Jump to content
Annons

Sony Vaio VGN-NS21Z/S för musikinspelning


Torrson

Recommended Posts

Hej,

Jag hade en bärbar HP som fungerade utmärkt med min Presonus Firepod, men nyligen tvärdog datorn. Nu är jag ute efter en ny och jag funderar på en Sony Vaio VGN-NS21Z/S. Är det någon som vet av erfarenhet eller från specifikationerna om den kan komma att fungera med mitt ljudkort (firewire) eller med musikinspelning i allmänhet. Jag har kollat runt lite på nätet utan att direkt hitta något. Det jag är orolig för är väl i första hand grafikkortet som snor en massa ram-minne (och dessutom är en annan ATI Radeon-modell erkänt inkompatibel med mitt ljudkort) samt firewirekretsen, som jag inte lyckas hitta vilken den har (och det är ju alltid känsligt). Är väldigt tacksam för hjälp!

Pontus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Jag hade en bärbar HP som fungerade utmärkt med min Presonus Firepod, men nyligen tvärdog datorn. Nu är jag ute efter en ny och jag funderar på en Sony Vaio VGN-NS21Z/S. Är det någon som vet av erfarenhet eller från specifikationerna om den kan komma att fungera med mitt ljudkort (firewire) eller med musikinspelning i allmänhet. Jag har kollat runt lite på nätet utan att direkt hitta något. Det jag är orolig för är väl i första hand grafikkortet som snor en massa ram-minne (och dessutom är en annan ATI Radeon-modell erkänt inkompatibel med mitt ljudkort) samt firewirekretsen, som jag inte lyckas hitta vilken den har (och det är ju alltid känsligt). Är väldigt tacksam för hjälp!

Pontus

Denna dator bör fungera för i alla fall ett mellanstort prjekt... jag är osäker på hur långt processorn räcker vad gäller antalet pluggar osv.

Det som oroar är kanske hårddiskens hastighet... antalet varv per minut är inte riktigt på optimal nivå... å andra sidan är en annan hårddisk inte det dyraste...

kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Att en 5400-rpms hårddisk inte skulle räcka för audioinspelning är rent skitsnack. Jag har själv spelat in 17 kanaler i 44.1kHz/24 bitar i ungefär 2,5 timmar utan avbrott utan problem på en, så jag kan inte se hur det skulle kunna vara ett problem. Hur det är med kompatiblitet mellan hårdvaran, som frågan egentligen gällde, vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Ja, alltså min förra dator hade betydligt slöare processor och även den 5400-varvs hårddisk, och det fungerade bra för mina ändamål, men det är klart att jag kanske ska se över det där med hårddisk någon gång i framtiden, men det känns inte så akut nu. Däremot vill jag inte köpa en dator och sen funkar det inte alls med mitt ljudkort för att firewirechipsetet eller grafikkortet inte är kompatibla med firepoden. En annan fråga - tror ni att jag kan lämna tillbaka datorn till Webhallen om det visar sig första dagarna att datorn inte är kompatibel med ljudkortet? Kanske jag borde fråga webhallen om iofs.

Tack för svaren för övrigt! Man får gärna svara på om man tror att det är en bra eller dålig dator för musikinpelning i övrigt, förutom det specifika jag frågat om, så det var bra svar! Godnatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda sättet att få reda på om hårdvaran är okej är väl att fråga någon som har en exakt likadan dator eller att åka till en affär och testa datorn med DPC Latency Checker. Det är lite svårt, för att inte säga omöjligt att lista ut bara genom att kolla på en spec. Det enda jag kan säga sådär på rak arm är att 802.11a/b/g kan ställa till det. Nya drivrutiner till den finns iofs som fungerar och det kan hända att dom är installerade på den eftersom den e ny.. men, men 😄 Rent sponant kan jag väl tycka att den har lite väl mycket lull-lull men å andra sidan, vilka laptops har inte det? 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...