Jump to content
Annons

Mac till musikskapande med Cubase el. Logic


it2studio

Recommended Posts

Så var det då dax att köpa sig en MacBook Pro efter att ha kört med Atari o sedan PC sedan 80-talet. Har på senare år dock inte sysslat med musikskapande överhuvudtaget men nu ska det bli förändring på den fronten hade jag tänkt mig.

Eftersom jag kört med Cubase i alla år så skulle jag gärna vilja fortsätta med det i Mac miljön men nu har jag läst att Cubase inte funkar lika bra till macen som till Pc:n. Stämmer det o i så fall ska jag välja Logic istället? Mina erfarenheter av Logic är inte alls goda utan jag blev bara frustrerad när jag testade det i slutet på 90-talet.

Jag kommer ju själv att hålla på med syntar, loopar, pluggar, sampling, lite gitarrpålägg o sång o då vill jag ju såklart att det inte ska lagga o hålla på. Tänkte köpa en 17":re med 4 gig ram, 2.8GHz Intel Core 2 Duo o 500 gig HD här: Applestore.

Är det då värt att lägga till drygt 3000 kr för att få en 3.06GHz CPU eller märker man inte skillnaden?

Cubase VS Logic, vad ska jag välja för att få ut det mesta ur Macen?

Vore tacksam för seriösa svar där man helst har erfarenhet av Cubase i både PC o Mac miljö.

Redigerat av it2studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gick ifrån pc till mac för runt 2 år sedan.

Aldrig varit så nöjd med en dator innan.

Jag körde förvisso inte med Cubase på PC utan Ableton Live och Reason.

Men jag gick direkt över till Logic när jag köpte den.

Logic är enligt migt välidgt lättarbetat och smidgt.

Mitt tipps är att försöka få testa lite olika riggar innan du bestämmer dig.

Ofta fins det uppställt datorer med olika mjukvaror i din musikbutik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bytte från PC till Mac i våras. På PC tiden hängde jag alltid på forumet för att ställa frågor till sånt som inte funkade, hängde sig, kraschade osv. Nu händer det aldrig. Har kört både Cubase och Sonar på PC. Sonar var att föredra, men nu kör jag Logic och har aldrig varit så nöjd tidigare.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Har kollat in Logic litegrann o det verkar ju som om man får mycket för pengarna. Nu är det ju så att mina söner också ska kunna använda datorn till musikproduktion men då blir det väl Garageband i början. Att sedan gå från Garageband till Logic kanske är smidigare än till Cubase då det går att importera från Garageband till Logic. Vad tror ni?

En sak som jag vill ska funka smidigt är ju att ändra tempo eller pitch på audiospåren, fixa till sång etc.Vilket program har det bästa verktyget för det? Melodyne ska ju vara grymmt men Flex Tool i Logic är visst väldigt smidigt att arbeta med o VariAudio i Cubase är väl motsvarande verktyg. Någon som har erfarenhet av dessa features?

Det blir också 7200 varv/minut istället för 5400 varv/minut. Tror dock att jag nöjer mig med 2.8GHz cpu:n. Att uppgradera minnet senare måste ju också vara betydligt billigare än att köpa det idag för 10000. Det kan man ju göra själv oxå.

Redigerat av it2studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...