Jump to content
Annons

skumt midi problem med live 8


guanabana

Recommended Posts

hej.

jag kör live8

jo jag kör midiklaviatur igenom ett fw ljudkort och allt fungerar utmärkt men sen efter ca 20min (tiden mellan detta problem varierar men det händer alltid efter en viss tid om och om igen)

plötsligt så spelas inga ljud . spelar bara ett ljud på någontangent då och då, helt sporadiskt

men jag ser att varje nedtryck registreras i den lilla midi signals fyrkanten i övre högrahörnet. så live tar emot midi signalerna fast vstn spelar inga ljud .

det konstiga är att den enda lösningen jag hittat (förutom att ladda om VST pluggen, vilken det nu må vara. samma med alla) är att välja reset på mitt enkla midiklaviatur.. då plötsligt så blir allt normalt igen.

problemet återkommer hela tiden. ibland var 10min ibland 20 ibland 30. olika..

händer även ifall jag bara kör playback av inspelade midi noter.

jag kan inte få huvud runt vad det kan vara med faktumet att alla nedtryckningar registreras .

mycket irriterande och dödar kreativitets flödet varje dag.

Någon som känner igen detta fenomen eller kan ha en aning om vad som kan vara felet

Mycket tacksam för svar

/adam

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag känner inte till symptomen exakt. Men har man ett knepigt ljudkort som jag har. M-audio ProjectMix så får man leva med en del konstigheter då det gäller MIDI. Jag har även 4 midienheter till plus mitt keyboard. En av dessa enheter är även ett ljudkort. Så ibland är det som förgjort och då får man göra en omstart. Man kan antagligen ställa om en del om man är bättre på datorer än vad jag är.

I övrigt handlar det nog mycket om hur du ställer in dina preference-inställningar i Live för MIDI. Har du en och inte flera midienheter och i synnerhet en som Live känner igen borde rätt inställningar fixa biffen.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag märkte nu att det löser sig direkt ifall jag tar bord REMOTE i midi settings i ableton. så fort jag slår på remote så börjar ljudet hacka sig igen.

mycket konstigt att det fungerar i 20-30 minuter när programmet är nystartat och sedan slutar remote fungera..

Varför?

jag vill ju kunna assigna rattar/slides till saker i programmet. det är ju jätte viktigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också problem med M-audios ljudkort. Kan garantera att det var det sista kortet jag köpte av dom. Hade dunder trubbel med mitt E-mu 0202 kort oxå.

Ska tilläggas att jag då körde med Vista....ursäkta svordomen...........Gått tillbaks till Xp och mitt E-mu 1212. Funkar toppen.

Kör du med Vista eller Xp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...