Jump to content
Annons

Välja ljudkort samt mjukvara


Per Ola Persson

Recommended Posts

Jag tänkte skaffa lite grejor för inspelning av sång, gitarr, keyboard, bas som jag och barnen (12, 14 år) skal lära sig. Både jag och barnen håller på en hel del med musicerande och spealr olika instrument. Skulle vilja ha lite råd av medlemmarna i detta trevliga forum:

-Vad för ljudkort börjar vi med? Tänkte satsa på något vettigt utan behöva lägga så mycket pengar

- Vad för program ska man använda (Cubase, Cubasis, Traction m.m), verkar finnas mycket är välja på?

Viktigt är nog att det inte är för krångligt tekniskt utan är lättanvänt. Jag har både vanlig dator och bärbar.

Tacksam för tips och förslag

Mvh Per Ola Persson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudkort beror väl på hur många ingångar du tycker att du behöver och ifall du hade tänkt köpa nån mixer osv. Sök så hittar du massvis med nybörjarljudkortsfrågor skulle jag tro... 😳

EDIT: Ett ljudkort med bara stereo ingång och en billig mixer blir ju billigare än att köpa ett ljudkort med fler ingångar, men då får du ju bara inspelningen på max två kanaler i inspelningsprogrammet.

Angående program så är väl Traction intressant eftersom det är gratis, så man kan testa det och köpa nåt mer avancerat ifall man växer ur det. Tycker själv att det är ganska trevligt förutom att det så fruktansvärt fult, men det vänjer man sig vid. 😉

Redigerat av insolitus
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på möjligheten att uppgradera när behoven växer, så tycker jag att Cubase SE är klart bäst. Om man har lärt sig det programmet, är det ju enklare att gå upp till SL och bara köra vidare, än att först ha lärt sig använda ett program och sedan behöva lära sig ett nytt från scratch... 😳

Allt går mer och mer mot att de flesta har sin studio i datorn och aldrig spelar in mer är ett eller möjligen två spår i taget - och då räcker det att man har ett ljudkort med stereo in och stereo ut. Exempelvis ett Echo Mia Midi, där man får ett välfungerande midiinterface samtidigt - och dessutom får en ljudkvalitet som håller i längden. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om du ska spela in "riktiga" instrument. Då är det bra om du köper ett ljudkort som har bra ingångar och som är logiskt att använda. Troligen är det bästa för dig om du har trummor och syntar i mjukvaruform men kör det andra som hårdvara. Då är det bra tt köpa en mixer. Det finns Behringer mixar mellan 600- 1000 som räcker för dina behov. Du behöver inte mer än 4 - 8 kanaler. Jag återkommer med rekommendationer.

PS. Fråga mer specifierat om du kan 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Peo här igen

Tack för era svar. Lite förtydliganden nedan:

- Jag har kollat runt i musikaffärer, på nätet och upptäckt en massa olika ljudkort, man blir förvirrad av allt. Så vad är vettigt att börja med. Jag har en liten mixer och misstänker att man kan spela in ett eller två spår i taget och på det sättet bygga en låt. Trummorna vi har är Simmons så där får man ljudet samlat förutom cymbaler.

- Har kollat på Traktion (gratisprogrammet) och det verkar ju ganska logiskt. Så jag provar nog med det, ev. köper Cubase senare.

- Räcker en 1ghz Celeron med scsi-diskar? Håller på att skaffa ny dator, men tänkte börja på denna. Alternativt att jag använder min bärbara jobbdator (1 år ) men då måste man köra usb (PC som jag har)

- Så frågan är vilket ljudkort som är tillräckligt bra och som är enkelt att jobba med

Tacksam för era svar

Mvh Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Peo här igen

Tack för era svar. Lite förtydliganden nedan:

- Jag har kollat runt i musikaffärer, på nätet och upptäckt en massa olika ljudkort, man blir förvirrad av allt. Så vad är vettigt att börja med. Jag har en liten mixer och misstänker att man kan spela in ett eller två spår i taget och på det sättet bygga en låt. Trummorna vi har är Simmons så där får man ljudet samlat förutom cymbaler.

- Har kollat på Traktion (gratisprogrammet) och det verkar ju ganska logiskt. Så jag provar nog med det, ev. köper Cubase senare.

- Räcker en 1ghz Celeron med scsi-diskar? Håller på att skaffa ny dator, men tänkte börja på denna. Alternativt att jag använder min bärbara jobbdator (1 år ) men då måste man köra usb (PC som jag har)

- Så frågan är vilket ljudkort som är tillräckligt bra och som är enkelt att jobba med

Tacksam för era svar

Mvh Peo

Echo Layla 3G är mycket bra ljudkort med 8 analoga in/ut - och möjlighet att koppla till en 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare för att få totalt 16 analoga in/ut - och fullversion av Tracktion följer med gratis! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort som har blivit som Volvo var för 20 år sen.. det fanns en i varje uthus 😄 är Audiophile 24/96, kostar en 2000:- nytt, billigare begagnat... jag tror att den skulle funka för dig i dagsläget ihop med tracktion.

Din processor är lite i klenaste laget om du upptäcker det här med mjukvaruinstrument, MIDI och allt annat skoj som hör till.. så skaffa inte för dyrt ljudkort och mjukvara innan du känt dig för...

...min rekommendation

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort som har blivit som Volvo var för 20 år sen.. det fanns en i varje uthus 😄 är Audiophile 24/96, kostar en 2000:- nytt, billigare begagnat... jag tror att den skulle funka för dig i dagsläget ihop med tracktion.

Dra av minst en tusenlapp på det priset så stämmer det bättre.... Har sett det för strax under tusenlappen i affär.

Link to comment
Dela på andra sajter

börnen (oregistrerad)

Har M-audio gjort ett ljudkort som heter 0404??? Du menar väl EMU 0404 från Creative?

M-audios 2496 kostar bara ca 1000:- som sagt...

Om flera ingångar är önskvärda finns ju M-audios Delta 44 med 4 in/4 ut för ca 1700:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...