Jump to content
Annons

hjälp, låttexter!


TheSSVampire (oregistrerad)

Recommended Posts

TheSSVampire (oregistrerad)

Hej

jag håller på att skriva en hel bunt låtar till ett långtidsprojekt i skolan. Men jag har verkligen kört fast med texterna. Har inte lyckats få ihop mer än två stackars rader till en enda låt. och detta under flera veckor.... det spelar ingen roll vilken genre jag försöker skriva eller om det instrumentala är färdigt eller inte, det går inte oavsett.

Genrerna jag behöver texter till är

- metal (progg (MKT progg blir det), thrash, death, power, black, speed, melodisk etc)

- hårdrock

- country

- reggae

- blues

- soul

- pop/rock

- hiphop/R&B/rap

- funk

Tips någon? All sorts hjälp uppskattas! Orddroppa gärna!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons
Alfos (oregistrerad)

Hej

Lyssna lite på texterna från kända grupper i de genrer som du skall skriva texterna till. Det brukar handla om ungefär samma beroende på genrer. När du bestämt innehåll så försök dra paralleller med din egen vardag eller någon väns vardag. Skriv ned stödord för textens innehåll och börja arbeta när stödorden täcker 'början- mitten -slutet' på historien. Utgå från detta så brukar det släppa.

Jag lyssnar ofta till diskussioner som andra har för att snappa upp ett kommande ämne till en text. Sedan antecknar jag ämnet och hur och i vilken riktning disskusionen gick och lägger det i skrivbordslådan för framtida bruk vid idétorka.

Eftersom du går i skolan så kan ett tips vara att prata med någon av språklärarna vilket dessutom kan ge ett plus i kanten för kommande betyg 😕

Redigerat av Alfos
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv ner alla tankar du har, även sånna som du vill förkasta i första stund, skriv ner ord/fraser som du hör i låtar på tv, i radio eller i något annat sammanhang. Var okritisk i första delen i processen. Till slut har du så mycket olika saker ned skrivna på pappret, att du kan forma olika text rader. var kritisk och ändra i textraderna, när du börjar få ihop en vers eller något i den stilen.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket projekt! Kan inte vara så lätt...

Men ett tips är att skriva upp stödord som någon säkert har sagt. Du kan ju ta ämnen inom dom olika genrerna och skriva upp stödord utgå från dom, använd fantasin tänk dig att du ska skriva en saga i 3:e klass för jag antar att det är så man får göra när man kanske inte skriver om något som hänt på riktigt. Sedan kan du även sätta dig i ett rum och se rummet som en bild, ta med varenda detalj du ser och skriv ner det. Sedan kommer du ha en jävla massa metaforer och ord att gå på att ha med i en text! Funkar ju såklart överallt, vid en sjö eller i skogen. Det är ett bra knep faktiskt, om du vill att jag ska utveckla det så säg till

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

ska komma med tips på ord och sånt du ska använda

metal - sjung om äran i striden och blodet som kokar i dina ådror

- hårdrock - samma sak

- country - sjung om din fru eller något. kanske en hund.

- reggae - ja det beror väl lite på här men antingen så kan du göra en låt om att röka ganja, eller en om att återvända till etiopien eller om du är mer inne på dancehall o sånt så kan du göra en låt om att knulla brudar.

- blues - sjung om hur ledsen du är

- soul - jag vet inte riktigt... det är väl de som sjunger mycket om att knulla?

- pop/rock - här kan du ta ut i svängarna och göra låtar om knark, surfing, bilar, revolutionen eller kanske kärleken.

- hiphop/R&B/rap - damn it feels good to be a gangsta. rappa om att dricka hostmedicin och låga bilar om du ska vara dirty south rappare (dom coolaste) om du ska vara west coast kan du rappa om gräs och om hur dåliga east coast är, vice versa.

- funk - jag vet inte riktigt vad de här sjunger om, står inte ut med att lyssna på sån här musik tillräckligt länge för att fatta sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gettin' fucking tired of you complaining bitch

how I live my life and what I do with it

hell mum, never fucking bothered you before

why now? guess you wont see me at home no more

'couse bitch you're making me so neurotic

oh fuck, maybe I OD on your narcotics

Hiphop, sjunga skit om sin mamma. Tycker sista rimmet är lite kul:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...