Jump to content
Annons

Missljud, oönskad flageolett?


Impöster

Recommended Posts

Hej! jag gar en Epihpone les paul standard som efter kombinerat strängbyte och ändrad stränghöjd har fått ett jobbigt misssljud när man spelar ett G på tjocka E strängen,

när jag slår på strängen vid tex kvint ackord (Distat) och sedan släpper ackordet men har fingrarna kvar på strängarna för att muta, så får jag lixom en o frivillig flageolett.

när man tex kör 4/4 så låter det som att jag tar en flageolett mellan varje anslag, mycket störande.

vet någon hur jag löser detta? har det med stränghöjden eller strängarna att göra? det är d'dario 11 gauge tror jag.

om ingen förstår vad jag menar så kan jag spela in ett ljudklipp och lägga upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog på din spelteknik som är felet, muta genom att låta även pekfingret ligga löst över strängen som låter så ska du se att den tystnar. Om det är g-strängen som låter så prova att flytta på pekfingret eller lägga på långfingret när du mutar. Eller muta med högerhanden också, det finns tusen sätt att lösa det på. 🙂

Redigerat av Kiefz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just när jag låter fingret ligga kvar detta uppstår. det är på 3e band på E strängen. min teknik har fungerat bra de senaste 15åren så jag har svårt att tänka mig att det är mig det beror på,

Det är nog på din spelteknik som är felet, muta genom att låta även pekfingret ligga löst över strängen som låter så ska du se att den tystnar. Om det är g-strängen som låter så prova att flytta på pekfingret eller lägga på långfingret när du mutar. Eller muta med högerhanden också, det finns tusen sätt att lösa det på. 🙂

"Skämt åsido så måste du justera halsen och även stränghöjden"

Detta tror jag mer på efter som det är i samband med stränghöjds justering detta uppståt. men vad orsakar detta? jag kan inte se att strängen tar i någon stans.. mycket skumt. ska jag testa att sänka eller höja?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok nu är den sån att om jag håller ner E strängen på 1a och sista bandet så är det kanske 1mm till mitten bandet från strängen medans det på banden närmast de nedtryckna nästan ligger emot.

är målet här att de ska ha samma avstånt hela vägen för att den ska vara så "rak" som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att man brukar måtta mellan första och tolfte, inte sista (eftersom det varierar med bandantalet). 1 mm låter mycket dock. Halsen ska inte vara helt rak, det ska vara en viss böjning, men inte särskilt mycket.

Jag har för mig att man mäter på 5:e eller 7:e bandet, men jag har det inte i huvet eftersom jag sällan pillar med halsen, sök på "neck adjustment guitar" på google så bör du hitta nåt användbart (första träffen verkar vettig, men jag har inte läst hela).

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste den ju se ut som en banan...

kanske att den har blivit lite böjd av att byta från .09 strängar till .11? men då är det altså till att jobba med dragstången för att få halsen rak. sedan justera till en bra stränghöjd och intonera? bör detta avhjälpa problemet tro..? vet du vad det beror på? är detta något vanligt förekommande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jo man trycker ner 1:a och 12:e och kollar strängens höjd över 7:e bandets stav. Det handlar om tiondelar som strängen ska gå fri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
kanske att den har blivit lite böjd av att byta från .09 strängar till .11? men då är det altså till att jobba med dragstången för att få halsen rak. sedan justera till en bra stränghöjd och intonera? bör detta avhjälpa problemet tro..? vet du vad det beror på? är detta något vanligt förekommande?

Helt klart så måste du justera dragstången om du byter strängtjocklek eftersom strängtrycket förändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej. jag drar ett kvarts varv med sols nu så får vi testa igen i morgon och göra om prodeducen tills det är spikrakt så medelar jag hur det går! tycker det är knepigt att det blir massa missljud. hårdarare att trycka ner strängarna eller rassel kunde jag ha tagit men detta var oväntat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Och ser den ut som en falukorv kan du skicka guran på skroten. 🙂

Nä då blir nog en kvinna intresserad av den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har sänkt stallet/stränghöjden kan det mycket väl vara så att fjärde bandet ligger lite för högt, och då bara ute på kanten vid tjocka e-strängen. Det beror nästan säkert på att bandet inte är riktigt nerknackat i greppbrädan, Om du trycker ner strängen på första bandet, andra, tredje osv, och samtidigt tittar hur stort mellanrummet mellan strängen och bandet nedanför är så ser du snart om nåt band ligger för högt. Det här är ganska vanligt, det kan vara slarvigt gjort från fabriken, eller också kan bandet ha fått en mindre stöt ute i kanten så det lyfts bara aningen.

Botemedlet är att ta en vanlig hammare och mycket försiktigt dutta ner bandet lite hårdare mot greppbrädan. Gör det i flera omgångar, slaka lite på de tre spunna strängarna och dra dem åt sidan bara när du försiktigt knackar ner bandet. Ligger bandet högt så ska du absolut inte fila ner det, det ska försiktigt knackas i rätt höjd. Slår du för hårt kommer det att åka ner för mycket, då flyttas skramlet till fjärde bandet. (fast det blir egentligen femte bande som gör att det skramlar)

Att fixa till ett band som ligger för högt så här med knackning är inte alls så svårt som det kanske låter. Ta god tid på dig och knacka löst bara. Och knacka inte för "brett" utan bara längst ut där e-strängen ligger, annars kan det börja skramla på A strängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...