Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska som sagt köpa nytt ljudkort och fÄtt lite smÄtt besluts Ängest. Behöver lite extra tips.

Som tidigare i forumet har jag fÄtt tips pÄ EMU-1212M och Behringer ADA8000.

Eftersom jag anser att detta system inte kommer "rÀcka" för mig i framtiden sÄ vill jag köpa ett ljudkort med fler ingÄngar.

* Det jag undrar över Ă€r frĂ€mst vad det Ă€r för skillnad pĂ„ MOTU korten? Tycker de ser likadana ut 😉

* Sen den andra frÄgan Àr om jag köper ett MOTU ljudkort. Behöver jag fortfarande köpa en Behringer ADA8000 dÄ? Eller finns det Preamps/AD-DA i MOTU korten?

Tacksam för svar och tips!

//MVH Mikael

Annons
Postat

Jag kör med ett Motu 828mkII, den har 10 analoga ingÄngar, varav 2 Àr preampar. Och 8 analoga utgÄngar. Du kan Àven koppla in ADAT, dÄ fÄr du ytterligare 8 In/ut gÄngar.

SÄ du behöver bara köpa ADA8000 om det inte rÀcker med dom ingÄngar och utgÄngar som redan finns pÄ kortet.

Detta kort har funkat alldeles utmÀrkt för mig, stabilt som tusan. Och med en superb ljudkvallité!

Jag kör den pÄ min bÀrbara PC.

Postat

Jag kollade in lite extra pÄ MOTU 896 HD

DÀr har jag alltsÄ 8 analoga ingÄngar med mic preamps till varje.

* Är det nĂ„gon som vet hur kvaliten Ă€r pĂ„ MOTU:s Mic preamps?

Med tanke pÄ priset borde det vÀl vara grym kvalite?

* NÄgot man ska passa sig för med detta ljudkort?

Postat

Jag tycker att kvallitén pÄ preamparna Àr helt ok!

Det man ska tÀnka pÄ Àr att fÄ kortet pÄ öppen köp om du kör med PC. Har du mac sÄ Àr det inga problem. Men det Àr inte alla PC som man kan köra kortet med.

828/ 896: NEC chip on PCI/PCMCIA firewire cards

There's an incompatibility between the NEC chip found in some Firewire cards and the motu firewire line of interface. If the firewire installer warns you that you're running a Firewire card with the NEC chip, you should replace said card with a card that uses the TI (Texas Instruments) or Lucent chip. Keyspan, Sonnet and ADS are a few of the many brands using the TI or Lucent firewire chips. Please check with the manufacturer of the firewire card before purchasing it to ensure it has the TI or Lucent chip.

SÄ öppetköp Àr att rekomendera!

Postat

Brosan kör Motu 828mkII tillsammans med DP och en G5 och Àr helnöjd.

Eftersom du för en billig penning kan köpa till ytterligare kanaler sÄ Àr

det helt klart vÀrt en investering. Betr firewirekorten för PC, sÄ Àr det

bara att satsa pÄ nÄgot annat kort om du har NEC.

Postat

Är det chipet pĂ„ moderkortet ni menar?

Har ingen aning vad jag har?

Kör med ett ASUS A7V8X moderkort

Postat
Är det chipet pĂ„ moderkortet ni menar?

Har ingen aning vad jag har?

Kör med ett ASUS A7V8X moderkort

PCI = kortplats i stationÀr dator

PCMCIA = kortplats i bÀrbar dator

Det finns en uppsjö av externa firewirekort pÄ marknaden.

Om du kör XP, anvÀnd inte sp2. Mk2Žan kommer inte överens

med firewire dÄ enl MOTU.

Postat

Öööhh...

Ligger problemet med FW i vilket FW-kort man har i datorn?

FW-kort kostar vÀl bara nÄn/nÄgra hundralapp/-ar?

Postat (redigerat)

Vad behöver jag för att MOTU 896 HD ska fungera dÄ?

Har jag fattat rÀtt att till MOTU 896 HD sÄ behövs inte 424 PCI kortet?

Det körs alltsÄ direkt in i ett firewire kort?

(Typ som ett externt ljudkort med andra ord?)

GÀrna tips pÄ prylar eftersom jag inte Àr sÄ insatt Àn...

Redigerat av Newsec
Postat (redigerat)

Är det nĂ„gon som kan hjĂ€lpa mig! Nu har det kört ihop sig Ă€nnu mer.

Nu nÀr jag tÀnker efter sÄ mÄste jag frÄga er erfarna hÀr ute pÄ forumet om:

NÀr man spelar in trummor med 7 mikrofoner. MÄste jag ha Micpremps till alla 7 mickar dÄ?

Det slog mig bara en tanke pÄ att signalen kanske Àr tillrÀkligt hög. Kanske kan vÀlja nÄgot annat utav MOTU korten som har endast 2 mickpreamps

(Ex: 828 mkII)

NÄgon kanske vet vilket MOTU kort som lÀmpar sig bÀst för mig?

SNÄLLA! HjĂ€lp mig. Stort behov av hjĂ€lp!

Mycket tacksam för svar!

Redigerat av Newsec
Postat

kör med 828 MkII under Win XP med Service Pack 2. Inga problem sÄ lÄngt ögat nÄr hÀr. Funkar snor-stabilt.

Det bÀsta man kan göra om man vill ha fler mic-pre's till sitt 828 Àr att köpa nÄt med ADAT-utgÄng. Behringer ADA8000 Àr en variant, och sÄ har PreSonus en bÀttre och dyrare ocksÄ - som naturligtvis torde lÄta bÀttre Àn Behringern.

M-Audio Octane Àr ytterligare en.

Postat
Är det nĂ„gon som kan hjĂ€lpa mig! Nu har det kört ihop sig Ă€nnu mer.

Nu nÀr jag tÀnker efter sÄ mÄste jag frÄga er erfarna hÀr ute pÄ forumet om:

NÀr man spelar in trummor med 7 mikrofoner. MÄste jag ha Micpremps till alla 7 mickar dÄ?

Det slog mig bara en tanke pÄ att signalen kanske Àr tillrÀkligt hög. Kanske kan vÀlja nÄgot annat utav MOTU korten som har endast 2 mickpreamps

(Ex: 828 mkII)

NÄgon kanske vet vilket MOTU kort som lÀmpar sig bÀst för mig?

SNÄLLA! HjĂ€lp mig. Stort behov av hjĂ€lp!

Mycket tacksam för svar!

Har spelat in trummor med mitt 828mkII, Inga som helst problem!

Jag körde in överhÀnget i dom tvÄ mic preamparna i kortet, och sedan körde jag resten av mickarna i dom andra ingÄngarna. Funkade klockrent!

Postat

SÄ erat tips Àr alltsÄ MOTU 828 mkII istÀllet för 896HD? Det kanske inte Àr vÀrt pengarna mellan dessa tvÄ bra ljudkort? BÀttre att köpa en extern preamp senare sen dÄ?

Postat

Jag har i och för sig aldrig anvÀnt MOTU 896 HD sÄ jag kan ju inte ge nÄgon rÀttvis bedömning, men jag har Àn sÄ lÀnge inte mÀrkt nÄgra som helst problem med mitt 828mkII. Det kortet rÀcker gott och vÀl, i alla fall för mina önskningar.

Postat (redigerat)

Och dina önskningar Ă€r? 😎

NÀ,men skÀmt och sido. Jag ska spela in som sagt trummor med sju mickar. Det Àr det som tar plats med ingÄngar...sen Àr det gitarr bas sÄng och midi. Men detta spelar man ju inte samtidigt sÄ det Àr ju inga problem. Vad jag vet?

Men jag förstĂ„r inte riktigt vad det Ă€r som kan strula med PC? Är det endast firewire kortet? Om det Ă€r sĂ„,kan nĂ„gon tipsa om vilket firewire kort jag ska köpa som fungerar korrekt??????

HallÄ??

Redigerat av Newsec
  • 2 veckor senare...
Postat

Jag kollade runt lite efter FW-kort baserade pÄ Texas Instrument eller Lucent som det stod i lÀnken ovan att man skulle ha. Jag hittade inte den informationen nÀr jag kollade som hastigast pÄ Komplett, Dustin och Datorbutiken sÄ mitt tips Àr att ringa valfri handlare sÄ kan dom sÀkert kolla upp det istÀllet.

Postat (redigerat)

"FW-kort baserade pÄ Texas Instrument eller Lucent" Vad Àr detta dÄ?

Hur mÀrker man att det inte fungerar dÄ??

Och Àr det vÀrt att lÀgga d pengarna som Àr mellan 828 MkII / 896HD

Vill ju gĂ€rna ha 8 micpreamps ocksĂ„. Är de bra micpreamps?

Redigerat av Newsec
Postat
"FW-kort baserade pÄ Texas Instrument eller Lucent" Vad Àr detta dÄ?

Ingen aning vad det egentligen innebÀr och kÀnner inte att jag behöver gÄ till botten med det heller. Det skulle för mig rÀcka som anledning att frÄn en sÀljare bestÀlla ett firewirekort som rekommenderas av MOTU sjÀlva!

Jag vet inte alls hur micpreamparna Àr. Vet inte heller hur stor prisskillnaden skulle vara mellan att köpa en 896 eller en 828 MkII + en ADA800 eller vad den heter. Kan tÀnka mig att 896HD:s preampar INTE Àr sÀmre Àn Behringers, men det Àr enbart spekulationer. Motu Àr kÀnda för att göra bra grejer. Jag har bara anvÀnt 828 Mk2 tillsammans med en Mac G5 och det funkar suverÀnt.

VarsĂ„god! En lista med fullstĂ€ndiga gissningar eftersom du Ă€r sĂ„ kĂ„t pĂ„ info. 😳

Köp. Var glad om det funkar. Byt om det inte funkar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.