :-/

Jag tycker jag har okej koll på det mesta, men vill egentligen få det bekräftat.

Trummor - där gör jag inget speciellt. Använder en generellt standardinställning i mjukvaruprogrammet och är ganska nöjd (dock märker jag att t ex pukan försvinner i mixen när jag mastrar (compressor/limiter).

Distgitarr (antar att man använder Eq - compressor (hur mycket??) och limiter?? I vilken ordning??

Bas - Mycket compressor? Eq, något mer?

Sång - Eq, compressor, limiter?

Mastring - där händer mycket negativt när jag använder presets i Ozone 4. Ljudbilden förvrängs, pukan försvinner, eq blir fel, etc, etc. Funderar på att bara köra compressor och limiter, men det ger lite samma effekt, att ljudbilden förvrängs. Lyckas inte skjuta upp ljudnivån utan att det blir negativt och jag måste få upp ljudet för det är på tok för lågt för musikstilen.

Väntar förväntasfullt på svar...

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

He, he lite svalt intresse, med all förståelse med tanke på alla trådar som finns och hur ofta denna fråga ställs. Jag klarar mig gott folk. Har lyckats mastra väldigt bra enligt följande tutorial http://www.har-bal.com/index.php?/mastering-tutorial.php. Är väldigt nöjd faktiskt. Bara sången som jag måste lära mig mixa så att det låter naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

He, he lite svalt intresse, med all förståelse med tanke på alla trådar som finns och hur ofta denna fråga ställs. Jag klarar mig gott folk. Har lyckats mastra väldigt bra enligt följande tutorial http://www.har-bal.com/index.php?/mastering-tutorial.php. Är väldigt nöjd faktiskt. Bara sången som jag måste lära mig mixa så att det låter naturligt.

Jag har lyssnat på dina saker lite då och då och jag tror (men är halvdöv amatör) att du redan kommit så långt att generella tips, pre-sets, tips om "hur man brukar göra" etc inte hjälper dig.

Jag tror också att du är väldigt fäst vid Green day soundet vilket jag personligen tycker är synd. Det finns redan ett original Green Day (och 675 miljoner kopior). Behövs inte fler sådana band. Kör din egen grej med ditt egna ljud.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att inte påverkas av ett band som är anledningen till att man började med musik, som man älskar och som man följt under drygt 15 år. Du har rätt, det finns bara ett original och jag kämpar med att göra något relativt till genren, men ändå så eget som möjligt, men jag medger att det ofta blir väldigt greendayfärgat. Tycker dock det blivit bättre med åren för min del (hoppas jag).

Förhoppningsvis förstår lyssnaren att det i slutänden är mina egna texter, mina upplevelser jag skriver om och att musiken kommer från mig. Skulle kännas lite jobbigt att tvinga sig själv att göra andra saker bara för att uppfattas som mer egen och originell.

Vad gäller mixningen så har du nog rätt. Jag har kommit ganska långt rent tekniskt, men mixning är samtidigt ett sådant ämne som man aldrig kan lära sig nog av. Jag kör mest efter örat och vill ibland också höra vad "skolan" har att säga. Men nu tycker jag mixen och mastringen sitter näst intill perfekt i den första låten så det blir att använda detta som mall på de övriga 11 låtarna.

Tack för kommentarerna. Kul att du hade lite åsikter om min musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du får problem med soundet under mastringen beror det på att du pressar ihop mixen mer än den klarar av. För att lösa det får du pressa mindre med limitern, eller pressa ihop musiken i fler men mindre steg redan i mixen.

En bra grej är att samla ihop instrumenten i grupper och sedan lägga en kompressor på grupperna. Det här är förövrigt ett trevligt sätt att mixa på oavsett om hög volym är målsättningen eller inte.

Skicka t ex trummor/percussion till en buss, gitarrer till en, sång till en, körer till en osv. På det här sättet brukar det i mina öron bli lättare att limma ihop instrumenten i mixen, lite eq, kompressor, kanske en skvätt rum eller delay eller varför inte en plugg som emulerar lite rörvärme. Dessutom är det lätt att laborera med nivåerna i slutfasen av mixen när man har 6-7 reglar istället för 60-70.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du får problem med soundet under mastringen beror det på att du pressar ihop mixen mer än den klarar av. För att lösa det får du pressa mindre med limitern, eller pressa ihop musiken i fler men mindre steg redan i mixen.

En bra grej är att samla ihop instrumenten i grupper och sedan lägga en kompressor på grupperna. Det här är förövrigt ett trevligt sätt att mixa på oavsett om hög volym är målsättningen eller inte.

Skicka t ex trummor/percussion till en buss, gitarrer till en, sång till en, körer till en osv. På det här sättet brukar det i mina öron bli lättare att limma ihop instrumenten i mixen, lite eq, kompressor, kanske en skvätt rum eller delay eller varför inte en plugg som emulerar lite rörvärme. Dessutom är det lätt att laborera med nivåerna i slutfasen av mixen när man har 6-7 reglar istället för 60-70.

Vänligt av dig att ta dig tid att svara. Det uppskattas. Ska experimentera mig fram med det tillvägagångsätt som du beskriver här. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...