Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihoppa! för några år sedan torterade jag en gitarrstärkare av modellen Roland DAC-80D till döds genom att koppla in eltrummor i den.. resultatet blev ett enormt knaster följt av en vit rökpuff och att det började lukta bränt något så in i....

nu några år senare med lite mera kött på benen fick jag för mig att obucera liket för att se vad som kan ha hänt, och det verkar som att det är en kondensator som är bränd, det sitter 2st bredvid varandra och på den som är hel av dom står det: Vent 85'C 63v 2200microfarad,

har kikat lite på Elfa men det är ju en hel djungel av konensatorer så jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter. måttet på den jag har är 22mm diameter och 38mm hög (cylinderformad) med 2 st "tåtar" i botten som sitter med 11mm mellanrum.

Finns det något teknisk person som kan guida mig till rätt reservdel så är jag evigt tacksam. att löda den på plats blir nog inga problem efter som jag enkelt fick bort den gamla.

Annons
Postat

Bör vara denna och finns på electrokit.se. beställer du ena dagen o pröjsar med kort brukar den ligga i brevlådan dagen därpå.

40520502 UPW0J222MPD 2200uF 6.3V 19.00

Men va din beskrivning låter det som om något mer är bränt, kanske en sluttrissa???

Kolin

Postat

Hej denna du tipsar om är ju på 6.3 inte 63?

beskriv för en newbie hur en sluttrissa ser ut så ska jag undersöka saken 🙂

nästa gång jag är i verkstan ska jag försöka ta en bild på kretskortet

Postat

Ja visst ja, det ser jag nu. Sluttrissa är lite slarvigt skrivet. Effekrtransistor brukar man säga och är en av ett jämnta antal som förstärker det sista i kedjan.

Kolin

Postat

okej det ska jag undersöka! dett ända som såg bränt ut vid första undersökningen var just en kondensator. besällde 2st nya för jag antar att det är lika bra att byta bägge när man ändå är i gång.

tack för tipset!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.