dannepop (oregistrerad) Postat 17 december 2004 Postat 17 december 2004 Hej, jag undrar hur FX kanalen fungerar. Jag vet att man lägger sina effekter där som en slags grupp och att man skickar signal från de kanaler man vill skall använda effekterna. Förmodar att man ställer själva gruppens inbördes nivåer från dess reglar. Men sedan kommer undringen. Varje send har en volymkontroll och FX kanalen har en. Hur funkar de gemensamt. Skall jag maxa effekterna i pluginnen och att FX kanalen sedan styr mängden av effekt eller skall jag ställa effekterna inbördes? Har FX kanalen de grupperade kanalernas torra ljud eller har den bara effektljudet? Det kan bli lite komplext när jag volym på tre ställen. Gruppens kanalvolym, send volymen, pluginnens dry/wet och FX kanal volymen. Är det någon som kan förklara det för mej? Eller bara ge ett råd hur man skall tänka! Tack på förhand! Danne/
Majken Postat 17 december 2004 Postat 17 december 2004 Visst kan jag förklara det för dig. Send nivån kommer att vara hur hög volymen in i effekten kommer att vara. Vilket kan vara viktigt i vissa fall, exempelvis i kompressorer och distar. Fx kanalens nivå är hur hög det samlade ljudet från FX kanalen kommer att vara i mixen. Vad gäller om det enbart kommer att vara torr eller våt signal så varierar detta från plugg till plugg beroende på om den har ett mixreglage eller inte. Ett tips på hur du kan tänka kan vara såhär: Låt oss säga att du har gitarr, piano och sång som du skall lägga reverb på. Aktivera ett reverb på en FX kanal med mix på 100% wet. Ställ sedan send nivån på 0dB på samtliga instrument. Sedan justerar du nivån på FX kanalen för att få så mycket reverb du vill ha i mixen. Kanske du tycker att sången skall ha lite mer reverb och pianot lite mindre. Höj send nivån på sången och sänk den på pianot, lämna gitarren oförändrad. /Majken
dannepop (oregistrerad) Postat 17 december 2004 Postat 17 december 2004 Tack så jättemycket! Då skulle man kunna säga att den funkar som om man adresserar effekten till en separat regel på ett traditionellt mixerbord! Va kul, nu när en uppgradering av Cubase har kommit SX 3.0.1! 120 buggar var visst fixade plus ett nytt reverb och VU metrar i projektfönstret. Danne/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.