Anders F Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 (redigerat) Hejsan Ligger lite efter i utvecklingen, men nu hĂ„ller iaf en kille pĂ„ att göra en hemsida Ă„t mig. Finally đ Men dĂ„ tĂ€nkte jag att jag kanske ville ha ett intro till sidan och skrev lite musik till det idag. Min frĂ„ga Ă€r om det funkar? Syftet med musiken Ă€r att det ska kĂ€nnas spĂ€nnande att fĂ„ komma in till sidan, det ska kĂ€nnas maffigt och ja, ni förstĂ„r. Man ska bli sugen helt enkelt. En frĂ„ga jag tĂ€nker pĂ„ Ă€r dock. Tror ni man förlorar en kundkrets som inte gillar genren? NĂ€r man sedan kommer in pĂ„ sidan sĂ„ kommer det ju finnas ljudexempel frĂ„n alla genrer som jag jobbat med. Men man kanske tappar nĂ„gon direkt vid introt. Har Ă€nnu inte bestĂ€mt hur introt ska se ut, men det ska matcha musiken iaf đ Musiken jag tĂ€nkt: http://www.speedyshare.com/925801135.html Lite tillĂ€gg pĂ„ musiken http://www.speedyshare.com/661829393.html EDIT: Slutmix http://www.speedyshare.com/943924676.html Kan ju Ă€ven sĂ€ga att det inte Ă€r en enda gitarrplugg eller cabimpuls pĂ„ gitarrerna. Ren traditionell uppmickning med en 57:a. Borde vĂ€ll ge nĂ„got pluspoĂ€ng, eller? đ MVH Anders Redigerat 26 september 2009 av Gizmozis
GIGAN (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Hej Anders đ LĂ„ter fett & bra! Det finns kanske en liten risk, att ngn inte gĂ„r vidare pĂ„ hemsidan, för att de inte gillar introt. Men det finns ingen möjlighet för dig att tĂ€cka in alla stilar du jobbat med pĂ„ sĂ„ kort tid. Som du skriver, kommer du att visa exempel pĂ„ det inne pĂ„ hemsidan. Kör pĂ„ det dĂ€r. Det Ă€r maffigt sĂ„ det rĂ€cker & blir över đ
Anders F Postat 26 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 september 2009 Hej Anders đ LĂ„ter fett & bra! Det finns kanske en liten risk, att ngn inte gĂ„r vidare pĂ„ hemsidan, för att de inte gillar introt. Men det finns ingen möjlighet för dig att tĂ€cka in alla stilar du jobbat med pĂ„ sĂ„ kort tid. Som du skriver, kommer du att visa exempel pĂ„ det inne pĂ„ hemsidan. Kör pĂ„ det dĂ€r. Det Ă€r maffigt sĂ„ det rĂ€cker & blir över đ Ja, risken finns ju, men samtidigt kanske man fĂ„ngar nĂ„gra som inte hade brytt sig annars. SvĂ„rt att vĂ€ga för och nackdelar. Men en tanke jag fick nĂ€r jag lyssnade pĂ„ musiken va att jag skulle kontakta min kompis som Ă€r filmregissör och kanske göra introt med honom. Kanske att det Ă€r en kille/tjej som springer (i mörkret sĂ„klart) med en skiva i handen. Springer förbi hus/klubbar dĂ€r det stĂ„r kanske jazz only, metal only osv tills han eller hon kommer fram till sista stĂ€llet dĂ€r alla genrer stĂ„r och kastar in skivan som blir uppfĂ„ngad och trycks mot kameran precis i slutet och det Ă€r min logga pĂ„ fodralet. Töntigt, jag vet inte, men det blev en tanke iaf đ MVH Anders
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Det kÀnns oseriöst tycker jag.... Jag skulle kört utan...
SadamJR Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Det lÄter maffigt. Om ditt predikament i övrigt finns det f ö en gammal lÄt. http://www.youtube.com/watch?v=O_exY9ptMbA
KaptenGnissel Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Nja... En god grundregel Àr att inte ha ljud/musik igÄng som default pÄ förstasidan. Om det ÀndÄ skall vara med skall besökaren göra ett aktivt val för att spela upp musiken. //KG
hegobald Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 HÄller med KaptenGnissel. Kan tÀnka mig reaktionen som uppstÄr om man besöker sidan pÄ jobbet och det dundrar igÄng vare sig man vill eller inte. Annars lÀt det bra.. Kanske lite vÀl lÄng som intro dock..
Anders F Postat 26 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 september 2009 HĂ„ller med KaptenGnissel. Kan tĂ€nka mig reaktionen som uppstĂ„r om man besöker sidan pĂ„ jobbet och det dundrar igĂ„ng vare sig man vill eller inte. Annars lĂ€t det bra.. Kanske lite vĂ€l lĂ„ng som intro dock.. Jo, det hart jag ocksĂ„ funderat pĂ„. Men m man stĂ€ller in som default rĂ€tt lĂ„g volym sĂ„ ingen fĂ„r en chock nĂ€r man kommer, vad tror ni om det? Det jag vill Ă€r ju som sagt att fĂ„nga ett intresse bland alla j-vla hemsidor som ligger uppe Ă„ nĂ€tet idag đ AF: Vad kĂ€ndes oseriöst? Musiken eller idĂ©n pĂ„ att ha ett intro? MVH Anders
DieHard (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Hejsan Ligger lite efter i utvecklingen, men nu hĂ„ller iaf en kille pĂ„ att göra en hemsida Ă„t mig. Finally âșïž Men dĂ„ tĂ€nkte jag att jag kanske ville ha ett intro till sidan och skrev lite musik till det idag. Min frĂ„ga Ă€r om det funkar? Syftet med musiken Ă€r att det ska kĂ€nnas spĂ€nnande att fĂ„ komma in till sidan, det ska kĂ€nnas maffigt och ja, ni förstĂ„r. Man ska bli sugen helt enkelt. En frĂ„ga jag tĂ€nker pĂ„ Ă€r dock. Tror ni man förlorar en kundkrets som inte gillar genren? NĂ€r man sedan kommer in pĂ„ sidan sĂ„ kommer det ju finnas ljudexempel frĂ„n alla genrer som jag jobbat med. Men man kanske tappar nĂ„gon direkt vid introt. Har Ă€nnu inte bestĂ€mt hur introt ska se ut, men det ska matcha musiken iaf đź Musiken jag tĂ€nkt: http://www.speedyshare.com/925801135.html MVH Anders SjĂ€lvklart Ă€r det god idĂ© ha ett intro. Det ska finnas nĂ„got som lockar. NĂ€ varför skulle du tappa direkt vid introt? Om det var avgörande vilken stil du anvĂ€nder till introt sĂ„ skulle det inte spela nĂ„gon roll eftersom alla Ă€ndĂ„ inte gillar samma sak och skulle klicka vidare đ LĂ„ter det bara bra gjort kommer de som Ă€r intresserade att vilja klicka in vidare pĂ„ sidan. De kommer kolla det som ligger de nĂ€rmast och nĂ€r de ser att det de gillar bĂ€st finns dĂ€r sĂ„... Men som sagt var ett bra intro och passande musik gör att oavsett om det Ă€r musik de inte gillar sĂ„ kommer de kolla vidare för att sevad du har att erbjuda nĂ€r introt Ă€r intressant och inbjudande. Det Ă€r alltid viktigare Ă€n valet av musiken.
DieHard (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Jo, det hart jag ocksĂ„ funderat pĂ„. Men m man stĂ€ller in som default rĂ€tt lĂ„g volym sĂ„ ingen fĂ„r en chock nĂ€r man kommer, vad tror ni om det? Det jag vill Ă€r ju som sagt att fĂ„nga ett intresse bland alla j-vla hemsidor som ligger uppe Ă„ nĂ€tet idag đ MVH Anders Det dĂ€r Ă€r svĂ„rt med volym eftersom man inte vet hur hög volym andra sitter med som klickar sig in. Men visst inte allt för högt i alla fall som vissa kör med. Vad kan vara lagom? Tja ungefĂ€r som pĂ„ Sound on Sounds demosidor kan ju vara lĂ€mpligt tycker jag i alla fall.
maart (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 jag tror det kan vara en bra idé med introt för att inte bli en hemsida "i mÀngden" utan sticka ut lite. DÀremot hÄller jag med hegobald om att musiken kÀndes lite lÄng, men det kanske inte kommer kÀnnas lika lÄngt om man har ett videoklipp till... I vilket fall tycker jag du ska ha en funktion att man kan skippa introt och komma direkt till hemsidan.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Den som kanske sitter och lyssnar pÄ sin musik pÄ datorn och kommer till en hemsida som default spelar upp musik kommer bli irriterad och gÄ dÀrifrÄn.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Ăr det sĂ„ viktigt för dig att nĂ„t frĂ„n din satudio ska lĂ„ta pĂ„ hemsidan default?
GIGAN (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Ja, risken finns ju, men samtidigt kanske man fĂ„ngar nĂ„gra som inte hade brytt sig annars. SvĂ„rt att vĂ€ga för och nackdelar. Men en tanke jag fick nĂ€r jag lyssnade pĂ„ musiken va att jag skulle kontakta min kompis som Ă€r filmregissör och kanske göra introt med honom. Kanske att det Ă€r en kille/tjej som springer (i mörkret sĂ„klart) med en skiva i handen. Springer förbi hus/klubbar dĂ€r det stĂ„r kanske jazz only, metal only osv tills han eller hon kommer fram till sista stĂ€llet dĂ€r alla genrer stĂ„r och kastar in skivan som blir uppfĂ„ngad och trycks mot kameran precis i slutet och det Ă€r min logga pĂ„ fodralet. Töntigt, jag vet inte, men det blev en tanke iaf âșïž MVH Anders DET TYCKER JAG LĂ TER SKITBRA! đ
Anders F Postat 26 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 september 2009 Tack för alla svar! Dir Hard: tycker du att musiken jag gjort Ă€r tillrĂ€ckligt intressant för att ha som intro? Att ha "skip intro" Ă€r sjĂ€lvklart att det ska finnas med, sedan ska jag höra med regissören om vad som Ă€r möjligt och om man kan fĂ„ det som det Ă€r i mitt huvud (det brukar oftast vara svĂ„rt) đ PĂ„ slutet ska det vara liten ljudeffekt ocksĂ„ /klisskern som lĂ„ter "schwiiischboooooom", och sedan sĂ„ tillkommer lite ljudeffekter ifrĂ„n klippet, exempelvis hundskall eller liknande beroende pĂ„ hur filmen kan gĂ„ att fĂ„. SĂ„ dĂ„ kanske det inte kĂ€nns lika lĂ„ngt lĂ€ngre. Men det upptĂ€cker man nog nĂ€r helheten sitter ihop. MVH Anders
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Tack för alla svar! Dir Hard: tycker du att musiken jag gjort Ă€r tillrĂ€ckligt intressant för att ha som intro? Att ha "skip intro" Ă€r sjĂ€lvklart att det ska finnas med, sedan ska jag höra med regissören om vad som Ă€r möjligt och om man kan fĂ„ det som det Ă€r i mitt huvud (det brukar oftast vara svĂ„rt) âșïž PĂ„ slutet ska det vara liten ljudeffekt ocksĂ„ /klisskern som lĂ„ter "schwiiischboooooom", och sedan sĂ„ tillkommer lite ljudeffekter ifrĂ„n klippet, exempelvis hundskall eller liknande beroende pĂ„ hur filmen kan gĂ„ att fĂ„. SĂ„ dĂ„ kanske det inte kĂ€nns lika lĂ„ngt lĂ€ngre. Men det upptĂ€cker man nog nĂ€r helheten sitter ihop. MVH Anders Ăr du seriös eller? đ
Anders F Postat 26 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 september 2009 Ăr det sĂ„ viktigt för dig att nĂ„t frĂ„n din satudio ska lĂ„ta pĂ„ hemsidan default? NEj, men det som Ă€r viktigt Ă€r att fĂ„nga intresse. KĂ€nns som man mĂ„ste ha nĂ„got som sticker ut idag bland alla hemsidor. Har du eller nĂ„gon annan bĂ€ttre förslag sĂ„ Ă€r jag all ears đ MVH Anders
Anders F Postat 26 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 september 2009 (redigerat) Ăr du seriös eller? đ ja, hur sĂ„? EDIT: svĂ„rt att förklara hur det ser ut i ens huvud, och kan förstĂ„ det framstĂ„r lite som töntigt. MEn som jag skrev innan. Kom gĂ€rna med egna förslag hur DU skulle fĂ„nga ett intresse nĂ€r folk klickar runt bland sidor. Jag lyssnar sjĂ€lvklart pĂ„ alla förslag, och denna idĂ© va bara nĂ„got som kom i stundens hetta. Ej genomtĂ€nkt alltsĂ„. Redigerat 26 september 2009 av Gizmozis
Anders F Postat 26 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 september 2009 DET TYCKER JAG LĂ TER SKITBRA! đ hm...med tanke pĂ„ LOL sĂ„ kanske du ocksĂ„ tĂ€nker det lĂ„ter töntigt, ja, som sagt det Ă€r inte sĂ„ genomtĂ€nkt âșïž Men om vi börjar frĂ„n början sĂ„ verkar det vara delat lĂ€ger. Ena sidan sĂ€ger, nej ingen musik eller intro. Direkt pĂ„ sidan bara. Andra sidan sĂ€ger, klart det ska vara ett intro sĂ„ du sticker ut frĂ„n mĂ€ngden. Om man inte har ett intro, vad kan man dĂ„ ha för att inte bli en i mĂ€ngden? MVH Anders
maart (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 [...]Kanske att det Àr en kille/tjej som springer (i mörkret sÄklart) med en skiva i handen. Springer förbi hus/klubbar dÀr det stÄr kanske jazz only, metal only osv tills han eller hon kommer fram till sista stÀllet dÀr alla genrer stÄr och kastar in skivan som blir uppfÄngad och trycks mot kameran precis i slutet och det Àr min logga pÄ fodralet. varför inte spela den genren som stÄr, alltsÄ jazz only=jazz, metal only=metal o.s.v och mixa övergÄngarna pÄ nÄgot snyggt sÀtt? Kanske krÀver för mycket arbete men vore lite frÀckt.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Spela in rummet nÀr allt Àr igÄng och ha det istÀllet!
Anders F Postat 26 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 september 2009 varför inte spela den genren som stĂ„r, alltsĂ„ jazz only=jazz, metal only=metal o.s.v och mixa övergĂ„ngarna pĂ„ nĂ„got snyggt sĂ€tt? Kanske krĂ€ver för mycket arbete men vore lite frĂ€ckt. Det dĂ€r lĂ€t om grymt mycket arbete đ Har nog inte den tiden tror jag att fĂ„ ihop nĂ„got sĂ„dant pĂ„ ett snyggt sĂ€tt. Sedan kanske den hĂ€r idĂ©n Ă€r lam och/eller ej genomförbar. En annan tanke Ă€r ju att man pĂ„ första sidan kan vĂ€lja om man vill se sidan med intro eller utan. MVH Anders
Anders F Postat 26 september 2009 TrÄdstartare Postat 26 september 2009 Spela in rummet nÀr allt Àr igÄng och ha det istÀllet! hm..intressant, menar du dÄ att filma mig sjÀlv nÀr jag sitter med musiken igÄng? eller bara musiken som jag spelar in ljudet frÄn monitorerna? MVH Anders
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 NÀ bara ljudet frÄn flÀktar och transformatorbrum
DieHard (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Tack för alla svar! Dir Hard: tycker du att musiken jag gjort Àr tillrÀckligt intressant för att ha som intro? MVH Anders JodÄ den funkar. Har hört bra mycket sÀmre pÄ andra sidor sÄ kör pÄ.
maart (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Det dĂ€r lĂ€t om grymt mycket arbete đ Har nog inte den tiden tror jag att fĂ„ ihop nĂ„got sĂ„dant pĂ„ ett snyggt sĂ€tt. Sedan kanske den hĂ€r idĂ©n Ă€r lam och/eller ej genomförbar. SjĂ€lva komponerandet innebĂ€r nog inte sĂ„ mycket jobb, det rĂ€cker ju gott med 10 sek. dĂ€r du fĂ„ngar "groovet" inom genren. T.ex. inom jazz (eftersom det Ă€r det jag kan bĂ€st) behöver man bara nĂ„gra II-V:or i shuffle och med lite fĂ€rgningar, det rĂ€cker gott för att man ska förstĂ„ att det Ă€r jazz. Det Ă€r nog inte heller sĂ„ jĂ€tteklurigt att mixa ihop dom med varandra men kanske svĂ„rt att fĂ„ det snyggt ihop med videon...
allansson Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Tycker att lÄten som intro lÄter mycket bra, men sjÀlv finner jag det störande nÀr musik eller ljud Àr pÄslaget som standard pÄ en sida. Mitt val skulle vara att hoppa över alla former av intro-ljud, och istÀllet lita pÄ att mÀnniskor Àr intresserade av att lyssna pÄ den "riktiga" musiken istÀllet.
Anders F Postat 26 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 september 2009 Tycker att lĂ„ten som intro lĂ„ter mycket bra, men sjĂ€lv finner jag det störande nĂ€r musik eller ljud Ă€r pĂ„slaget som standard pĂ„ en sida. Mitt val skulle vara att hoppa över alla former av intro-ljud, och istĂ€llet lita pĂ„ att mĂ€nniskor Ă€r intresserade av att lyssna pĂ„ den "riktiga" musiken istĂ€llet. Men om man kanske kör pĂ„ tanken att man som första sida kan vĂ€lja "intro" eller "skip intro" sĂ„ man gör valet innan. Det kanske skulle vara det bĂ€sta. DĂ„ fĂ„r de som vill se introt göra det och de som inte vill kan skippa innan det ens gĂ„tt igĂ„ng. La till lite mer pĂ„ musiken nu, dock blir jag tveksam dĂ„ det nu börjar lĂ„ta som en lĂ„t jag kĂ€nner igen đ MEn vi fĂ„r se om det fĂ„r vara kvar. http://www.speedyshare.com/661829393.html MVH Anders
Anders F Postat 26 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 september 2009 NĂ€ bara ljudet frĂ„n flĂ€ktar och transformatorbrum Inte som ett intro kan jag tĂ€nka mig det, men kanske skulle vara coolt om man byggde upp sidan att se ut som ett kontrollrum nĂ€r man vĂ€l Ă€r inne pĂ„ den. Men samtidigt kanske man skulle bli galen pĂ„ det ljudet efter ett tag đ MVH Anders
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 september 2009 Postat 26 september 2009 Inte som ett intro kan jag tĂ€nka mig det, men kanske skulle vara coolt om man byggde upp sidan att se ut som ett kontrollrum nĂ€r man vĂ€l Ă€r inne pĂ„ den. Men samtidigt kanske man skulle bli galen pĂ„ det ljudet efter ett tag đ MVH Anders Precis sĂ„ jag tĂ€nkte... Bara en bild pĂ„ ditt kontrollrum utan intro med ljudet av bara rummet. Men sjĂ€lvklart ska du ha lĂ€nkar. Du kan ju göra lĂ€nkar av dina outboards, monitorer etc.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.