Jump to content
Annons

Bra hårdrocks gitarr som inte ser så extrem ut


SlashAE

Recommended Posts

Tjena, jag är ute efter en gitarr som är bra till hårdrock/metal, men den får inte se för extrem ut.... ni förstår säkert hur jag menar. Anledningen till detta är att jag spelar i ett band som inte spelar den typen av musik, men jag gillar att spela den typen av musik på min fritid, och ska ha gitarren till både och. Priset får högt vara omkring 8000kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Vill du ha aktiva eller passiva mickar på den? Kör själv med en Schecter Blackjack. Den passar likväl till pop såsom metal. Både till ljud och utseende. Är det aktiva mickar du vill ha så har ju Schecter fler varianter. Priset på den brukar ligga i butik runt 8000:- men från Thomann och andra utländska butiker så får man den för lite över 6000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Annars vet jag av en extrem hårdrocksgitarr som inte ser så bra ut... fast det blir ju tvärs om det... palindrom kallas det tror jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, Schecter gör inte min typ av gitarrer 😆 Men tack ändå för svaret det snabba svaret. Aktiva mickar tror jag blir bäst. Förresten, skulle man kunna köpa t.ex. nån gitarr för runt 5000-6000kr på thomann, och sen köper man ett set aktiva EMG mickar och sätter in. Eller är det smartare att köpa en gitarr som kostar ca 8000kr direkt, tänker då på kvaliten på träet och resterande delar på gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Den där var fin. ESP gör verkligen fina instrument. Själv har jag en sådan här

och den kan fås att låta riktigt tungt men även bra som 'allround':

182027.jpg

ESP ECLIPSE II

//KG

Den där har jag inte hunnit testa än. Hur tycker du den är jämfört med en Gibson? Den har ju passiva istället för aktiva som nästan alla ESP. Alla ESP jag har har testat har ju bara varit med emg på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där har jag inte hunnit testa än. Hur tycker du den är jämfört med en Gibson? Den har ju passiva istället för aktiva som nästan alla ESP. Alla ESP jag har har testat har ju bara varit med emg på.

Om jag jämför med min LP Studio från -96 så har de mycket gemensamt men också skillnader. ESP'n har mer av 'metalmorr' i midsen medan

LP' är 'glittrigare' och mer rik på övertoner. Jag är inte 100 säker på vilka SD mickar som sitter på men jag tror det är SH-PG1. Medium output -

"slightly hotter than vintage". Jag gillar båda gitarrerna skarpt.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en till fråga bara. Spelar just nu på en Gibson SG faded gitarr, men känner att halsen är lite för tjock och kroppen för tunn, så den får inte den sustain jag vill ha, och är p.g.a. halsen är ganska tjock så blir det lite svårare att spela solon. Men det är ju ändå en Gibson. Skulle det vara en "nedgradering" att köpa en ESP LTD EC401?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så jag ska inte sälja den. Tur att du svara så snabbt, höll precis på att lägga in annons på blocket 😆 Kanske ska byta till ett par aktiva emg mickar så blir det lättare att köra solon o sånt? för jag tycker den är "svår" att köra solon på.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det blir inte lättare att spela på den med andra mickar. Det kommer inte att göra något bättre av det. Som sagt var prova lägga ut annons som bytes mot annan Gibson eller lämplig gura. Alternativt sälja den först och sen köpa likvärdig kvalitetsgura beggad. Du har inte mycket att förlora på något av dem två alternativen. Det är inte värt ha kvar en gura som inte känns bekväm att spela på. Du kommer bli än mer less på den i längden. Bättre att bli av med den då så fort som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jaha nej tänkte inte på att det var en fadedmodell du har. Nej då blir det nog lite svårare byta den mot någon annan Gibson som är dyrare eller en ESP. Men eftersom du har budget så sälj din nuvarande och lägg de stålarna du redan har och efter sålt guran på en ESP eller annan av Gibsons modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Om halsen är för tjock på din Gibson skulle jag ju tro att Schecter är perfekt, är ju ett sorts mellanting mellan gibson och ibanez. Kör själv en 006 Blackjack och älskar den! 🙂

Hur kommer det sig att du inte gillar Schecter?

Du har en god smak som lirar på blackjack du med. 😉 Nej förstår inte heller varför han inte gillar dem. De är lättspelade, bra mickar och bra pris också. Och de funkar till gubbrock-metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...