Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

har nyss fått en gammal skol-rullbandspelare, och är överförtjust att den överhuvudtaget snurrar och ger ljud ifrån sig (hur många gånger innan har jag inte skruvat isär rullbandspelare som inte snurrat alls bara för att hitta en av tiden smält drivrem som lagt en oljig smetig svart sörja över hela innanmätet).

Dock är det nåt galet med ljudet, den har inbyggda högtalare men det låter ingenting om man inte har volymratten ställd på max.

Och då låter det supersvagt och distat.

Samma sak gäller för hörlursutgången, fast där låter det litelite högre.

Har ni nån aning om vad det är som är fel, och kan man fixa detta på nåt enkelt sätt?

Tacksam för svar!

/Oskar

Annons
Postat

Det är väl nåt som är trasigt. Och då kan man ju laga det. Om man vet hur man gör. Och kan hitta en hel grej att byta ut den trasiga med.

Ärligt, det är svårt att veta nåt överhuvudtaget utan att se apparaten och mäta fram felet. Det kanske kan hjälpa om du berättar vad det är för märke och modell? Sen är det ju så att det som är enkelt för en person (gå på slak lina) kanske är svårt för en annan. Lite beror det ju på vad du vet och kan och om du redan kan löda. Du kan ju börja med att öppna burken och se om nåt ser uppenbart sönderbränt ut. Har du tur räcker det att byta den komponenten, har du otur går den nya sönder för att felet sitter nån annanstans. Allt brukar kunna gå att laga, även smälta drivremmar, men det är inte säkert det är värt det.

// Gunnar

Postat

Det är en:

Tandberg

two tracks

Series 14

Jag öppnade upp den idag, och kikade efter ifall det var nåt som satt löst, men förutom lite oxidering på några kontaktytor så kunde jag inte se nåt fel. Men jag hade bara skruvat loss fronten så jag såg ju inte precis all elektronik.

Jag kan löda och sådär. Brukar kunna fixa lite småsaker i varje fall. Om det är nåt uppenbart, som en sladd som lossnat eller liknande. Fast ibland har jag sönder sakerna jag försöker laga, så jag är väl inte helt 100%

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.