Jump to content
Annons

SAFFIRE PRO 24 DSP


hogge

Recommended Posts

Hej alla:

Jag har nu äntligen fått hem mitt Saffire-kort.. Har tidigare kört på en Line6 UX2:a som jag planerar att kombinera det hela med..

Nåja. Det var inte det frågan gällde. Men Line6:an var grymt smidig att installera och förstå sig på. Saffiren var lite bökigare. Dock tror jag att jag fått det mesta att fungera, men en sak som just nu gör mig gaaaalen är att jag bara kan spela in i mono (gitarr i detta fallet)..

Jag har försökt att pilla på alla möjliga inställningar, men ingen framgång "what so ever"..

Kan någon teknikkunnig hjälpa mig med detta?

http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_pro_24_dsp.htm

Tack på förhand// Hogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antar du menar att du spelar in gitarren med 2 mikrofoner.

Koppla in första mikrofonen till input1 och den andra till input 2, ställ sedan in om du vill spela in kanalerna som 2st separata monospår eller som 1stereospår i din daw.

Det är väl i princip alltid monoingångar på ljudkort?

Redigerat av technic
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack technic & Directsound:

Jag kör på Cubase SX..

För övrigt så har jag kört på Toneport UX2 och det har aldrig varit problem med att spela in i stereo.. Men så funkar inte på denna som sagt. Och nej. Jag kör inte uppmickat utan med sladden rakt in i ljudkortet..

Men på ett annat forum så fick jag ett tips (eftersom jag vill fortsätta använda min UX2) som verkade vettigt. Men inte heller det vill fungera hela vägen.. Men såhär är det kopplat just nu:

1. Gitarr in i min Toneport UX2.

2. Två kablar från UX2:ans "Analog Outs" till Saffirens två "Inputs"

Har fått det mesta att funka (i stereo). Ljudet går in i UX2:an och i Saffiren, samt ut i hörlurarna.. Men, och här kommer problemet; jag kan inte spela in i Cubase???

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått igång ingående gitarr.. Detta genom VST Connections Inputs.. Men då förlorade jag ljudet ut istället **Going Crazy!!** 🙂

Nu lyckades jag spela in lite.. Det fungerar ibland, men det är ett jäkla meckande?? Med tanke på hur bra UX2:an har funkat så gäller det att Saffiren håller en betydligt högre klass (vilket jag undrar) om den ska få vara kvar.. Nu är det för tidigt att uttala sig eftersom jag inte hunnit med att testa den särskilt, men det lilla jag provat så är det ingen nivåskillnad på de båda ljudkorten.. Men men, det kan förändras!?

Nåja. Nu ska här sovas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har du provat och kolla om det finns nya drivrutiner för Saffirekortet på Focusrites hemsida? Spontant känns det som ett drivrutinsproblem för du armerar väl spåren på exakt samma sätt i Cubase nu som du gjorde förut misstänker jag? Har läst på andra ställen att de nya Focusritekorten har varit instabila och buggiga. Men de är rätt nya så lite barnsjukdomar är inte helt oväntat även om det är irriterande likväll!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör inte uppmickat utan med sladden rakt in i ljudkortet..

Då är det som det ska. Monoinspelning är för monokällor och stereoinspelning är för stereokällor.

En lajnad gitarr är mono.

Även en gitarr uppmickad med 1 mikrofon är mono.

En gitarr uppmickad med 2 mikrofoner är stereo.

Att din UX2:a sedan lät dig spela in monokanalen i både vänster/höger är en annan sak. Men för det blir det inte stereo. 🙂

Det blir en monosignal inspelad identiskt på både vänster och höger kanal. Det enda som skiljer är att inspelningen tar upp dubbelt så mycket plats på hårddisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Directsound: Jodå dom nya drivisarna är tankade och inladdade..

Linus: Ja, jag har börjat misstänka att det skulle vara på det viset 😄 Men nu kör jag gitarr, bas & sång via UX2:an och det fungerar hyfsat (just nu!!??), och därmed får jag "stereokanal" in som tidigare.. Vill gärna ha det så då jag tycker det blir fylligare, men vad vet jag..?

Tack till alla som engagerat sig.. Jag får säkert anledning att återkomma.. Men nu ska jag testa kortet lite (så länge det funkar 😉 )..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...