Jump to content
Annons

Inköp av trummor, behöver akut hjälp!


HokosPokos

Recommended Posts

Jag har blivit erbjuden att köpa en väns trumset och undrar om det är en bra deal eller inte. Jag kan inte speciellt mycket om vad som är bra och inte, jag går mest bara efter ljud.

Detta ingår (förutom trummorna av märket Fusion; 2 hängpukor, 1 golvpuka, virvel och baskagge):

* 2 Zildjian crashcymbaler (runt en 14" på båda)

* 1 Zildjian splash 8"

* 1 Asian sound crash

* 1 Marathon Ride/crash 24"

* 1 Marathon hihat

Jag är inte exakt säker på hur stora cymbalerna är, siffrorna tagna ur minnet så det kan säkert skilja nån tum hit å dit. Vet inte om det spelar så stor roll prismässigt?

Trumsetet låter rätt bra, har fått höra av ägaren att det är ett snäpp över nybörjartrumset. Virveln är väldigt viktig för mig och den låter inte riktigt som jag vill att den ska låta. Men det kommer jag till senare.

Allt detta för: 6000kr

Om jag skulle köpa detta set så skulle jag köpa en ny virvel när jag får råd. En virvel för säg 3 000 - 4 000kr.

Vad för märke passar bäst för att spela metal? Ljudet jag vill ha i trummorna är ett lite klickigt ljud men ingen efterklang men som samtidigt har ett djup. Svårt att beskriva i ord så jag länkar ett band som jag tycker har väldigt härliga trummor. Självklart vet jag att man kan ändra mycket i mixerbordet men jag har tidigare spelat på ett sånt trumset som hade liknande ljud... så jag vet att det finns 😑

Några synpunkter/tips/erfarenheter? Eller är det bättre att vänta ett tag tills jag fått mer pengar till budgeten och köpa nåt helt annat set? Är det värt att köpa begagnat. Ge mig allt ni har ang. att köpa trummor 😄 Alltid kan man lära sig något nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det säger inget det du skrivit tyvärr :/

Vad är det föra märke och vilka typer av cymbaler. Zildjan zbt, zht, A Custom osv?

Sedan kan du köpa ett nytt tama imperlstar för 7500kr med allt. Mycket bra start kit och funkar till det mesta.

Så med det sakt har jag svårt att se om det är en bra deal. Vad är fusion för märke? :S Hittar inget om det

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du skrivit säger faktiskt ingenting alls... Men

1 Asian sound crash

* 1 Marathon Ride/crash 24"

* 1 Marathon hihat

Rent skräp.. Antar att resten av zildjian cymbalerna är av billigaste serien (zbt,zht,planet z,zxt)

Vad är det för märke på setet? Hänger det med nån hardware? Vad är det för skinn på dem?

Kan tillägga att jag spelat trummor i över 10 år..

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns väl lite sådär....

För de pengarna kam man onajj skrev köpa nytt som är betydligt bättre.

Beggat kan man ju hitta typ ett Export eller liknande för de pengarna, och det är inga dåliga trummor.

Överlag, ska man köpa billiga trummor gör man oftast sig själv en tjänst om man väljer ett stort etablerat märke, om inte annat för tillgången till reservdelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju först säga att köpet inte blev av. Jag var inte tillräckligt nöjd med grejerna och allt blev för hastigt.

Onajj: Ah shit.. ja, det bevisar väl hur mycket jag vet om trummor egentligen då. Såsom jag minns det som så var ialf en cymbal "A Custom" men sen resten kommer jag inte ihåg. Tama imperialstar för 7500kr för allt? Ja det låter ju intressant, ska kolla in det. Och appråpå Tama, det säljs väldigt många trumset på blocket med märket Tama och alla har en massa olika namn efter som Rock-/Swing-/Imperial-Star/etcetc, vad menas med det? Är det olika serier eller olika märken för olika slags musikstilar? Lär mig 🙂 Även Pearl har ju såna olika "märken"... Export/Worldseries och allt..

Jag hade inte hört talas om "märket" fusion innan den här affären. Det stod inget i stil med Pearl/Yamaha/Tama eller något sånt utan det stod bara "Fusion" på baskaggen. Men som jag förstått (och som känns logiskt) så borde det väl ha något och göra med detta. Men det kanske du redan kolla in.

Distadgurka: Marathoncymbalerna misstänka jag var lite b, Asian sounds också. Dock tyckte jag att den sistnämnda lät rätt cool. Hardware = ? Remo skinn var det (något mer om märket vet jag inte).

hefu: Vad menas med Export? Vet att det finns något som heter Pearl Export, har detta nånting med det att göra?

"Överlag, ska man köpa billiga trummor gör man oftast sig själv en tjänst om man väljer ett stort etablerat märke, om inte annat för tillgången till reservdelar." Bra tips, jag tar till mig 🙂

Och dådå till alla: Vad är ett bra beggat trumset då? Tror jag ska satsa på det istället för nytt eftersom man kan få det så mycket billigare då plus att min budget bara kan räcka sig till cirka 6 000-7 000kr. Kanske nån tusing till om det är nån riktigt jävla bra deal. Jag har spelat på ett Pearl Export trumset med Sabiancymbaler i min skola som jag verkligen gillade och kommer ihåg att etti princip likadant trumset gick på blocket för 6 000kr, var det en bra deal? Ett standardset duger fint. Hellre ett bra trumset med få delar en ett dålig med många..

Så kort sagt, vad får jag för 6-7000kr beggat? Och vad för märke bör jag satsa på (... för att få mest bang for the buck som det heter).

Och tack för alla svar hittills, det har hjälpt mig mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo igen.

Begagnat för 6000-7000:- bör du kunna hitta (shellpack)

Tama superstar

Pearl Export,MLX,MBX,MMX,WMX

Yamaha stage custom, kanske 9000 recording?

`

Premier Artist...

Med mera!

Tamas imperialstar,rockstar,swingstar är budget saker.

Och Hardware = Hårdvara.. Dvs cymbalstativ

Redigerat av Distadgurka
Link to comment
Dela på andra sajter

Shellpack menas att det är ett komplett set? Alltså man inte behöver köpa stativ till osv...

Är det någon märkbar skillnad på dedär Pearl Export MLX, MBX, MMX, WMX?

och Yamaha stage custom och så finns det ett Yamaha state custom 90000 recording eller? Som sagt, spela trummor kan jag men där tar det i princip stopp.

Och dessa "Star"-set säljs ofta för sisådär en 5 000kr på blocket.. det antar jag att det inte är värt då?

Ah, cymbalstativ... make sense

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha okej, men det är komplett set jag letar efter (känns säkrast som första köp). Jag har däremot inget emot att ha ett standardset med "bara" 1virvel, 1 bastrumma, 2 hängpukor, 1 golvpuka, hihat, 1 crash och 1 ride. Dock gärna med Sabiancymbaler... Sabian Heavy Ride 24", fyfan va härlig!

Okej, men då torde jag väl sikta på ett export/Wlx-kit.

Aha okej.. hittade f.ö ett 9000 kit på blocket, sjukt snyggt men 11 000kr utan cymbaler blir rätt mycket för mig (hur prisvärt det än är).

Dessa Star-kit jag snackar om är alltså Tama's "star"-kit.. typ Rockstar, Swingstar, Imperial star.. finns mycket sånt på blocket för cirka 5 000kr styck med cymbaler.

Kan fö. tillägga att det här trumsetet är tänkt att öva på hemma men även att spela ute med (och om det går, spela in i studio. Ialf kanske ta de komponenter jag tycker känns viktigast.. som typ virvel och cymbaler). Och jag är medveten att 6-7 000kr kanske inte är mycket för ett sånt set men det är det jag har att spendera 😄 Och som sagt, nån tusing till kanske om det är nån asbra deal.

Link to comment
Dela på andra sajter

9000 recording är snorbra saker!

Men visst, Pearl export är med bra trummor. (världens mest sålda set)

Det går hitta billga export kit begagnat. Men håll dig till de lite nyare export serierna dvs ELX, EXR och EX..

Och köp för guds skull bra cymbaler! Det är mkt viktigare än trumsetet. Mer eller mindre alla trumset går att få till bra ljud i beroende på stämning, skinnval osv. Men cymbalerna är som dom är...

Finns en del sjysta billiga cymbaler. Bla, East Pro, Istanbul Samatya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl Export hade nog passat dig bra. Det går att hitta burkarna billigt om man har lite tålamod, brukar sitta fantasipriser på dem på blocket.

Har själv haft ett Export ELX för nått år sedan. Sålde det för 3 tusen spänn.

Köpte även in ett Yamaha Stage custom till föreningen som ska agera backline kit. Fick shellpack för 3000:- Detta är sjukt billigt. (Nypris ca 15)

Så tålamod som sagt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gått ett jävla tag nu som jag inte svarat men har inte hänt så mycket i mitt trumletande.

Det där med fantasipriser har du så jävla rätt i haha Har börjat "plugga" lite trummärken och det kan vara lite skrattretande ibland på folks prissättningar...

Kollade in dina förslag men funkade inte för mig 😏

Har haft ögonen på ett nytt märke nu (som en vän tipsat): Mapex. Har lite koll på serierna och det som jag siktar på är några av de billigare, Vx, Qr och Q. Han sa dock att Q och Qr inte var värt. Var har ni för åsikter om Mapex? Har ett kit på g som jag ska kolla nu på söndag. Vet dock inte vilken serie det är ännu (men på bilden tycker jag att jag ser en bricka på ena pukan där det står Vx). Medföljer är (förutom pukor, bastrumma och virvel. Det kallas shellpack eller? Är shellpack bara pukor och inte virvel?) en zildijian hihat och en crash samt stativ till de så saknas är ju bara en ride. Vet inte serie på cymbalerna.

Vad är ett Vx/Q/Qr-set i bra skick värt beggat? Och är det bara Vx som gäller? Jag vill ju ha ett billigt trumset men betalar hellre nån extra tusing och få ett bra kit nu och slippa behöva köpa nytt (när jag blivit bättre och mer etablerad) om nåt år.

Cymbalerna vet jag kanske är superkassa men det kan jag tänka mig köpa nytt (det är ju "enkelt") så nu trummorna viktigast.

Virvelskinnet ska bytas enligt säljaren och planerar att byta skinn på baskaggen och pukorna (sålänge det är grundskinnet). Nåt bra tips på skinn? En polare föreslog Pinstripe till virvel. Jag är villig att betala rätt mycket för skinn sålänge jag får det sound jag vill ha (mörkt, kort ton.. metal )

Link to comment
Dela på andra sajter

Mapex är helt ok, även om jag själv är svårartat allergisk mot just Mapex.

De har överlag lite lägre andrahandsvärde än t.ex. Pearl och Tama.

Problemen med Mapex, som jag upplever dem, är framför allt i hardware. De har historiskt sett inte haft alls lika bra gods i sina stativ.

Men fortfarande, helt ok trummor, och överlag ett mycket bättre val än Eagle, East, Basix, New Sound osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

hefu: "helt ok" är det baserat bara på hardware eller också ljud? Lågt andrahandsvärde är ju bra för mig hehe.

Jag har inga planer att skaffa ett trumset att de mindre märkena (som du rabblade upp). Mapex eller Pearl, så äre 😛

Guitar Nilsson: En 24a vore mysigt du, men är väl stor prisskillnad på tex en 22a och en 24a (av samma kit)? Djup ska den vara också så man får det där blandningen av "dofff" och "dugg" haha skitbra beskrivet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...