Jump to content
Annons

Ljud in till logic problem!


BratBasher

Recommended Posts

Hallå!

Jag har precis köpt mig en mac skaffat mig logic och har problemet att jag inte får in mitt ljud från ljudkortet in i logic. Jag får ljud ut direkt i direct monotering. Förutsättningar då:

-Macbook pro med snow leopard.

-Edirol UA-25 ljudkort

-Logic Express 8 (köpt, ej nedladdat)

Jag har ändrat device i logic och i osx. Phantommatningen är på, jag har valt rätt inport och jag har ljud ut i mina monitorer från logic. Hjälp vad gör jag? Vad har jag glömt. Just ja jag har även skapat ett audiospår och tryckt på rec.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå!

Jag har precis köpt mig en mac skaffat mig logic och har problemet att jag inte får in mitt ljud från ljudkortet in i logic. Jag får ljud ut direkt i direct monotering. Förutsättningar då:

-Macbook pro med snow leopard.

-Edirol UA-25 ljudkort

-Logic Express 8 (köpt, ej nedladdat)

Jag har ändrat device i logic och i osx. Phantommatningen är på, jag har valt rätt inport och jag har ljud ut i mina monitorer från logic. Hjälp vad gör jag? Vad har jag glömt. Just ja jag har även skapat ett audiospår och tryckt på rec.

håll nere cmd och tyuck på ,

då kommer du till inställningarna, gå till audio. där ska du hitta en ruta som heter "software monitoring. klicka i den och testa sen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

under device har du alltså valt ditt ljudkort?

du har alltså skapat ett audiospår

och på channelstrippen under I/O för det spåret har du valt rätt input tex input 1 om du spelar in på kanal 1 från ljudkortet

isåfall kan jag inte riktigt komma på problemet:(

software monitoring är om du vill lyssna på insignalen genom programmet

eftersom du har direct monitoring på ljudkortet ska software monitoring inte vara ikryssad i logic

fast den kan vara det men det blir då dubbla signaler

Link to comment
Dela på andra sajter

på baksidan av ljudkortet finns en knapp advance

den borde vara på on annars testa off

och sätt samplerate knappen på 44.1

och i logic settins/audio/samplerrate: 44.1khz(fast du kan spela in även om det står något annat)

Sample rate select switch

This specifies the sample rate at which audio data is recorded and played back. If

you change the setting of the Sample Rate select switch, you must close all software,

disconnect the USB cable that connects the UA-25 to your computer, and then re-

connect the USB cable.

* 96 kHz can be used only in Advanced mode. Also, you will need to set the

96 kHz REC/PLAY

select switch

to either REC (recording) or PLAY (playback) in order to record or play back

successfully.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Nu funkar det bara det att jag e lite fundersam varför jag inte kan ha advance mode på och köra i 96kHz jag vill ju ha det nu stängde jag av advance mode och ställde ned den till 44.1 kHz

i 96khz kan du antingen spela in eller spela upp

alltså inte samtidigt

du ska alltså kunna spela in i 96khz om du nu skulle vilja det och hittar rätt inställningar

fast jag ser inte någon mening; 44.1 är det de flesta använder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...