Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Ligger lite efter i utvecklingen, men nu hĂ„ller iaf en kille pĂ„ att göra en hemsida Ă„t mig. Finally 😕

Men dÄ tÀnkte jag att jag kanske ville ha ett intro till sidan och skrev lite musik till det idag. Min frÄga Àr om det funkar? Syftet med musiken Àr att det ska kÀnnas spÀnnande att fÄ komma in till sidan, det ska kÀnnas maffigt och ja, ni förstÄr. Man ska bli sugen helt enkelt.

En frÄga jag tÀnker pÄ Àr dock. Tror ni man förlorar en kundkrets som inte gillar genren? NÀr man sedan kommer in pÄ sidan sÄ kommer det ju finnas ljudexempel frÄn alla genrer som jag jobbat med. Men man kanske tappar nÄgon direkt vid introt.

Har Ă€nnu inte bestĂ€mt hur introt ska se ut, men det ska matcha musiken iaf 🙂

Musiken jag tÀnkt: http://www.speedyshare.com/925801135.html

Lite tillÀgg pÄ musiken http://www.speedyshare.com/661829393.html

EDIT: Slutmix http://www.speedyshare.com/943924676.html

Kan ju Ă€ven sĂ€ga att det inte Ă€r en enda gitarrplugg eller cabimpuls pĂ„ gitarrerna. Ren traditionell uppmickning med en 57:a. Borde vĂ€ll ge nĂ„got pluspoĂ€ng, eller? 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
GIGAN (oregistrerad)
Postat

Hej Anders 🙂

LÄter fett & bra!

Det finns kanske en liten risk, att ngn inte gÄr vidare pÄ hemsidan, för att de inte gillar introt.

Men det finns ingen möjlighet för dig att tÀcka in alla stilar du jobbat med pÄ sÄ kort tid.

Som du skriver, kommer du att visa exempel pÄ det inne pÄ hemsidan.

Kör pÄ det dÀr.

Det Ă€r maffigt sĂ„ det rĂ€cker & blir över 😕

Postat
Hej Anders 🙂

LÄter fett & bra!

Det finns kanske en liten risk, att ngn inte gÄr vidare pÄ hemsidan, för att de inte gillar introt.

Men det finns ingen möjlighet för dig att tÀcka in alla stilar du jobbat med pÄ sÄ kort tid.

Som du skriver, kommer du att visa exempel pÄ det inne pÄ hemsidan.

Kör pÄ det dÀr.

Det Ă€r maffigt sĂ„ det rĂ€cker & blir över 😕

Ja, risken finns ju, men samtidigt kanske man fÄngar nÄgra som inte hade brytt sig annars. SvÄrt att vÀga för och nackdelar. Men en tanke jag fick nÀr jag lyssnade pÄ musiken va att jag skulle kontakta min kompis som Àr filmregissör och kanske göra introt med honom. Kanske att det Àr en kille/tjej som springer (i mörkret sÄklart) med en skiva i handen. Springer förbi hus/klubbar dÀr det stÄr kanske jazz only, metal only osv tills han eller hon kommer fram till sista stÀllet dÀr alla genrer stÄr och kastar in skivan som blir uppfÄngad och trycks mot kameran precis i slutet och det Àr min logga pÄ fodralet.

Töntigt, jag vet inte, men det blev en tanke iaf 🙂

MVH

Anders

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Det kÀnns oseriöst tycker jag.... Jag skulle kört utan...

Postat

Nja... En god grundregel Àr att inte ha ljud/musik igÄng som default pÄ förstasidan. Om det ÀndÄ skall vara med skall besökaren göra ett aktivt val för att spela upp musiken.

//KG

Postat

HÄller med KaptenGnissel. Kan tÀnka mig reaktionen som uppstÄr om man besöker sidan pÄ jobbet och det dundrar igÄng vare sig man vill eller inte. Annars lÀt det bra.. Kanske lite vÀl lÄng som intro dock..

Postat
HÄller med KaptenGnissel. Kan tÀnka mig reaktionen som uppstÄr om man besöker sidan pÄ jobbet och det dundrar igÄng vare sig man vill eller inte. Annars lÀt det bra.. Kanske lite vÀl lÄng som intro dock..

Jo, det hart jag ocksĂ„ funderat pĂ„. Men m man stĂ€ller in som default rĂ€tt lĂ„g volym sĂ„ ingen fĂ„r en chock nĂ€r man kommer, vad tror ni om det? Det jag vill Ă€r ju som sagt att fĂ„nga ett intresse bland alla j-vla hemsidor som ligger uppe Ă„ nĂ€tet idag 😕

AF: Vad kÀndes oseriöst? Musiken eller idén pÄ att ha ett intro?

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat
Hejsan

Ligger lite efter i utvecklingen, men nu hĂ„ller iaf en kille pĂ„ att göra en hemsida Ă„t mig. Finally â˜ș

Men dÄ tÀnkte jag att jag kanske ville ha ett intro till sidan och skrev lite musik till det idag. Min frÄga Àr om det funkar? Syftet med musiken Àr att det ska kÀnnas spÀnnande att fÄ komma in till sidan, det ska kÀnnas maffigt och ja, ni förstÄr. Man ska bli sugen helt enkelt.

En frÄga jag tÀnker pÄ Àr dock. Tror ni man förlorar en kundkrets som inte gillar genren? NÀr man sedan kommer in pÄ sidan sÄ kommer det ju finnas ljudexempel frÄn alla genrer som jag jobbat med. Men man kanske tappar nÄgon direkt vid introt.

Har Ă€nnu inte bestĂ€mt hur introt ska se ut, men det ska matcha musiken iaf 😼

Musiken jag tÀnkt: http://www.speedyshare.com/925801135.html

MVH

Anders

SjĂ€lvklart Ă€r det god idĂ© ha ett intro. Det ska finnas nĂ„got som lockar. NĂ€ varför skulle du tappa direkt vid introt? Om det var avgörande vilken stil du anvĂ€nder till introt sĂ„ skulle det inte spela nĂ„gon roll eftersom alla Ă€ndĂ„ inte gillar samma sak och skulle klicka vidare 😛 LĂ„ter det bara bra gjort kommer de som Ă€r intresserade att vilja klicka in vidare pĂ„ sidan. De kommer kolla det som ligger de nĂ€rmast och nĂ€r de ser att det de gillar bĂ€st finns dĂ€r sĂ„... Men som sagt var ett bra intro och passande musik gör att oavsett om det Ă€r musik de inte gillar sĂ„ kommer de kolla vidare för att sevad du har att erbjuda nĂ€r introt Ă€r intressant och inbjudande. Det Ă€r alltid viktigare Ă€n valet av musiken.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jo, det hart jag ocksĂ„ funderat pĂ„. Men m man stĂ€ller in som default rĂ€tt lĂ„g volym sĂ„ ingen fĂ„r en chock nĂ€r man kommer, vad tror ni om det? Det jag vill Ă€r ju som sagt att fĂ„nga ett intresse bland alla j-vla hemsidor som ligger uppe Ă„ nĂ€tet idag 😛

MVH

Anders

Det dÀr Àr svÄrt med volym eftersom man inte vet hur hög volym andra sitter med som klickar sig in. Men visst inte allt för högt i alla fall som vissa kör med. Vad kan vara lagom? Tja ungefÀr som pÄ Sound on Sounds demosidor kan ju vara lÀmpligt tycker jag i alla fall.

maart (oregistrerad)
Postat

jag tror det kan vara en bra idé med introt för att inte bli en hemsida "i mÀngden" utan sticka ut lite. DÀremot hÄller jag med hegobald om att musiken kÀndes lite lÄng, men det kanske inte kommer kÀnnas lika lÄngt om man har ett videoklipp till...

I vilket fall tycker jag du ska ha en funktion att man kan skippa introt och komma direkt till hemsidan.

Postat

Den som kanske sitter och lyssnar pÄ sin musik pÄ datorn och kommer till en hemsida som default spelar upp musik kommer bli irriterad och gÄ dÀrifrÄn.

Postat

Är det sĂ„ viktigt för dig att nĂ„t frĂ„n din satudio ska lĂ„ta pĂ„ hemsidan default?

GIGAN (oregistrerad)
Postat
Ja, risken finns ju, men samtidigt kanske man fÄngar nÄgra som inte hade brytt sig annars. SvÄrt att vÀga för och nackdelar. Men en tanke jag fick nÀr jag lyssnade pÄ musiken va att jag skulle kontakta min kompis som Àr filmregissör och kanske göra introt med honom. Kanske att det Àr en kille/tjej som springer (i mörkret sÄklart) med en skiva i handen. Springer förbi hus/klubbar dÀr det stÄr kanske jazz only, metal only osv tills han eller hon kommer fram till sista stÀllet dÀr alla genrer stÄr och kastar in skivan som blir uppfÄngad och trycks mot kameran precis i slutet och det Àr min logga pÄ fodralet.

Töntigt, jag vet inte, men det blev en tanke iaf â˜ș

MVH

Anders

DET TYCKER JAG LÅTER SKITBRA!

😛

Postat

Tack för alla svar!

Dir Hard: tycker du att musiken jag gjort Àr tillrÀckligt intressant för att ha som intro?

Att ha "skip intro" Ă€r sjĂ€lvklart att det ska finnas med, sedan ska jag höra med regissören om vad som Ă€r möjligt och om man kan fĂ„ det som det Ă€r i mitt huvud (det brukar oftast vara svĂ„rt) 😛

PÄ slutet ska det vara liten ljudeffekt ocksÄ /klisskern som lÄter "schwiiischboooooom", och sedan sÄ tillkommer lite ljudeffekter ifrÄn klippet, exempelvis hundskall eller liknande beroende pÄ hur filmen kan gÄ att fÄ. SÄ dÄ kanske det inte kÀnns lika lÄngt lÀngre. Men det upptÀcker man nog nÀr helheten sitter ihop.

MVH

Anders

Postat
Tack för alla svar!

Dir Hard: tycker du att musiken jag gjort Àr tillrÀckligt intressant för att ha som intro?

Att ha "skip intro" Ă€r sjĂ€lvklart att det ska finnas med, sedan ska jag höra med regissören om vad som Ă€r möjligt och om man kan fĂ„ det som det Ă€r i mitt huvud (det brukar oftast vara svĂ„rt) â˜ș

PÄ slutet ska det vara liten ljudeffekt ocksÄ /klisskern som lÄter "schwiiischboooooom", och sedan sÄ tillkommer lite ljudeffekter ifrÄn klippet, exempelvis hundskall eller liknande beroende pÄ hur filmen kan gÄ att fÄ. SÄ dÄ kanske det inte kÀnns lika lÄngt lÀngre. Men det upptÀcker man nog nÀr helheten sitter ihop.

MVH

Anders

Är du seriös eller? 😛

Postat
Är det sĂ„ viktigt för dig att nĂ„t frĂ„n din satudio ska lĂ„ta pĂ„ hemsidan default?

NEj, men det som Ă€r viktigt Ă€r att fĂ„nga intresse. KĂ€nns som man mĂ„ste ha nĂ„got som sticker ut idag bland alla hemsidor. Har du eller nĂ„gon annan bĂ€ttre förslag sĂ„ Ă€r jag all ears 😛

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Är du seriös eller? 😛

ja, hur sÄ?

EDIT: svÄrt att förklara hur det ser ut i ens huvud, och kan förstÄ det framstÄr lite som töntigt.

MEn som jag skrev innan. Kom gÀrna med egna förslag hur DU skulle fÄnga ett intresse nÀr folk klickar runt bland sidor. Jag lyssnar sjÀlvklart pÄ alla förslag, och denna idé va bara nÄgot som kom i stundens hetta. Ej genomtÀnkt alltsÄ.

Redigerat av Gizmozis
Postat
DET TYCKER JAG LÅTER SKITBRA!

😛

hm...med tanke pĂ„ LOL sĂ„ kanske du ocksĂ„ tĂ€nker det lĂ„ter töntigt, ja, som sagt det Ă€r inte sĂ„ genomtĂ€nkt â˜ș

Men om vi börjar frÄn början sÄ verkar det vara delat lÀger.

Ena sidan sÀger, nej ingen musik eller intro. Direkt pÄ sidan bara.

Andra sidan sÀger, klart det ska vara ett intro sÄ du sticker ut frÄn mÀngden.

Om man inte har ett intro, vad kan man dÄ ha för att inte bli en i mÀngden?

MVH

Anders

maart (oregistrerad)
Postat
[...]

Kanske att det Àr en kille/tjej som springer (i mörkret sÄklart) med en skiva i handen. Springer förbi hus/klubbar dÀr det stÄr kanske jazz only, metal only osv tills han eller hon kommer fram till sista stÀllet dÀr alla genrer stÄr och kastar in skivan som blir uppfÄngad och trycks mot kameran precis i slutet och det Àr min logga pÄ fodralet.

varför inte spela den genren som stÄr, alltsÄ jazz only=jazz, metal only=metal o.s.v och mixa övergÄngarna pÄ nÄgot snyggt sÀtt? Kanske krÀver för mycket arbete men vore lite frÀckt.

Postat

Spela in rummet nÀr allt Àr igÄng och ha det istÀllet!

Postat
varför inte spela den genren som stÄr, alltsÄ jazz only=jazz, metal only=metal o.s.v och mixa övergÄngarna pÄ nÄgot snyggt sÀtt? Kanske krÀver för mycket arbete men vore lite frÀckt.

Det dĂ€r lĂ€t om grymt mycket arbete 😛 Har nog inte den tiden tror jag att fĂ„ ihop nĂ„got sĂ„dant pĂ„ ett snyggt sĂ€tt. Sedan kanske den hĂ€r idĂ©n Ă€r lam och/eller ej genomförbar.

En annan tanke Àr ju att man pÄ första sidan kan vÀlja om man vill se sidan med intro eller utan.

MVH

Anders

Postat
Spela in rummet nÀr allt Àr igÄng och ha det istÀllet!

hm..intressant, menar du dÄ att filma mig sjÀlv nÀr jag sitter med musiken igÄng? eller bara musiken som jag spelar in ljudet frÄn monitorerna?

MVH

Anders

Postat

NÀ bara ljudet frÄn flÀktar och transformatorbrum

DieHard (oregistrerad)
Postat
Tack för alla svar!

MVH

Anders

JodÄ den funkar. Har hört bra mycket sÀmre pÄ andra sidor sÄ kör pÄ.

maart (oregistrerad)
Postat
Det dĂ€r lĂ€t om grymt mycket arbete 😛 Har nog inte den tiden tror jag att fĂ„ ihop nĂ„got sĂ„dant pĂ„ ett snyggt sĂ€tt. Sedan kanske den hĂ€r idĂ©n Ă€r lam och/eller ej genomförbar.

SjÀlva komponerandet innebÀr nog inte sÄ mycket jobb, det rÀcker ju gott med 10 sek. dÀr du fÄngar "groovet" inom genren. T.ex. inom jazz (eftersom det Àr det jag kan bÀst) behöver man bara nÄgra II-V:or i shuffle och med lite fÀrgningar, det rÀcker gott för att man ska förstÄ att det Àr jazz. Det Àr nog inte heller sÄ jÀtteklurigt att mixa ihop dom med varandra men kanske svÄrt att fÄ det snyggt ihop med videon...

Postat

Tycker att lÄten som intro lÄter mycket bra, men sjÀlv finner jag det störande nÀr musik eller ljud Àr pÄslaget som standard pÄ en sida. Mitt val skulle vara att hoppa över alla former av intro-ljud, och istÀllet lita pÄ att mÀnniskor Àr intresserade av att lyssna pÄ den "riktiga" musiken istÀllet.

Postat
Tycker att lÄten som intro lÄter mycket bra, men sjÀlv finner jag det störande nÀr musik eller ljud Àr pÄslaget som standard pÄ en sida. Mitt val skulle vara att hoppa över alla former av intro-ljud, och istÀllet lita pÄ att mÀnniskor Àr intresserade av att lyssna pÄ den "riktiga" musiken istÀllet.

Men om man kanske kör pÄ tanken att man som första sida kan vÀlja "intro" eller "skip intro" sÄ man gör valet innan. Det kanske skulle vara det bÀsta. DÄ fÄr de som vill se introt göra det och de som inte vill kan skippa innan det ens gÄtt igÄng.

La till lite mer pĂ„ musiken nu, dock blir jag tveksam dĂ„ det nu börjar lĂ„ta som en lĂ„t jag kĂ€nner igen 😄 MEn vi fĂ„r se om det fĂ„r vara kvar.

http://www.speedyshare.com/661829393.html

MVH

Anders

Postat
NÀ bara ljudet frÄn flÀktar och transformatorbrum

Inte som ett intro kan jag tĂ€nka mig det, men kanske skulle vara coolt om man byggde upp sidan att se ut som ett kontrollrum nĂ€r man vĂ€l Ă€r inne pĂ„ den. Men samtidigt kanske man skulle bli galen pĂ„ det ljudet efter ett tag 😄

MVH

Anders

Postat
Inte som ett intro kan jag tĂ€nka mig det, men kanske skulle vara coolt om man byggde upp sidan att se ut som ett kontrollrum nĂ€r man vĂ€l Ă€r inne pĂ„ den. Men samtidigt kanske man skulle bli galen pĂ„ det ljudet efter ett tag 😄

MVH

Anders

Precis sÄ jag tÀnkte... Bara en bild pÄ ditt kontrollrum utan intro med ljudet av bara rummet. Men sjÀlvklart ska du ha lÀnkar. Du kan ju göra lÀnkar av dina outboards, monitorer etc.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.